1-vuotis neuvola?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dask

Aktiivinen jäsen
30.04.2008
1 293
0
36
Mitä 1v neuvolassa "testataan"? Mietin vaan, olenko osannut "opettaa" lapselle kaikkia taitoja, joita olis jo mahdollisuus oppia. Ekan lapsen kanssa kun ei ole ihan käsitystä siitä, missä vaiheessa mikäkin asia on mahdollista/syytä jo oppia...

Eipä tullut mieleen yrittää opettaa lapselle mitään neuvolaa varten. Eivät mä muista siellä mitään erityistä testatun. Täti kysyi puhuuko tai käveleekö lapsi. Kun ei puhunut, kysyi ymmärtääkö puhetta. Sanoin joo, totesi vain "Hyvä, ei vielä tarvitsekaan puhua." Leikki tyytyväisenä nurkassa, kantoi leluja roskikseen ja höpötti omaa mongerrustaan, ilmeisesti siinä oli riittävästi todistetta, että lapsi on ns. normaalisti kehittynyt.

Meilläkin katsottiin ymmärtääkö puhetta, esim. pudottiko palikan laatikkoon kun pyydettiin. Pinsettiotetta myös testattiin kummankin käden osalta ja kysyttiin puhuuko. Riitti kun osasi sanoa tavuja.

No enhän mä nyt sitä neuvolaa varten niitä taitoja tietenkään opeta! Siitä vaan sais vähän viitettä, mitä 1v:n oletetaan ehkä jo osaavan... Arvasin kyllä, että saan tällaisia kommentteja...

Tosiaan noi pinsetti ote, puheen ymmärrys ja liikkuminen yms. on kai olennaisimpia. Mutta ei tarvitse välttämättä osata kävellä, sanoa tavuja tai muutakaan. Eikä meillä tosiaan testattu edes puheen ymmärtämistä tai sitten täti seurasi sitä siinä muun puuhastelun ohessa, en tiedä. Pinsettiotettakaan ei kokeiltu, mutta ehkä se tuli havaittua lapsen leikkien ohessa.

Katto miten liikkuu ja kommunikoi. Ei mun 1v sanonu kun kaks sanaa eikä niitäkään terkalle. Näytti kirjaa ja katsoi ymmärtääkö jos pyytää näyttämään kuvaa ja kiinnostuuko ylipäänsä kirjasta. Eipä ne "vaateet" järin suuria oo 1v.
Pinsettiote oli jo aikasemmin katottu.

Yhteistyössä