100 kiloinen 11-vuotias kylässä...ei kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kuulu mulle mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Litran jäätelöä+litran mehua+4x2dl trippiä+2lasia maitoa=3litraa nestettä plus vielä kiinteät? Mitäköhän ap nyt yrittää oikein? Hyvä jos raavan kokoinen mies jaksaisi tuota määrää ahmia.

ja käsi raamatulla!!Et ole nähnyt puoliakaan!!!Tunsin tän lapsen jo kun oli päiväkodissa ja söi aamupalaa niin paljon että hoitajat käskivät lopettaa!!!

Eihän nyt ole kyse ollenkaan mistään ruasta, haloo ihmiset ettekö näe metsää puilta?!

Lapsellahan on ihan selvästi jotain tosi pahasti vialla henkisellä puolella, huomiota se haluu tuolla syömisellä kun ei sitä muuten saa, raukka. Tajuaahan sen jo tuosta äidin asenteesta, jos ei halua puuttua sen lapsen ylipainoon ja ei näe sitä (= ei halua) nähdä sitä ongelmana.

Anoreksia tai ahmiminen, sama tausta niillä sairauksilla on.

Lisäksi listan jokainen ruoka sisältää vain ja ainoastaan hiilihydraattia = sokeria --> tällä lapsellahan on hurja sokeririippuvuus.

Hoitoon tuo lapsi ja koko perhe pitäisi saada - valitettavasti :'(

-7 palaa valkoista leipää+voit+makkaraa

Miten teillä on tarjolla valkoista leipää, VOITA ja makkaraa? Vai toiko kaikki nämä mukana? Eivät ole terveellisiä eväitä edes laihalle lapselle syötäväksi.

-litran jäätelöä

Miksi annoit koko litran jäätelön yhdelle lapselle? Itse olisin antanut viipaleet kaikille eikä lisää oteta. Talossa talon tavoin, vieraatkin.

-1 hampparin

Taas ihmettelen miksi tarjosit hampurilaista, miksei kunnon lounasta vai oliko tämäkin eväs lapsella itsellään mukana?

-litran mansikka juomaa

Lasi, pari saa ottaa, sitten päälle vettä jos vielä janottaa. Vieraat tai omat lapset eivät meillä hae omin luvin mehua janojuomaksi.

-4 trippiä

Miksi oli tarjolla? Jos oli omat eväät, niin ei kai lapsi niitäkään kyläpaikassa pitkin päivää itse hae vaan ottaa samalla kun ruoka muilla tarjolla ja mehut olisin kyllä kieltänyt, tilalle maitoa tai vettä.

-200 grammaa karkkia

Kauhean iso määrä, oliko tosiaan lapsella mukana näin paljon herkkua eväänä? Meillä olisi tuo määrä jaettu kolmen lapsen ja aikuisten kesken, ruoan päälle herkutteluna.

-maitoa 2 lasia

Maito on hyvä ruokajuoma lapselle.

-spaghettia+kastiketta 3 aikuisen edestä

Meillä minä annostelisin tai antaisin lapsen ottaa kerran lautasen täyteen, toisen kerran saa santasata jos on oikeasti nälkäinen, mutta kolmas annos olisi jo liikaa. Miksi oli näin suur määrä ruokaa edes tarjolla?

-puuroa suuri lautasellinen

Puuro on hyvä iltapala, etenkin itsetehtynä tietää mitä se pitää sisällään.

tiedän mäkin yhden tytön joka ollu päiväkodista asti lihova, ala-astella joutui kiusatuksi, on vieläkin iso-kokoinen. hänellä selvästi hankaluuksia kävellä koska niin iso. ilmeisesti taustalla joku sairaus mutta minä sanon että se on itsehillinnän puutetta! otetaan huomioon että kasvanut mummonsa hoivissa, vanhemmista en tiedä. olen normaalipainoinen, suvussa lihavuutta, tiedän itsekin lihovani joskus mutta niin...kurjaa.

Voi, tuo voi ihan hyvin olla totta! Ja siinä ei paljon kouluterveydenhuollolla tehdä, kun kotona saa syödä mitä haluaa ja vanhemmat ei näe mitään ongelmaa. "minäkin olin lapsena pyöreä"... Sitten kun siihen sanoo (minä ja lääkäri) että kyse on jo vaarallisesta lihavuudesta - siis vanhempien kanssa keskustellen - niin kylällä puhutaan "ihan hirveitä ne siellä on, lasta haukkuvat lihavaksi vaikka ei miellä mitään vikaa ole syömisissä.....joku sairaus varmaan on...."

