10 tyttö varastelee ja niskuroi! Apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Ei ainakaan vielä ole tullut tietoon että kaupasta varastelisi mutta kavereiltaan on varastanut.
Oli kertonut meidän ekaluokkalaiselle että oli ottanut geelikynän kaverinsa penaalista.
Mulle on esitellyt kyniä ja sanonut että se ja se kaverin on hälle niitä antanut. Oisiko neljä tai viisi kynää "saanut" niin. Mutta oisko ne kaikki kynät nyt sitten kuitenkin otettu luvatta sieltä kaverin penaalista...
Himppu vie kun ottaa taas päähän tosi rankasti. Koko viikko on mennyt muutenkin riidellessä tytön kanssa ihan näistä kotihommista.
Meillä kun on yhdessä tehty sellanen lista missä on joka päivälle jotain pientä kotityötä, oman huoneen siistinä pito siis noin suurinpiirtein, roskien vientiä ja koiran ulkoilutus kerran päivässä.
Mutta nämä ei tunnu luonnistuvan, tai luonnistuu sitten kun suutun.
Likaiset vaatteet viskoo pitkin lattioita ja piilottaa mm. peittonsa alle, terottaa kynää lattialle ja huitaisee ne siitä sitten kaapin alle, räkäiset nenäliinat on pitkin oman huoneen lattiaa...jne.
Ja viimeksi tänä aamuna nostin pyykkikorista neidin juuri pestyt vaatteet pois. Oli tyrkännyt ne sinne kun ei ollut kehdannut viikata niita kaappiinsa kun olin kuitenkin ne valmiiksi tuonut pestynä hänen pöydälleen.
Kavereiden luona olisi joka päivä, ymmärrän tietty että kaverit on tuossa iässä tärkeitä. Mutta me on ton isukin kanssa päätetty että kivoja juttuja pitää jättää väliin jos ei nämä tietyt pelisäännöt ala sujumaan. Milläs muulla tytön sais tottelemaan?
Voiko vaan katsoa läpi sormien ja antaa tytön pitää hauskaa kavereiden kanssa vaikka varmasti tietää mitä on jättänyt tekemättä tai tehnyt mutta ihan päin härän peffaa?
Miten mun pitäis toimia? :attn: :attn: :attn:

naapurissa sama juttu. Tiukka kuri vaan, sanktioita ja etuja pois. Tiukat rajat - ja toisaalta hyvästä käytöksestä välitön palkkio. Kotitöistä ei missään nimessä saa maksaa tai palkita tavaralla, ne kuuluvat jokaiselle perheenjäsenelle itsestäänselvyyksinä.
Älkää pelätkö ottaa auktoriteettia ja komentoa käsiinne. huutoa ja parkua ja dramaattisia kohtauksia varmasti seuraa, mutta kyllä tähän maailmaan niskojen nakkelua ja ovien paiskomista mahtuu. Pysykää tyynenä, vaikka raivostuttaa. Pysykää tiukkana, vaikka ei jaksaisi.

Eli: lojumaan jääneet vaatteet eivät ole enää käytettävissä (poistetaan vaikka varastoon). Oikuttelu ruokapöydässä johtaa pöydästä poistumiseen. Ulos ei mennä, ennen kuin tehtävät tai räkäpaperit on poimittu. Kouluun voi aina soittaa, että tyttö tulee myöhässä (ja itse voi ottaa töistä pari tuntia vapaata, että vahtii lopputuloksen. Ei meinaan tarvitse tehdä montaa kertaa!) Voimia, teillä on kasvamassa voimakastahtoinen tulisielu. Sellaisella luonteella pääsee pitkälle, mutta vain järkeä käyttäen.

Niin ja varastelulle ehdoton ei. Vääntäisin totuuden ulos tytöstä keinolla millä hyvänsä, pakkaisin autoon ja ajelisin kavereiden kotiin saman tien pyytämään julkisesti anteeksi. Omista viikkorahoista ostaa sitten sovintolahjan/ korvaa uuden. Teoilla on oltava seuraukset!!
Jos tyttö ei kerro - hoitaisin asian koulussa. Kaverit kyllä tietää, mikä kynä tai kapine on kenenkin. Tyttö saa valita, tehdäänkö opettajan avulla kysely, vai hoitaako mokansa itse.

Meillä 11-vuotias tyttö jäi kiinni kaupasta varastelusta. Ihan hyvä asia kun kiinni jäi. Häpesi niin että, kulki pari päivää seiniä pitkin, ei meinannut kehdata edes ruokapöytään tulla. Väitti että, oli ensimmäinen kerta. Toivottavasti myös viimeinen. Kyllä me molemmat itkettiin, tyttö häpeästä ja minä pettymyksestä. Erillistä rangaistusta en antanut kun huomasin miten häpeissään oli. Ilmoitin kyllä et, jos seuraava kerta tulee niin..

Haluaisin uskoa että, oli vika kerta mut, silti aina kun tyttö lähtee ulos tai jonnekkin mieleen tulee tää varastelu. Tuleehan sitä kaikkea muutakin tuossa iässä esim. meikkaus. Se on kanssa asia josta en tykkää. Ihan ok. jos kotona välillä maalaa, mut ei tartte vielä joka päivä ulos mennessä. Välillä oon huomannu tytön koulusta tullessa että, meikkiä on ollut. Luultavasti pessyt koulun vessassa pois ennen kotiin tuloa. ÄH..ikää tosiaan vasta 11-vuotta ja pahimmat murkkuvuodet edessä. Odotan kauhulla!

Yhteistyössä