10 kk vauvan nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
ja suuremmin sen vaikeus täällä harmittaa :p

Huoh, nyt ollaan jo muutama viikko oltu ihan helisemässä meidän 10kk vauvan kanssa. Yöunille nukahtaminen menee ihan hyvin, vauva nukkuu omassa sängyssään 20-01 ja sitten herää. AINA. joskus silittely auttaa, joskus pitää ottaa ihan syliin. Seuraavat heräämiset onkin sitten 02,04 ja 05, jolloin vauva vaatii maitoa. Ennen sentään söi siinä 6 tienoilla, mutta se on nyt aikaistunut tunnilla. Unia jatkaa sitten 07 asti (ennen nukuttiin 09..).

Päiväunille meno on ihan yhtä taistoa ja tuskaa. Vauva on tosi väsynyt, mutta huutaa ja huutaa, nukahtaa sitten lopulta omaan huutoonsa tai mun silittelyyn, yleensä sylissä tai joskus jopa omaan sänkyynsä. Oon ihan rikki, onko meillä jotenkin erityisen huonosti nukkuva vauva, vai onko muillakin tällaista?!!!

Neuvoja otetaan vastaan!

Itse antaisin tuon ikäisen jo yrittää saada itse unesta uudestaan kiinni. eli en menisi lapsen luokse ollenkaan, kun rupeaa yöllä huutamaan.

Eikä tuon ikäinen tarvitse enää yöllä maitoa, parina yönä antaisin tilkan vettä ja sitten lopettaisin senkin.

Tosin itselläni kaksi lasta ovat molemmat nukkuneet yönsä heräämättä tasan kuusikuisesta asti (jolloin lopetin yösyötöt). Tai jos ovat heränneet, niin itse ovat nukahtaneet.

Ihan kivastihan toi nukkuu. Yöunet 11 tuntia ja vain neljä yöheräämistä. Ja joka yö 5 tunnin yhtäjaksoinen uniputki, joten vanhempienkaan ei tulisi olla väsyneitä.

Unikoulua voit varmaan halutessasi kokeilla. Onko lapsesi aina ennen ollut poikkeuksellisen hyvä nukkuja? Olisiko kyseessä vain unitarpeen väheneminen, jolloin myöhempään nukkumaan meneminen voisi auttaa?

Tätä et varmaan halunnut kuulla, mutta useilla tuon ikäisillä on yöheräilyä, eikä siihen tahdo auttaa kuin aika. Itse en kyllä antaisi toisen huutaa/itkeä yöllä menemättä paikalle rauhoittelemaan, mutta tietenkään ihan pieneen käninään ei tarvitse vastata. Jos jotain voi tehdä, niin kannattaa olla tiukkana tuon maidon/veden antamisessa. Jos olet päättänyt, että lapsi ei saa yöllä maitoa, niin sitten hän ei saa. Meillä tuota yöheräilyä kesti vähän yli 1v asti (poika on nyt 1v4kk), ja välistä sitä on vieläkin, jos on ollut kovin jännä päivä tai lapsi on kipeä. Vauvalle tulee elämään tuossa iässä niin paljon kaikkea uutta, että se vaikuttaa uneen. Kyllä se siitä.

annettiin vettä klo. 4, mutta siitä tuli ihan hirveä huuto. Ei siis janoonsa itke. Enkä tosiaan usko, että nälkäkään on toisella, mutta näköjään vaatii rintaa rauhoittuakseeen. Siis klo. 5 syöttö on mun mielestä ihan ok, sitä eikai lasketa enää yösyötöksi?!

Klo 20.00 vauva on jo tosi väsynyt, vaikea tehdä iltatoimia, pesuja ja muuta, kun toinen vaan kitisee, joten sieltä päästä voi olla vaikea lykätä. Ehkä jos unet nukkuis päivällä pidempään (nyt herää klo 16-17 päikkäreiltä). pitää kokeilla josko se olis mahdollista. Ei tuo 7 herääminen haittaa sillä tavalla, mutta noi yöheräämiset on aika rankkoja.

Ei varmaan väsyttäis juu, mutta ei aina tule mentyä klo 20.00 nukkumaan samaan aikaan.. Iltasella on kiva katsoa leffaa tai miehen kanssa jotain puuhata, kun on aikaa kahdenkesken olla..

Enenn meidän vauva on mun mielestä nukkunut paremmin, yösyöntejä on ollut 2 syntymästä asti ja ne olivatkin ainoot heräilyt, vielä pari kuukautta sitten neiti heräisi vain klo 1 ja sitten nukkui aamuun (6.00) heräämättä, mutta nyt siihen pätkään on tullut paljon katkoksia. Hampaita on kyllä tulossa ja maitotuotteet aloitettiin just pari päivää sitten, mutta ei toi oikein kipuitkuakaan ole ja tätä on kestänyt jo parisen viikkoa!

-ap

[QUOTE="-p-";25586541]Tätä et varmaan halunnut kuulla, mutta useilla tuon ikäisillä on yöheräilyä, eikä siihen tahdo auttaa kuin aika. Itse en kyllä antaisi toisen huutaa/itkeä yöllä menemättä paikalle rauhoittelemaan, mutta tietenkään ihan pieneen käninään ei tarvitse vastata. Jos jotain voi tehdä, niin kannattaa olla tiukkana tuon maidon/veden antamisessa. Jos olet päättänyt, että lapsi ei saa yöllä maitoa, niin sitten hän ei saa. Meillä tuota yöheräilyä kesti vähän yli 1v asti (poika on nyt 1v4kk), ja välistä sitä on vieläkin, jos on ollut kovin jännä päivä tai lapsi on kipeä. Vauvalle tulee elämään tuossa iässä niin paljon kaikkea uutta, että se vaikuttaa uneen. Kyllä se siitä.[/QUOTE]

että ajan kanssa korjaantuu. Mä en missään nimessä haluais mitään unikouluja tehdä, varsinkaan huudattamista... Jospa tämä menisi itsekseen ohi. Aamuyöstä maitoa taitaa vielä tarvita, ja olen päättänyt, että ennen 5.00 en sitä anna. Pitää vissiin vaan kärsiä :p huoh, kunpa nopeasta tästä lähtisi helpottamaan :) Kokemuksia vielä mieluusti kuulisin muiltakin!!

-ap

Yhteistyössä