En ole vielä lastensuojeluilmoitusta tehnyt lihavasta lapsesta, mutta uskon ettei se päivä ole kaukana.

ruokaa oli siis varattu koko perheelleemme siksi oli sitä ja tätä tarjolla....ja turha niuhottaa jostain valkosesta leivästä...ukkoni syö sitä mutta se on hänen päätöksensä....

mutta siis pakkoko sitten silläkin uhalla sanoo äitilleen että kaveruusushde menee poikki, että ottaisi jo ohjat käsiinsä...siis kova sanominen jo....

btw, onneksi täällä ihmisii jotka tajuu asian ytimenkin....ei se mun yhden päivän ohjailusta lähe se asia etenee vaan äitinsä tarvii kovemman sortin ohjausta lapsensa suhteen ennenkuin lapselle käy huonosti.
Ja mitä enemmän mättää ruokaa mahaa sitä enemmän se venyy...ja tuskin kroppakaan enää "ilmoittaa" oikeaoppisesti koska OIKEESTI on nälkä.

Mua kiinnostais tietää (vaikka kai tää on provo?)et ne jotka kauhistelee sitä et ap ei oo kieltäny syömästä et miten kiellät?
Mä teen lapselle ja kavereilleen välipalat valmiiksi kun ovat kylässä, tyyliin leipää, hedelmä, jugurttia ja juomista, mut mitä sit kun lapsi pyytää lisää ja sanoo et on vielä nälkä?
Meillä kun lapsen kaveri söi yli kymmenen leipää, ei ole lihava ja saa kotonakin ruokaa, enkä mä tienny miten olisin voinut sanoa ettei saa lisää kun lapsi valittaa nälkää?
Ja kyllä mä muuten uskallan vieraitakin lapsia komentaa mut tää asia ei oo musta niin yksinkertainen..

Joo tyttö syö liikaa, on ruokariippuvainen ja paino aivan liian iso noin nuorelle tytölle. Mutta mua kiinnostaa miten se tyttö sai noi kaikki ruoat ja herkut syötyä? Olivatko lapset ilman aikuisia kotona? Kuulostaa hirveen vaikeelta uskoa, että jos ap itse kotona niin tyttö voisi vaan vetää toisten kotona noin paljon herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ruokaa oli siis varattu koko perheelleemme siksi oli sitä ja tätä tarjolla....ja turha niuhottaa jostain valkosesta leivästä...ukkoni syö sitä mutta se on hänen päätöksensä....

mutta siis pakkoko sitten silläkin uhalla sanoo äitilleen että kaveruusushde menee poikki, että ottaisi jo ohjat käsiinsä...siis kova sanominen jo....

btw, onneksi täällä ihmisii jotka tajuu asian ytimenkin....ei se mun yhden päivän ohjailusta lähe se asia etenee vaan äitinsä tarvii kovemman sortin ohjausta lapsensa suhteen ennenkuin lapselle käy huonosti.
Ja mitä enemmän mättää ruokaa mahaa sitä enemmän se venyy...ja tuskin kroppakaan enää "ilmoittaa" oikeaoppisesti koska OIKEESTI on nälkä.

Litra mehua, litra jäätelöä, melkein litran edestä trippejä. Meillä on koko porukalle litra jäätelöä tai mehua, juomiseen voi sano että jos janottaa on vettä tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Eihän se 100 kiloiseksi ole tullut ap:n kotona syömällä, vaan siellä kotona.

Meillä ei riittäisi noin paljon ylimääräistä vieraalle tarjottavaksi. Jos määrät kauhistuttaa voi juomat vaihtaa vedeksi eikä uusavuttomasti laskea vierestä kun kaapit tyhjenevät herkuista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Eihän se 100 kiloiseksi ole tullut ap:n kotona syömällä, vaan siellä kotona.

Meillä ei riittäisi noin paljon ylimääräistä vieraalle tarjottavaksi. Jos määrät kauhistuttaa voi juomat vaihtaa vedeksi eikä uusavuttomasti laskea vierestä kun kaapit tyhjenevät herkuista.

Peesi

Olin itse lapsena samanlainen. Koulussa vedin safkaa kaksin käsin, aamulla meni puoli pakettia leipää ja iltapäivisin imuroin kaapista kaiken mikä irti lähti. Saatoin esim. ottaa voita ja sokeria ja vatkata ne vaahdoksi ja vetää lusikalla. Minulla ei ollut minkäänlaista stopparia kylläisyydelle tai huonolle ololle, vaan olin ihan pohjaton kaivo. Äiti ei koskaan kieltänyt, isää ei ollut, iltapäivät olivat tylsiä ja syöminen tuntui mahtavalta.

