1-vuotiaiden maidon juonti

Kuinka paljon saa 1v 2kk juoda päivässä maitoa? Neuvolassa sanoivat 8kk iässä että enintään 6 dl. Monesti meillä menee päivässä paljon enemmän maitoa.. Onko haitallista vai pitäisikö vähentää tuohon 6 desiin..?
 
Ippunen
Minulla on sellainen käsitys, että vähintään 6 dl. Meidän tyttömme (nyt 1 v 5 kk) on aina juonut enemmän. Tietysti jos kovin paljon juo, niin ei jaksa muuta ruokaa syödä, mutta toisaalta vähemmänhän maidossa on energiaa kuin esim. jugurtissa.
 
Meillä jätettiin pullo pois, ja nyt ei mene maitoa juuri ollenkaan.

Pikkuhörpyt vain ottaa ruuan kanssa, muuten juo vettä.

Neuvolan mukaan maitotuotteita pitää mennä n. 5-6dl, ja saan nipinnapin sen määrän menemään kun laitan ruokiin maitoa, annan viiliä, jogurtti yms. Maitoa menee ehkä desin verran.

Eli maitoa ei tarvitse juoda noin paljoa.

 
Meille sanottiin kanssa neuvolassa sillon pienenä, että KORKEINTAAN 5dl. Rasittaa munuaisia ja tekee vaikka mitä, jos juo liikaa. (uskoo ken haluaa..) Mä uskoin, ja säännöstelen edelleen maidon juontia.
 
Siis meille sanottiin, että VÄHINTÄÄN se 6dl. Poika ei suostu nyt imettämisen jälkeen juomaan lehmänmaitoa ja pullolle en todellakaan ala enää opettamaan, joten jogurttien yms. lisäksi annan puolikkaan kalkkitabletin jauhettuna päivässä.

Ja sanoivat, että sitten vasta rajoitetaan maidon juontia, jos "kunnon ruoka" ei maidon juonnin takia maistu.
 
Meil sanottiin niin, et D-vitamiinia annetaan 5 tippaa siihen asti kunnes syö/juo päivässä vähintään ton 6dl vitaminoituja maitotuotteita. Sen jälkeen siirrytään 3 tippaan. Eli tästä päätellen tuo 6dl ei ole ainakaan liikaa.
 
Meille sanottiin 8kk-neuvolassa että 6-8d päivässä eikä mielellään enempää. Tyttö tosin oli silloin aika pulskassa kunnossa ja saattoi johtua tästäkin. Nyt 1-vuotis neuvolassa kerroin että maitoa menee parhaimmillaan litra päivässä. Th:n mukaan se on ihan ok.
 
marcon äiti
meille sanottiin vuosi tarkastuksessa että 5-6 dl jugurttien kanssa saa mennä. Välillâ meillä menee enempi, kun teen puurot joskus maitoon, ja välillä tuo mâârä. Meille neuvottiin täällä että joka aterialla jotain maito tuotetta, siis jugurttia tai juustoo, tai sitten maitoa. :flower:
 
marcon äiti
Täâllä saa sellaisia 4kk alkaen tarkoitettuja jugurtteja, joko maustamattomia tai ei. Olen antanut molempia, hyvin kelpaa.
Maitona olen antanut sita ns. jatkomaitoa, eli jossa on enemmän rautaa, d-vitamiinia ym. minun mielestâni ne on ihan fiksuja tuotteita näin kokeilujen jälkeen. Maassa maan tavalla ! Ja täytyy sanoa että onneksi pojalla ei ole laktoosin kanssa ongelmia, kuten itsellâni - tââllä ei ole nim. mitään laktoosittomia tuotteita !
:flower: =)
 

siis saisiko tähän ketjuun selkeyttä hieman??

Eli mistä maidosta puhutaan?? Alle 1v ei saisi antaa lehmänmaitoa ollenkaan. Korvikkeen kanssa ei sais ylittää 1l maitomäärää. Tämä mulla vähän vanhempaa tietoa.

Lehmistä 1v nlassa meille sanottiin että pitäis mennä puolisen litraa. PITÄIS...juu :whistle: Meillä ei kelpaa jukurtit, viilit tmv. raejuustoa syö ja siivuina. Jos edes syö mitään. Rasvatonta lehmistä juo hyvällä säkällä desin/ruokailu.

sitten toinen epäselvä asia, mistä d-vitamiinista puhutaan. Jekovit? dee-tipat? Dvitol? Annostus on ihan eri!!!

anteeksi että viilaan pilkkua, mutta joku raukka voi ottaa ohjeena tämän ja sitten voi mennä pahasti pieleen!!
 
Lasten normaali nesteentarve vuorokaudessa
Kuume lisää lapsen nesteentarvetta jopa 10%:lla normaalista. Vellit, jugurtit ym. nestepitoiset ruuat lasketaan nesteisiin kuuluviksi.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1121,1146,2937,7262,7135,7268,1249,1253,1259,3128
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 12:48 tissitakiainen kirjoitti:
siis saisiko tähän ketjuun selkeyttä hieman??

Eli mistä maidosta puhutaan?? Alle 1v ei saisi antaa lehmänmaitoa ollenkaan. Korvikkeen kanssa ei sais ylittää 1l maitomäärää. Tämä mulla vähän vanhempaa tietoa.
Mielestäni otsikko oli ihan selvä, eli 1-vuotiaiden maidon juonti, jolloin lehmät on jo sallittuja ;)
 
laiska Paavo-Riitta
Joku kyseli mitä jugurttia... meillä syödään yleensä maustamatonta jatkettuna hedelmäsoseella tms. Välillä laiskottaa muka niin paljon, että tulee annettua vähäsokerisempia valmisjuguja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 22:45 marcon äiti kirjoitti:
Täâllä saa sellaisia 4kk alkaen tarkoitettuja jugurtteja, joko maustamattomia tai ei. Olen antanut molempia, hyvin kelpaa.
Maitona olen antanut sita ns. jatkomaitoa, eli jossa on enemmän rautaa, d-vitamiinia ym. minun mielestâni ne on ihan fiksuja tuotteita näin kokeilujen jälkeen. Maassa maan tavalla ! Ja täytyy sanoa että onneksi pojalla ei ole laktoosin kanssa ongelmia, kuten itsellâni - tââllä ei ole nim. mitään laktoosittomia tuotteita !
:flower: =)
Ihan asian sivust nyt mutta missä maassa mahdat olla? Itse asuin lapsen ollessa 1kk-3kk ranskassa ja sielä on tarjolla vaikka mitä tuotteita sen ikäiselle (myös jugurtteja) Nyt asumme väliaikaisesti slovakiassa ja on aikas köyhä tarjonta...Pojalle annoin luonnonjugurtteja 15kk asti ja siitä eteenpäin kaikki menee.
Juo maitoo sen minkä juo, eli aamupalalla, välipalalla jotain maitotuotetta ja illalla ennen nukkumaan menoa.
 

Yhteistyössä