10 litran lihakeitolle maukas ja suht helppo ohje?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna.p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanna.p

Vieras
Olen kerran elämässäni tehnyt lihakeittoa ja epäonnistuin täysin. Veden suhde muihin aineksiin ei ollut ihan kohdillaan ja heitin silloin koko kauheuden roskiin.... Nyt, vuosia myöhemmin, kokkaan kyllä kätevästi muita ruokia, monipuolisesti, mutta tuosta keitosta jäi joku trauma :D
Nyt kyselisinkin että olisiko jollain antaa suht helppoa ja toisaalta maukasta ja hyvää lihakeiton ohjetta?
Tekisin 10 litran kattilallisen niin riittäisi pitkään koko perheelle.
Huomenna olisi tarkoitus tehdä josko sitä tänään vielä hilpaisis kauppaan jos joku viitsisi suosikkiohjeen antaa :D

-keittele (2-3kg) luisia lihoja noin 5 litrassa vettä semmonen kolme tuntia
-erottele lihat luista sun muista roippeista
-siivilöi liemi, luut mäelle ja lihat takaisin pataan,
-lisää porkkanat, potut ja muut juurekset mistä tykkäät
-keitä kypsäksi

suolaa ja muuta maustetta oman maun mukaan

Monen keittäjän lihasoppaa olen syönyt, vaan en eläissäni hyvää. Se on aina sellaista "no täyttyyhän se maha tälläkin" -ruokaa. En ole ikinä tehnyt itse, pitäis varmaan kokeilla. Jauhelihasta tulee hyvä keitto, helposti. :)

Miten teetkin, muista nopea jäähdytys ja sen jälkeen kylmäsäilytys. Liian monta soppa-ruokamyrkytystä oon joutunut selvittämään. Kuten sekin "ainahan se on yön yli keittiön pöydällä jäähdytetty"-ruokamyrkytys kahdeksalla henkilöllä (joista 4 lapsia).

-keittele (2-3kg) luisia lihoja noin 5 litrassa vettä semmonen kolme tuntia
-erottele lihat luista sun muista roippeista
-siivilöi liemi, luut mäelle ja lihat takaisin pataan,
-lisää porkkanat, potut ja muut juurekset mistä tykkäät
-keitä kypsäksi

suolaa ja muuta maustetta oman maun mukaan

Kohtuu oikeilla jäljillä ollaan, luisten lihojen kanssa laita kuitenkin puolikkaita sipuleja joku 4-6 koosta riippuen, 3-5 porkkanaa, lanttua isoina kuutioina, selleriä, palsternakkaa. Ehkä vielä yrttikimppu mutta sen voi laittaa myöhemminkin. Kokonaisia pippureita.

Nämä heitetään mäkeen luiden kanssa. Niitä voi hyödyntää tekemällä sosekeiton pohjan tämän jälkeen.

Voita laittaisin edes hieman. Osan luiden olisi hyvä olla sellaisia missä luuydintä.

[QUOTE="Hmmm";28549453]Monen keittäjän lihasoppaa olen syönyt, vaan en eläissäni hyvää. Se on aina sellaista "no täyttyyhän se maha tälläkin" -ruokaa. En ole ikinä tehnyt itse, pitäis varmaan kokeilla. Jauhelihasta tulee hyvä keitto, helposti. :)[/QUOTE]

Et todellakaan ole syönyt sitten ikinä kunnolla tehtyä lihakeittoa.

Jauhelihastakin tulee hyvä keitto mutta kunnon aineksista tehdystä oikeasta lihakeitosta tulee taivaallinen.

Yhteistyössä