10 v syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Olen erittäin huolissani tuttavani 10,5 vuotiaan tytön syömisestä. Olin yökylässä vastikään heillä ja tytön syöminen on tosi rajoittunutta. Mitkään uudet ruoat eivät kelpaa ja tavallisiakin ruokia ottaa minimaalisen annoksen - äitinsä komentaa aina ottamaan isomman annoksen.
Tyttö söi kouluaamuna yhden ruispalaleivän margariinilla. Ei muuta. Koulussa tyttö oli syönyt kuulema vain näkkäriä koska oli pahaa ruokaa -jotain jauhelihalaatikkoa.. Ja koulusta tullessa tyttö söi pari palaa leipää koska oli nälkä. Ruoan tyttö söi normiannoksena koska oli herkkuruokaa - mutta ei salaattia. Maitolasi. Iltapalaksi yksi leipä.
Tyttö on siro, neuvolassa on kasvanut "omalla käyrällään" tasaisesti nyt koulussa kasvua ei seuraa kukaan.

Mitä voin tehdä? Katsonko vain sivusta kuinka tytöstä kehittyy anorektikko?

Pikkusiskoni, joka pian 10v on aivan samanlainen, nirsoilee joka ruoasta ja mikään ei kelpaa, yritin kerran häneltä kysellä että miksi ei suostu edes maistamaan ja millaisia tuntemuksia ruoka herättää, mutta vastasi vain että ei tykkää ja ei uusia tahdo maistaa edes jos näyttää vähänkään epäilyttävältä hänen mielestään.
Uskon kyllä että saattaa hyvinkin olla ohimenevä vaihe, itse olin myös hyvin nirso lapsena ja sitten kun ikää tuli lisää niin mielenkiinto ja kiinnostus ruokaakin kohtaan kasvoi.

Kuulostaa aika lailla meidän likalta (syksyllä 12-v). Toisina päivinä saattaa syödä hyvinkin paljon. Toisina tuskin lainkaan. Karkkia ja sipsejä yms.herkkuja kyllä menee ja siksi en ole huolissani. ruuissa on myös kausia. Välillä syö paljon ruisleipää ja välillä ei ollenkaan, välillä haluaisi makaronia joka päivä, kunnes ei taas kelpaa, sama juuston kanssa, kinkun, meetwurstin... Olen jo todennut, että turha huolestua. Kausia tulee ja menee. Hoikka on, mutta samalla, omalla käyrällään ollut aina.

Kuulostaa aika lailla meidän likalta (syksyllä 12-v). Toisina päivinä saattaa syödä hyvinkin paljon. Toisina tuskin lainkaan. Karkkia ja sipsejä yms.herkkuja kyllä menee ja siksi en ole huolissani. ruuissa on myös kausia. Välillä syö paljon ruisleipää ja välillä ei ollenkaan, välillä haluaisi makaronia joka päivä, kunnes ei taas kelpaa, sama juuston kanssa, kinkun, meetwurstin... Olen jo todennut, että turha huolestua. Kausia tulee ja menee. Hoikka on, mutta samalla, omalla käyrällään ollut aina.

Tämä tyttö ei syö juustoa, kinkkua ja meetwurstia.... Ruispalat, rieskat kelpaavat...

Yhteistyössä