1 vuotiaan hampaat, miten hoidatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hammastahnaa käytetään vasta sitten, kun ensimmäiset poskihampaat puhkeavat, näin mulle on neuvottu. Ei siitä kyllä varmaan haittaa ole jos pienen sipaisun laittaa jo 1-vuotiaallekin, itse joskus saatan laittaakin, yleensä kyllä pelkällä vedellä harjataan. Ksylitolipastilleja käytetään myös.

Meillä alettu käyttää tahnaa jo ekojen 2 hampaan puhjettua. Helpottaa kummasti pesua... Ja ihan tavallista lasten tahnaa kaupasta. Ruuan jälkeen saa murun xylitolipastillia, saanut jo n. 10kk alkaen.

Meillä neuvottiin käyttämään tahnaa ensimmäisten hampaiden puhjettua. Hammastahna SAA jäädä suuhun, ei haittaa vaikka sitä nanomillin verran tulee nieltyäkin. Fluori vaikuttaa parhaiten kun sitä ei huuhdota kaikkea pois. Aikuisetkin huuhtelevat suunsa usein liian perusteellisesti hampaidenpesun jälkeen. Näin meillä neuvoi siis hammashoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Silti Onnellinen:
Tuolla iällä ei tässä asiassa ole merkitystä. Meilläkin reilu 1v ja pelkällä vedellä pestään 4 hammasta. Vasta poskihampaiden puhjettua hammastahnaa. Meidän neuvolan ohje.

Juuri näin. Jaa senkin neuvon olen kuullut, että tahnaa vasta, kun osaa itse sylkeä sen pois.

Esikoiselle annettiin hammashoitolasta fluoritabletit, mutta kuopus ei ny sellaisia saanut.

Hammastahna aloitettiin poskihampaiden puhjettua, eli kuopuksen kohdalla vähän alle 1-vuotiaana. Tosin ei mitään herneen kokoista nokaretta, vaan ennemminkin riisinjyvän. Lisäksi saa ksylitolitabletin aina ruokailun jälkeen.

MIiä ksylitolipastilleja käytätte? Voiko antaa jo ennen poskihampaiden puhkeamista? Minäkin voisin aloittaa niiden käytön lapsella. Ei ollut aiemmin tullut mieleenkään eikä meille hammashoitolassa neuvottu niitä käyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihanainen:
MIiä ksylitolipastilleja käytätte? Voiko antaa jo ennen poskihampaiden puhkeamista? Minäkin voisin aloittaa niiden käytön lapsella. Ei ollut aiemmin tullut mieleenkään eikä meille hammashoitolassa neuvottu niitä käyttämään.

Esim xylisuu hyvää ja pehmeä/murenevaa suussa.
Apteekista tai marketista vaikka saa.

Yhteistyössä