1 vee ja televisio

Meillä olohuone on lapsen leikkipaikka, joten lapsen touhujen ohella viihdytän itseäni katselemalla tv:tä. Nolona tunnustan, että meillä on lähes aina tv auki (siis illalla klo:16/17-> ja viikonloppuna pitkin päivää). Olen tietoinen television vaaroista, mutta onkohan televisiosta oikeasti taaperolle haittaa, jos lapsi sitä leikeiltään harvoin katselee? Tietty välillä lapsen katse nauliintuu televisioon. Tv-ohjelmien ja mainosten nopeat leikkaukset ja kovat äänet mieltäni askarruttavat - niin ja tietty lasta pelottavat yksityiskohdat. Toimintaleffoja tms. pyrimme lapsen läsnäollessa välttämään. Pidättekö oikeasti telkkaria kiinni lapsen läsnäollessa? Meillä olohuone on lapsen leikkipaikka, joten lapsen touhujen ohella viidhytän itseäni katselemalla tv:tä.

Miten teillä?

Lapsi huomaa paljon sellaistakin, mihin ei todella näytä kiinnittävän huomiota. sanotaan, että passiivinen katselu on haitallisempaa kuin yhdessä vanhemman kanssa katsotut ohjelmat.

Meillä avataan telkkari iltaisin pojan mentyä unille. Mies kattoo vapaapäivinään usein jotain urheilua, jolloin telkkari on auki pojan läsnäollessakin. Mun mielestä päivittäinen, jatkuva telkkarin aukiolo on turhaa ja (meillä) lisää levottomuutta. Kukin tavallaan tässäkin asiassa.

Samaa mieltä kuin edellinen. Meilläkin tv on auki vasta lapsen nukkumaan mentyä (jos silloinkaan). Joskus katsotaan joku lastenohjelma (ne voi kyllä vielä laskea yhden käden sormilla kun poika 1v8kk on jotain katsonut) tai luontodokumentti.

Tv on turhaa taustahälyä ja aiheuttaa itsellenikin levottoman olon. Ja se vie kaikilta, aikuisilta ja lapsilta huomion pois oleellisemmasta, eli aidosti muun perheen kanssa yhdessäolosta (liikaa käytettynä, nimenomaan kun on vain taustalla auki). Meillä kyllä kuunnellaan musiikkia tai radiota, mutta ollaan kyllä joka päivä täydessä hiljaisuudessakin.

Täällä myös yksi television orja. :ashamed:
Meillä 1v 5 kk katsoo lastenohjelmia. Tosin vain pienille sopivia. Seuraa hetken ja touhuaa välillä muuta ja taas hetken seuraa ohjelmaa. Ei tuijota tietenkään koko päivää televisiota.
Itsekin tykkään katsoa televisiota ja seurata sarjoja. Tosin mitään väkivaltaisia ohjelmia meillä ei katsota tytön ollessa hereillä.

Meillä iltapäivisin kans aika usein tv auki, poika ei kyllä seuraa sitä yhtään. Joskus hetken tuijottaa jotain mainospöllöä ja jatkaa omiaan. Meillä kyllä äänet ihan täysin pois, joten taustahälyä ei ollenkaan. kai se nyt on parempi kun että antaa äänet olla kovemmalla. Tosin kyllä Välillä ei ollenkaan päällä, kun ulkoillaan tms. Meillä kans pojan leikkipaikka olohuoneessa, joten välillä "oltava" tv päällä, jos katsotaan uutisia, urheilua tms. Muuten olen kyllä aika tiukkis. Meillä ei lasta koskaan istuteta tv:n ääreen. En halua opettaa vielä katselemaan telkkariohjelmia vaan ennemmin kirjoja, joita nyt jo innoissaa katsoo ja kuuntelee.

tv aina päällä
Meillä taas niin että jos kotona ollaan tv on yleensä koko ajan päällä. Joskus ääntä on enemmän joskus vähemmän. Meidän perheelle se ei ole mikään ongelma eikä siitä semmoista tehdä. On tässä maailmassa suurempiakin huolia ja murheita kuin se onko tv päällä vai ei. Meidän tyttö on tottunut siihen että tv on päällä. Yleensä ei sitä katso vaan touhuaa omiaan ja eipä tuo maata kaada vaikka sitä joskus katsoisikin. Onpa tytölläni omassa huoneessa oma tv ja dvd :LOL: ! Tyttäreni on aivan normaali neiti, ei sen levottomampi tai rauhallisempi kuin muutkaan lapset vaikka televisiota katsookin!

Meillä typy ei vielä katso televisiota. Eiköhän sitä kerkeä hiukan vanhempana sitten tuijottaa. Meillä telkku aukeaa illalla, kun tyttö käy nukkumaan. No eipä sieltä mitään hyviä ohjelmia yleensä päivällä tule...ja minulla taitaa kaikki ylimääräinen aika mennä kotitöihin. :LOL:

Pääsääntöisesti lapsen läsnäollessa telkkari on kiinni. 15-30min annan katsoa per päivä jotain lastenohjelmaa jos lapsi itse haluaa. On katsonut Myyrää, puuha-peteä, Tomi Traktoria, pikku väkeä ja joitain pienimmille tarkoitettuja juttuja pikku-kakkosesta ja titi nalle on super suosittu juttu.
Seuraan mitä katsoo tai katsotaan yhdessä. En esim. anna katsoa itsekseen pikku kakkosta sillä siellä ei kaikki ole noin pienille tarkoitettuja juttuja. Meillä ainakin jotkut pelottaa. Itse olen sitä mieltä että ennemmin jotain muuta puuhastelua lapsen kanssa kuin tv:n katselua.

Samat sanat täälläkin päin.. kotosalla ollessa telkka aina auki ja poitsu leikkii olohuoneessa, eikä olla nähty television auki olosta mitään haittaa olevan, ainakaan meidän pojalle. Taitaa olla vähä ylimainostettua hössötystä noi telkkarin vaarat muksuille.

Yhteistyössä