1-vuotias päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastaan itse pph:na, että pph on paras :-) Oma kokemukseni on, että 1v tottuu aika nopeasti hoitoon. Tottakai poikkeuksiakin voi olla.. Päiväkodin ryhmät tahtovat olla liian isoja noin pienelle. Omat hoidokkini ovat 8,5-9h/pvä. Toinen vaihtoehto voisi olla ryhmäperhepäivähoito, jos alueellanne on ryhmiksiä.

Päiväkoti.
Noin kahdeksan tuntia päivässä, viisi päivää viikossa.
Hyvin on mennyt, pieni sopeutuu nopeasti. Itkuja ei olla juurikaan kuultu.
Ollaan rytmitetty lapsi ajoissa päiväkodin aikatauluihin ja opetettu nukkumaan päiväunet sängyssä.

Meidän tyttö menee pari viikkoa vajaa 1v perhepäivähoitoon ja on siellä klo 9-14:30/15 eli max 6h. Työajat on molemmilla onneksi joustavat, eli saa rustattua kalenteria siten, että saadaan homma noin hoidettua. Toinen vie aamulla myöhään (noin ysiin siis) ja menee myöhään töihin ja toinen taas aikasin töihin ja pääsee hakemaan aikaseen. Perhepäivähoidossa on tytön lisäksi kaksi muuta isompaa lasta.

aluksi pph:lla ja sitten päiväkodissa. Emme löytäneet yhteyttä pph:n kanssa, joten siitä syystä vaihto päiväkotiin.

Pitkät päivät ja hyvin menei (ja menee vieläkin)! Sisarusryhmä ja aluksi oli kaikkien lellikki - ainoa alle 2.5vee. Ekana talvena hiihti isompien kanssa ja muutenkin on päässyt paljon kävely&metsäretkille.

1v1kk kun aloitti päiväkodissa, osasi kävellä ja syödä itse melko hyvin. Hoitopäivät 7-8 tunnin pituisia 5 päivää viikossa olleet koko puolen vuoden hoitouran ajan. Sopeutuminen tapahtui todella nopeasti enkä ole kertaakaan joutunut itkevää lasta päiväkotiin jättämään aamuisin. Lapseni päiväkodissa toimii loistavasti omahoitajasysteemi ja olen erittäin tyytyväinen päiväkodin toimintaan kaikin puolin. Ainoa ikävä puoli oli tietysti sairastelu kevättalvella, 2 kk sisällä aloituksesta 3 korvatulehdusta (+räkätaudit tätä ennen) sekä 1 viikon vatsatauti. Sen jälkeen ei ole tosin ollutkaan kipeänä, joten hyvää teki vain sekin loppujen lopuksi.. :)

Meillä on työajat näin minulla-8-16 ja miehellä 7-15.30 eli aika pitkiä päiviä tulisi.
Alueemme pk on täynnä ja ainoastaa yksi kunnallinen pph.
Mahdollisuus olisi hakea yksityiselle jossa ryhmä tällä hetkellä on tälläinen.2,5v.1,5v+mahdollisesti tulisi vielä yksi yli 3-vuotias.

Meidän tyttö aloitti päivähoidon päiväkodissa viikon vajaa 1-vuotiaana ja hienosti on mennyt. Tosin etuna oli se, että isosisko oli samassa ryhmässä. Hoitopäivät noin klo 8.30-9 - 14.30-15 riippuen vähän miten pääsen lähtemään itse töistä ja miten nopeasti mies pääsee lasten kanssa aamulla liikkeelle :)

Kyseessä pieni päiväkoti, ei omahoitajasysteemia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on työajat näin minulla-8-16 ja miehellä 7-15.30 eli aika pitkiä päiviä tulisi.
Mahdollisuus olisi hakea yksityiselle jossa ryhmä tällä hetkellä on tälläinen.2,5v.1,5v+mahdollisesti tulisi vielä yksi yli 3-vuotias.

Mitä mieltä olette kyseisestä ryhmästä?

Parempi noin ihan pienenä, ettei ole muita yhtä pieniä. 2,5v ja 3v tykkäävät kovasti vauvan seurasta. 1.5v tod. näk. ei oo kauheen kiinnostunut... Mutta siis 1v saa olla muiden lellikkinä, ihan kivaa.

