10-kuinen ei suostu nukkumaan!

Kyllä on mahdotonta tää elämä tuon meidän 10,5 kuisen kanssa! Päiväunille laitto on älytöntä taistelua. Vaunuissa ei suostu todellakaan nukkumaan, mutta nykyään ei enää meinaa toimia yleensä niin takuuvarma nukutuskeinokaan eli vauva viereen ja tissi suuhun. Vaikka olis aivan poikki, alkaa silti konttaileen ympäriinsä eikä malta rauhoittua.

Mutta suurin ongelma tässä on kuitenkin yöt. Meillä on kohtalaisen pitkät iltarutiinit, että pitäisi kyllä osata rauhoittua nukkumaan niiden aikana, mutta kun nukkumaan pitäisi mennä, niin poika on aivan intoa täynnä. No, saan pojan kuitenkin nukkumaan jonkinlaisen taistelun jälkeen, mutta muutaman tunnin nukuttuaan herää ja haluaisi taas lähteä konttailemaan. Ja tämä toistuu jatkuvasti läpi yön. Viime yönä miehen piti lähteä vähäksi aikaa kanniskelemaan poikaa eestaas asuntoa, kun ei suostunut nukahtamaan millään. Sitten taas aamun nukkuu ihan hyvin, voi nukkua kymmeneenkin asti. Yöllä ei seurustella pojan kanssa millään tapaa, eikä sängyssä ole mitään leluja.

Onko tää vaan joku vaihe joka menee ohi? :/

Teette varmasti kaikki ihan "oikein", mutta lapsi on vain vilkasliikkeinen ja vauhti-iässä, joten koittakaa jaksaa pari kuukautta... Sen jälkeen liikkuminen ei enää ole niin jännä ja uus juttu, ja arki helpottuu. Meillä oli esikoinen ihan yhtä vilkasliikkeinen ja virkeä. Muutama tähän hetkeen auttava vinkki tuli kuitenkin mieleen.

1. Meidän 10-kuinen on yhtäkkiä vähentänyt päiväunensa kolmesta yhteen, eli nukkuu yli puolet vähemmän kuin ennen. Voisiko olla, että teidän vauvanne kanssa olisi myös rytmin muutoksesta kyse, eli yrität nukuttaa vauvaa vanhasta muistista silloin, kun hän ei vielä ole väsynyt? Meillä päiväuniajan lyheneminen toi rauhallisemmat yöt.

2. Voisivatko rattaat olla vauhtiveikolle paras nukkumapaikka? Meidän vauva ei nykyään suostu nukahtamaan kuin rattaisiin (turvavöillä kiinni) ja itkun kanssa, koska haluaisi myös koko ajan liikkua, vaikka olisikin ihan sippi. Vaikka olen vieressä lohduttelemassa, vauva nukahtaa itkien, mutta parempi kuitenkin, että nukahtaa, koska muuten itkisi yliväsymystä.

3. Onko mahdollista, että vauva on vaan tosi iltavirkku, joten yöunille rauhoittuminen on siksi vaikeaa, vaikka teillä onkin hyvät rutiinit? Voisitko kokeilla rytmitystä, jolloin vauva olisi aiemmin illalla jo sippi? Eli laskisit esim. viikon ajan, montako tuntia vauva keskimäärin nukkuu vuorokaudessa ja paljonko niistä päivällä. Sitten alkaisit herättää vauvan joka aamu esim. kello 7 tai moneltako nyt jaksat itse herätä. Tämän jälkeen et antaisi vauvan nukkua päivällä yhtään normaalia enempää. Vauva on kärttyinen ja väsynyt ja saattaa ekat pari-viisi vuorokautta valvoa siitä huolimatta yhtä myöhään illalla, mutta sitten väsy tekee tehtävänsä ja rytmi kääntyy. Meillä tämä on toiminut molemmilla iltavirkulla vauvoilla, vaikka ekat vuorokaudet voivatkin olla rankkoja.