Turha kommentoida, että "miksi annoit syödä noin paljon". Varmasti tuon ikäinen osaa koulussa ja kotona syödä just niin paljon kuin haluaa, jos ei kukaan rajoita tai ohjaa ruokailutottumuksia! Kuten ylempi sanoi, ei se tyttö noita kilojaan kerännyt vierasreissulla vaan kotona, ja varmasti vierasreissulla söi ihan samalla tavalla kuin kotonaan.

Joillakin meistä vippaa päässä, eivätkä aivot ja kroppa osaa laittaa stoppia. Siksi tuollaisten lasten kanssa vaaditaan vanhemmilta paljon, että saisivat ohjattua ja rajattua lapsensa syömistä. Ei auta, että se naapurin täti tai kaverin äiti rajaa jätskin syönnin litrasta yhteen tuuttiin, eli ihan turha syyllistää ap:tä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No se ei kyllä mitenkään asiaa auta jos sä katkaiset lasten kaveruussuhteen sen takia että toinen on lihava! :headwall: Järki nyt jo kouraan, jos olet tosissasi. Lihavia lapsia kiusataan muutenkin ja ystävystyminen on hankalampaa. Lopulta tytöllä ei ole kavereita ja sitten syö entistä enemmän. Miksi haluat rankaista LASTA siitä että ÄITI on välinpitämätön. Vai onko kyse vain siitä ettet halua lapsesi kaveeraavan ihmisen kanssa joka ei sovi normimittoihin? Antaisitko leikkiä lyhytkasvuisen kanssa?

Jos sä olet ihan oikeasti huolissasi siitä tytöstä, kannattaa ottaa yhteys koulun terveydenhoitajaan. Hän ei sulle saa kertoa seurataanko tyttöä jo (koska asia ei sulle kuulu) jollain tavalla, mutta siten saat ainakin huolesi tuotua esiin.

En ymmärrä miksi on noin paljon lapselle annettu kylässä syötävää/herkkuja, meillä minä säännöstelen niin omien kuin vieraiden syömisiä, oli sit eväät tuotu ite tahi ei, en joka tapauksessa nuin paljon kenellekään antaisi, eihän tuo tyttö ole koko päivänä kerennyt leikkiä kun on syönyt syömisen perään...

No mutta siis hienovaraisesti voit äidille sanoa että jos tahtoo lapsen elävän terveen ja pitkän elämän niin on sen haettava apua lapselleen, mistä teidän kunnassa sen nyt aluilleen saa, koulusta tai tk:sta mutta ravitsemusterapeutille ehdottomasti pikaa pikaa, äiti ja tytär..

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Olin itse lapsena samanlainen. Koulussa vedin safkaa kaksin käsin, aamulla meni puoli pakettia leipää ja iltapäivisin imuroin kaapista kaiken mikä irti lähti. Saatoin esim. ottaa voita ja sokeria ja vatkata ne vaahdoksi ja vetää lusikalla. Minulla ei ollut minkäänlaista stopparia kylläisyydelle tai huonolle ololle, vaan olin ihan pohjaton kaivo. Äiti ei koskaan kieltänyt, isää ei ollut, iltapäivät olivat tylsiä ja syöminen tuntui mahtavalta.

Turha kommentoida, että "miksi annoit syödä noin paljon". Varmasti tuon ikäinen osaa koulussa ja kotona syödä just niin paljon kuin haluaa, jos ei kukaan rajoita tai ohjaa ruokailutottumuksia! Kuten ylempi sanoi, ei se tyttö noita kilojaan kerännyt vierasreissulla vaan kotona, ja varmasti vierasreissulla söi ihan samalla tavalla kuin kotonaan.

Joillakin meistä vippaa päässä, eivätkä aivot ja kroppa osaa laittaa stoppia. Siksi tuollaisten lasten kanssa vaaditaan vanhemmilta paljon, että saisivat ohjattua ja rajattua lapsensa syömistä. Ei auta, että se naapurin täti tai kaverin äiti rajaa jätskin syönnin litrasta yhteen tuuttiin, eli ihan turha syyllistää ap:tä.

Meillä ei vieraat mene kaapille enkä myös varaa kottikärryllä tarjottavaa yhdelle vieraalle. Siinä mielessä ihmetyttää voi kuinka se söi paljon taivastelu.

Yhteistyössä