Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ootko huomannu mitä syö?
Mun kaverin lapsi oksensi aina syötyään jotakin, jolle on allerginen. Ei muita allergiaoireita.
Mutta toisaalta, jos oksentaa maidonkin jälkeen, onko mahdollista, että hotkii liikaa ilmaa mukana? = viittaisi refluksivaivaan, onko vastaavasta ollut merkkejä aiemmin?
Miten oksennus tulee? Vaikuttaako ensin jotakin menevän vähän väärään kurkkuun? Meidän sihtikurkku taas oksentaa helposti, jos on liian rakeista ruokaa...
Ei ole ollut mitään refluksiin viittaavaa, ja tämäkin ollut vasta vähän aikaa. Tuota sihtikurkkuisuutta on kovastikin, niin että oksennus tulee heti jos on vähänkin sattumia ruoassa. Mutta ihan hienonkin ruuan oksentaa.
Tosin, kävin miettimään, että kun olen yrittänyt neuvolan (sekä tuttavien) ohjeiden mukaan totuttaa lasta karkeampaan ruokaan antamalla sormiruokaa, niin oksentelisiko sitten niiden palojen takia.. tuo voisi kyllä olla selitys, mutta kun on jo monta viikkoa mennyt, niin miten lapsi tottuu ikinä paloihin ruuassa.:-/ Näinköhän pitää taas siirtyä 4-6 kk soseisiin, niitä syödessä ei oksennellut..
Mitä tuohon karkeampaan ruokaan tulee, niin kyllä se ennen pitkää oppii. Meillä on nyt vuoden vanha ja yhteen väliin en uskonut, että tuo sihtikurkku voi ikinä syödä yhtään mitään ruokaa, jossa on yhtä atomia enemmän paakkuja. Mut kummasti tuo vetelee nyt jo leivät ja mandariinin palat ihan itse, niihin tukehtumatta.

Alotin itse puurolla, yhteen väliin kun tavallinen puurokin oli liian karkeeta. Sitten pikkuhiljaa vaan muita.
Toisaalta meillä tulee se oksennus tuon takia ihan heti jo siinä syödessä. Jos tulee myöhemmin, meidän tapauksessa se johtuu todennäköisemmin refluksivaivasta (lapsella on todettu refluksitauti jo aiemmin). Mut tarkkaile myös tuota allergian mahdollisuutta, josko ois syöny aina jotakin samaa ennen tuota?