Tsemppiä! Pian se helpottaa, ja toisella ikävuodella on jo isojen poikien/tyttöjen ote uniin!

Kiitos kovasti vinkeistä! Jossain vaiheessa olin jo melko varma, että poika aikoo jättää toiset päikkärinsä pois, mutta sitten poikaan iski flunssa ja alkoi taas nukkumaan paljon. Nyt flunssaa ei ole enää ollut vähään aikaan, mutta silti on jatkuneet vaan kaksien päikkäreiden nukkuminen. Eilen ajattelin venyttää päikkäreille menoa niin pitkään kuin mahdollista, mutta tavalliseen päiväuniaikaan oli jo ihan poikki. Tänään sitten sain kovan taistelun jälkeen pojan nukahtamaan päiväunilleen ja nukkuikin sitten 15min.! Eli voi kai se sittenkin kuitenkin olla, että tahtoo jo jättää toiset päikkärit... Mietin myös tuota rytmitystä, koska meidän päivärytmi on aika sekava tällä hetkellä johtuen juurikin tuosta, että pojan unten pituutta ei voi tietää. Yöunien pituus voi olla 11-13 tuntia ja noi päikkärit on just tommosia, että eilen nukkui 1,5 tuntia ja tänään 15minuuttia!

Rattaissa en yksinkertaisesti jaksa nukuttaa, koska minua stressaa pojan itku niin paljon. Teen oikeastaan mieluummin mitä vaan muuta :/

Hei,

Olen ymmärtänyt, että levottomat unet ovat yleisiä tässä iässä. Vastasin myös toiseen ketjuun samaan aiheeseen (10 kk päiväunet) liittyen (hermo menee-päiväunet). Itse olen huomannut meidän 10 kk kanssa, että sopiva väli viimeisten päiväunien ja yöunien välillä on meillä n. 4 h. Jos väli on vain 3 h, rauhoittuminen kestää paljon pidempään ja konttailee ja nousee seisomaan. Meillä on myös iltarutiinit ja olen huomannut, että ne ovat todella tärkeät. Imetän lapsen vielä ennen sänkyyn laittamista, niin hän usein sopivasti siinä rauhoittuu. Meillä pinnasänky on oman sänkymme vieressä. Olen nyt tehnyt niin, että makaan omassa sängyssä ja pistän käden pinnojen välistä niin, että voin pitää vauvasta vähän kiinni ja estää konttausasentoon nousemista nukahtamisen ajan. Jossain vaiheessa täytyy sitten uudestaan yrittää päästä siihen, että nukahtaisi itsekseen, mutta tässä "vauhti-vaiheessa" siitä ei meillä ole toivoakaan, joten en siitä turhaa stressaa. Meillä oli pari viikkoa sitten hankalampi vaihe, jossa lapsi nousi useita kertoja yössä konttaamaan, istumaan seisomaan yms. Silloin yrtin mahdollisuuksien mukaan saada lapsen rauhoitettua itse sängyllä maatessani, koska jos nousin istumaan, lapsi siitä innostui ja sitten oli vielä hankalampi saada hänet rauhoittumaan. Yritin toistella samaa lausetta kuin silloin kun laitan hänet ilta-unille, ja pitää häntä makuuasennossa, välillä hän rauhoittui helposti ja välillä valvoi parikin tuntia. Tätä myös jatkui koko yö n. 1 h välein, ja olin kyllä itsekkin todellä kypsä tilanteeseen. Onneksi meillä vaihe meni ohi parissa viikossa. Nyt nukkuu kohtalaisen rauhallisesti n. klo 4 asti, sitten herää joka ikinen yö, ja olen todennut että mikään tassuttelu ei tässä kohden enää häntä rauhoita. Nyt olen imettänyt hänet ja näin saanut hänet vielä rauhoittumaan muutamaksi tunniksi (en tiedä onko "järkevää"). Toivottavasti teilläkin pian helpottaa!

Yhteistyössä