Meillä tyttö on just samanlaisessa ryhmässä ja hyvin on ainakin vielä mennyt. Luulen, että on kiva, kun on vähän eri-ikäisiä, mutta ei kuitenkaan liian paljon ikä- eroa.

Yksityiselle menee meidänkin tyttö, saatiin paikka vielä melkein naapurista joten hyvillä mielin tässä loppuvuodesta töihin palataan. Isoon päiväkotiin en noin pientä edes harkinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Yksityiselle menee meidänkin tyttö, saatiin paikka vielä melkein naapurista joten hyvillä mielin tässä loppuvuodesta töihin palataan. Isoon päiväkotiin en noin pientä edes harkinnut.

Minäkään en edes halua poikaa päiväkotiin vielä.
Jännittää vaan kun poika ei ole ollut kenenkään muun hoidossa kun meidän vanhempien,että miten itkuista se hoidon aloitus sitten on...

Mun tyttö (nyt 1v9kk) meni ensin mummille hoitoon 6kk vanhana ja heti 9kk iässä siirty kunnalliselle pph ja ollut siellä nyt vuoden. Aamulla vietävä pirpana hoitoon noin seitsemän ja kasin välillä ja pois haku klo:17 mennessä. Hyvin on mennyt, mutta hoitopaikka onkin aivan unelma. Hoitokaverina puolivuotta vanhempi tyttö. Ainoat itkut koko aikana tuli kesäloman jälkeen pari viikkoa sitten kun oltiin oltu neljä viikkoa koko ajan yhdessä..:( Äitille tosin taisi tulla enempi surku..

Poika meni 1 v 2 kk ikäisenä hoitoon yksityiselle pph:lle, joka onneksi sattui olemaan maailman ihanin hoitaja. Muut lapset hoidossa olivat reilusti isompia, mutta hienosti ottivat pienempänsä huomioon. Kun hoitaja lopetti, itku tuli niin pojalle, äidille kuin hoitajallekin. Vieläkin pidetään yhteyttä ym. Päiväkotiin en itse olisi ehkä vienyt noin pientä.
Hoitopäivä oli n. klo 8-16.

meidän1v3kk aloitti vasta hoidon. Pph: lle ehdottomasti halusin ja sainkin. Ei ollut meilläkään koskaan ollut kuin ukin ja mummin satunnaishoidossa, mutta hyvin on ainakin alkanut. Kertaakaan ei ole jäänyt itkemään. Liikkuminen ja syöminen menneet rutkasti eteenpäin. Ja ennen kaikkea, kotona on musta ihan oma itsensä, toki vähän pitää kotiin tultua ripustautua, mut sehän kuuluu luonnollisesti asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meidän1v3kk aloitti vasta hoidon. Pph: lle ehdottomasti halusin ja sainkin. Ei ollut meilläkään koskaan ollut kuin ukin ja mummin satunnaishoidossa, mutta hyvin on ainakin alkanut. Kertaakaan ei ole jäänyt itkemään. Liikkuminen ja syöminen menneet rutkasti eteenpäin. Ja ennen kaikkea, kotona on musta ihan oma itsensä, toki vähän pitää kotiin tultua ripustautua, mut sehän kuuluu luonnollisesti asiaan.

ja hoitopäivät meillä siis max 8-15. Molemmilla liukuva työ. joskus hoitopäivä klo 16 saakka, mut silloin vien vasta lounaalle.

Meillä tyttö meni pk:seen 1v 1kk iässä. Päivät 8h, hienosti jaksoi ja tykkäsi. Ei vaikuttanut öihin ja ei ollut normia äkäisempi. oppi odottamaan vuoroaan ja jakamaan. nyt on pärjännyt hienosti pikkusisaruksen kanssa kotona.

jos on pakko viedä hoitoon...ratkaisevaa onkin hoitopäivän pituus..

jos mahdollista ,mahdollisimman lyhyt päivä!

Pienen tressi kasvaa suuressa ryhmässä..ääntä lähtee...rauhatonta
Päiväkoti on pienelle ihan ns työpäivään verrattavaa

Vanhemmat usein sanoo..että hänhän tulee tänne vaan leikkimään

voi että....

Yhteistyössä