1-veen kova ruokahalu

Kuullostaa taas sarjassamme tyhmältä kysymykseltä mutta mistä voisi johtua pojan kasvamaan päin oleva yhtäkkinen kova ruokahalu? Meillä on miltei aina syöty 12kk purkkiruoka pohjia myöden loppuun, ja nyt yli 1 vee syödään kotiruokaa pelkästään (kyläillessä hipp sosetta 12kk), mutta pojalla tuntuu olevan nälkä senkin jälkeen kun on syönyt lautasensa tyhjäksi (2- 3 dl liharuokaa ja yleensä lisäksi leipää tai kasviksia). Annanko lapselleni liian vähän ruokaa? Mielestäni annan tosi paljon ku vertaa muiden määriin ja silti kun on nälkä pojalla??

meidän ateriat on kutakuinkin tällaisia (noin ajat ).

Aamiainen 8.30 jugurtti (2dl) ja leipää ja hedelmä tai puuroa ja jotain pientä

Lounas 11.00 lihakastike/ kanaa/ kalaruokaa tms ja riisiä perunaa yms (yleensä 2-3 dl) ja kasviksia ja leipää joskus.

14.00 välipala hedelmä ja jugurttia tai pelkkiä hedelmiä ja esim leivänpalasia

16-17.00 liharuoka ja kasviksia

19.00 iltapala kuten aamiainen

tämän lisäksi on ruvennut pyytämään kaikkea mahdollista aterioiden välissä osoittaa sormella leipää ja hedelmiä ja haluaa syödä niitä... ja jos minä syö sen lisäksi eri aikaan (joskus) haluaa hän minunkin ruokaa.... pohjaton maha meidän pojulla :)
 
Meidän jätkällä oli vuoden ikäisenä kanssa ihan pohjaton vatsa. Päivällisellä ja lounaalla veteli vauhdilla 250gr purkkiaterian ja siihen päälle 2dl hedelmäsosetta. Aamiainen ja iltaruoka olivat noin 4dl kummatkin (puuro/jugurtti/sose). Meillä tosin juotiin maitoa sitten kovin vähän. Minusta tuntuu, että näistä määristä ollaan tultu kovasti alas nyt 1v8kk ikäisenä (jolloin tosin ollaan sorruttu enemmän välipaloihin)
 
sleeping
Meillä on ehkä vähän liian tiukka tää ruokailusysteemi, mutta me ei anneta välipaloja (jos ei ole valipala-aika) vaikka lapsi kuinka kerjää ruokaa. Meillä molemmat pojat ovat kovia syömään. Onhan niitä aikojakin, kun ei ruoka maistu, mutta yleensä siis syödään paljon. Olen tehnyt selväksi, että ruokaa syödään silloin kun on ruoka aika. Musta tuntuu, että kuopus kerjää ruokaa kun itse syön vain koska syöminen on hauskaa tai jotain, ei sen nälän vuoksi. Ja joskus vaan on jano, ei nälkä. Mutta ruoka aikana siis syödään niin paljon, kun jaksetaan, joskus valaan annoksia, välillä vähemmän. Kasvava lapsi tarvitsee paljon ruokaa. Ja eri lapset syövät eri annoksia. Olen kuullut hyvin usein kommentteja meidän pokien ruoka annoksista. Mutta olen vain tyytyväinen, että ruoka maistuu. Ja molemmat pojat ovat normaalikokoisia/laihoja vaikka ruoka maistuukin.
 
joo mä oon kans vähän sitä mieltä ettei noita välipaloja liikaa.. yritän noudattaa sitä 5 ruoan mallia eli aamiainen lounas välipala illallinen ja iltapala... siks oonkin antanut hedelmiä jos jotain haluaa ne on ainakin terveellisiä...
 
Meillä ihan samaa. Olenkin ajatellut, että kyse on vaan kerjäämisestä/ruoan ronkuamisesta, johon en halua opettaa. Meillä syödään vain ateria-aikoina. Muuna aikana yrittää kyllä käydä hedelmiä osoittelemassa ja käy pöydän alta syömässä "tähteitä", joita aina on jonkin verran, vaikka kuinka siivoaa. Meidän poika asuisi keittiössä. :) Mutta jotenkin haluan opettaa terveellisen ruokamallin ja ohjata ajatukset muuhunkin kuin ruokaan.
 
Olen miettinyt ihan samaa, että annanko pojan syödä kerralla niin paljon kun jaksaa? Tuntuu ettei mikään riitä! Meillä ei anneta ylimääräisiä välipaloja vaan syödään sillon kun on ruoka-aika. Mutta ne määrät!!! Eilen söi 3dl liha/kasvisruokaa, banaanin, ruisleivän ja pienen purkin hedelmäsosetta. Lisää olisi syönyt mutta en uskaltanut antaa, pelkäsin että pian räjähtää ;) Tuo oli siis vain luonas, muut ruokailut samanlaisia :eek: Kai kasvava lapsi sitten tarvitsee noin paljon ravintoa. Ei kai lapsi syö jos ei ole nälkä?! :whistle:
 
Vika onkin siinä, että annat liikaa yhdellä kertaa tai liian monta sorttia. vatsa vetää tietyn määrän YHTÄ ruokalajia, mutta vaikkai sille tulisi stoppi niin toista laatua taas vetää hyvinkin. Anna liharuokaa niin paljon ruokaa kuin annat, älä rajoita sitä. Mutta miksi annat sen jälkeen banaania ja hedelmäjälkkärin? Ei ole välipala-aika vaan ruoka-aika!! leivän annon vielä ymmärrän, se kuuluu aterioihin, mutta muuten uskon, että sinun ongelmasi on tuossa.
 
möömi: Ok! Eipä ole tullut mieleen että vika voisikin olla siinä. Täytyy kokeilla, kiitos neuvosta! :) Jossain neuvolan lappusessa vaan luki, että lapselle voi tarjota hedelmää tai vastaavaa jälkiruoaksi niin siksi olen antanut :ashamed:
 
Kuulostaa ihan tutulta nuo syömiset vuoden iässä ja oikeastaan jo kauan aiemminkin, varmaan 8-kuisesta asti meillä oli oikea ahmatti. Mikään purkkiateria ei koskaan ollut tarpeeksi, enemmänkin se oli sitä itse tehtyä sosetta ja ruokaa ja sitä meni kukkuraisia lautasellisia... Olen pitänyt periaatteina että ruoka-aikaan syödään, ei muuten, viisi ateriaa päivässä ja syödä saa niin paljon kuin jaksaa. Koskaan poika ei ole oksentanut tai syönyt itseään kipeäksi (kuulin kyllä, että vauvaiässä oli joku oksentanutkin syötyään liikaa). Vuoden ikäisenä poika painoi kymmenisen kiloa ja oli 80-senttinen, eli se ruoka meni kyllä ihan suoraan kulutukseen. Nyt on ikää reilut 2v eikä ruoka maistu enää ollenkaan samaan malliin! Aamupala saattaa olla maitolasillinen, kinkku leivän päältä ja haukkaus leipää, siinä se. =) Lounas maistuu sitten jo yleensä paremmin. No, aikansa kutakin. En ole huolissani niin kauan kuin on terve ja kasvaa.
 

Yhteistyössä