1 vuotias ei halua nukkua

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt äiti"
Onko kellään muulla 1 vuotiasta joka ei halua nukkua? Nukahtamiseen menee 2-5 tuntia ja hirveän huudon ja itkun kera. Nukahtaa lopulta syliin kun mikään ei kelpaa. Siirrän sen jälkeen pinnikseen nukkumaan. 1-3 tunnin päästä herää ihan hirveään hysteeriseen huutoon ja ja yrittää päästä pois pinniksestä/ meidän sängystä ja makuuhuoneesta. Huutoa kestää yleensä 1-3 tuntia ja lopulta nukahtaa. Tämä toistuu yössä 2-3 kertaa. Joskus olen luovuttanut ja mennyt olohuoneeseen lapsen kanssa mutta sielläkään ei saa missään istua muuten alkaa hirveä hysteerinen huuto. kun lapsi tietää että nukahtaa uudelleen. Ollaan käytetty lääkärissä eikä ole mitään korvatulehduksia tms. Vinkkejä kaivataan!
 
jiiu
Koitappas ottaa 1-vee kainaloos nukkumaan. Jos se tuntee turvattomuutta ja yksinäisyyttä yöllä? Säikähtää, kun äiti ei ookaan lähellä ja näköpiirissä? Koita edes, läheisyys voi olla se joka auttaa.
 
tippis
Oho, 5 tuntia? Miten lasta yritetään nukuttaa, omaan sänkyyn (millä tyylillä), viereen, syliin? Kelpaako jokin tyyli paremmin kuin toinen ja onko tätä huutoa jatkunut alusta asti vai nyt uutena juttuna?
 
"väsynyt äiti"
Oon koittanut tuotakin, ei ole ollut vaikutusta. Nykyään nukkuu suurimman osan yöstä mun vieressä, mutta silti samanlaista huutoa ja halua pois päästä makuuhuoneesta.
 
Voi kuulostaapa rankalta. Onko teillä takana unikoulua tms?
Lapsihan selvästi pelkää nukahtamista ja taistelee sitä vastaan :(

Oisko mitään ideaa jos yrittäisitte unohtaa sen väkisin nukuttamisen ja menisitte vaikka yhdessä sänkyyn lukemaan/leikkimään tai sitten kaikki valot pois olkkarista ja annatte lapsen puuhata ja tulla syliin kun väsyy. Näin ensin opettaa nukahtamaan rauhassa ja sitten vasta miettiä missä ja miten nukutaan.

Voimia sinne kovasti!!!
 
"väsynyt äiti"
tippis ollaan kokeiltu nukuttaa suoraan omaan sänkyyn, meidän sänkyyn ja syliin. Kaikilla eri keinoilla, jätetty yksin pinnikseen ja menty takaisin kun huutaa, oltu vieressä nukuttamassa. Ennen nukahti aina mun viereen meidän sängylle ja siitä siirto pinnikseen. Tämä ongelma alkoi kuukausi sitten. Meillä ollut alusta lähtien samat rutiinit niin ei pitäisi siitäkään johtua.
 
lkjkjh
Samoilla linjoilla kuin AU. Taitaa olla käynyt nyt niin, että tuosta nukuttamisesta on tullut kauhea peikko, ja lapsi ydistää nukkumiseen negatiivisia ja kauhunsekaisia tunteita. Ehkäpä jätätte nukuttamisen pois? Kyllä lapsi nukahtaa, kun tarpeeksi väsy tulee. Ehkä näin sais just vaihdettua lapsen kantaa nukkumiseen positiiviseksi?
 
v
Myös se että nukahtaa syliin ja sit herääkin jossain muualla, voi aiheuttaa tuota huutamista kun herää yöllä. Jos vaikka vaan sitkeästi yrittäs aina samalla tavalla nukuttaa, jotta tulis sitä turvallista rutiinia hommaan. Vois olla myös jotain eroahdistusta kyseessä. Tsemppiä ja jaksamista.
 
Lyhyesti sanottuna: ongelma on vanhemmissa, ei lapsessa. Korjaa itseasi ja toimintaasi, niin lapsikin "parantuu". Perhepeti ja syli, niiden nimeen itse vannon. Kuuntele lastasi, kuuntele hänen viestejään, äläkä vänkää vastaan, vain koska luulet sen olevan hänen parhaakseen.
 

Yhteistyössä