1 vuotiaalla korkea kuume, ei muita oireita. Kiikutanko lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti hänelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti hänelle

Vieras
Siis yksityiselle veisin joka tapauksessa.

1,2 vuotias kyseessä ja kuumetta ollut tämä päivä. Tällä hetkellä noin 39,5 astetta, vaikka kuumetta alentavaa on annettu. Mitään muita oireita ei ole, paitsi selvästi sairaannäköinen kasvoiltaan ja muuten niin kiltti lapsi kitisee.

Liekkö jotain rokkoa tulossa? Tai vti. Mutta vienkö vielä lääkärille vai odotellaanko? Eka sairauspäivä vasta kuitenkin kyseessä.

En veisi. Meil oli viime viikolla 1v8kk yli 2päivää kuumeessa, enkä vienyt silti. Huolehdi että juo. Eikö se oo joku 3vrk jos kuume kestänyt niin sit lääkäriin!?!

No en minäkään vielä ensimmäisenä kuumepäivänä veisi. Kuumelääkettä painon mukainen annos, runsaasti nesteitä, vähän kerrallaan jos ei muuten ota. Vaatetus minimiin ja huoneilman viilennys.

jaa no minä ainakin veisin oman lapseni.Jos oireena on pelkkä kuume, eikä ole esim nuhaa,yskää jne flunssaan viittaavaa. Mä vein oman 2 vuotiaanikin yhden päivän kovan kuumeen jälkeen yksityiselle, ja siellä selvisi että bakteeritulehdus ja jatkotutkimukset sitten sairaalassa...

En tietenkään veisi. Meillä ei tuijoteta kuumemittarin lukemaa vaan lapsen yleisvointia. Tottakai tuollaisessa kuumeessa väsynyt saa olla, mutta saan riittävästi nesteytettyä, lapsi pissaa jne en näkisi mitään syytä lähteä lääkäriin. Kolme pv uskaltaisin huoletta pitää noinkin kovaa kuumetta lapsella, jos yleiskunto jokseenkin ok.

En veisi vielä jos juo ja kuumelääkken avulla jaksaminen paranee. Jos ei juo ja kuumelääke ei auta niin päivystykseen...nää jutut aina tulee just ennen viikonloppua :(

Oma poika vietiin lääkäriin 40 asteen kuumeessa kun kuumeen alusta vasta n. 12h. Oli pneumokokkisepsis ja hetimmiten sairaalaan ab-tiputukseen. Poika silloin 2,5v.

jaa no minä ainakin veisin oman lapseni.Jos oireena on pelkkä kuume, eikä ole esim nuhaa,yskää jne flunssaan viittaavaa. Mä vein oman 2 vuotiaanikin yhden päivän kovan kuumeen jälkeen yksityiselle, ja siellä selvisi että bakteeritulehdus ja jatkotutkimukset sitten sairaalassa...

Juuri tätä minä takoitan. Että mitään muuta oiretta ei ole. Viime yönä oli erittäin levoton yö, vaikka nukkunut pitkään jo ilman heräilyjä yöt. Ja aamusta/yöstä saakka korkea kuume, johon ei auta lääkkeet. Räkä ei valu eikä mitään muutakaan flunssaoiretta.

[QUOTE="a p";27264069]Juuri tätä minä takoitan. Että mitään muuta oiretta ei ole. Viime yönä oli erittäin levoton yö, vaikka nukkunut pitkään jo ilman heräilyjä yöt. Ja aamusta/yöstä saakka korkea kuume, johon ei auta lääkkeet. Räkä ei valu eikä mitään muutakaan flunssaoiretta.[/QUOTE]

No usein ne taudit nyt alkaa vaan sillä pelkällä kuumeella ja muut oireet tulee perässä.

Vauvarokossa oireena on usein just pelkkä korkea kuume (ja se, että lapsi on ärtyisä & yöt levottomia).

Ei se aina ole oire mistään vakavasta, jos on vain kuumetta. Mutta eipä lääkärikäynnistä koskaan haittaakaan ole :)

Onko ollut vähän aikaa sitten nuhaa tms? Siinä tapauksessa voisi jälkitautina olla korvatulehdus.

Muuten en osaa sanoa muuta kuin, että yleisvoinnin mukaan lääkärille. Ja seuraa sitä juomista ja pissaamista. Voisit ehkä soittaa terveyskeskukseen ja kysyä heidän mielipidettään.

Muistapas sen kuumelääkkeen lisäksi vähentää pieneltä vaatetusta, tarpeen vaatiessa anna olla pelkässä vaipassa ja nappaa ikkunat auki. Lämpö pitää saada alenemaan keinolla tai hyvänsä.

Itsekään en veisi tuossa vaiheessa lekurille, meillä oli 2pv korkea kuume ja kun se loppui, meni päivä ja tuli näpyt. Mitään muita oireita ei kuumeen lisäksi tuolloin ollut ja vauvarokkohan se sitten oli.

Sä nyt et tiiä näköjään mitään :)

No mitäs mä nyt sit en tiedä? :)
Olenpa pariin kertaan soitellu joskus päivystykseen kun oon ollu huolissani pelkästä kuumeesta, ja juuri noin mulle on sanottu. Että jos ei kolmen päivän kuluessa tuu kuumeen lisäksi muita oireita, niin sitten lääkäriin, koska usein kuume on se ensioire varsinkin flunssassa ja sen kaltasissa taudeissa.
Mut ole sinä ihan vaan mitä mieltä olet, what ever :)

"Lääkäriin?

Lääkärin tutkittavaksi olisi aina tuotava

· Alle kolmen kuukauden ikäiset lapset. Näin pienet lapset eivät usein saa kuumetta tavallisten virustautien yhteydessä jolloin kuume voi viitata vakavaan bakteeritautiin.
· Lapset, joilla on kuumetta yli kolme vuorokautta, koska tässä vaiheessa usein todetaan bakteeriperäinen infektio.
· Lapset, joilla on huono yleiskunto tai oksentaa usein.
· Lapset, joilla on yli 40 asteen kuume.
· Lapset, joilla on paikallisoireita, kuten vatsakipua, korvakipua tai virtsaamisvaivaa
· Lapset, joiden kuume ei laske kuumelääkkeestä huolimatta
· Lapset, joilla on huono yleiskunto vielä kuumeen laskettua

Ralf Nyman
lastentautien erikoislääkäri"

Uusimmat

Yhteistyössä