1-v synttäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideoita :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ideoita :)

Vieras
Heippa!

Tarvisin vinkkejä pojan 1-v synttäreille; lähinnä tarjottavien puolelle. Mitä vois tarjota, kun vieraiden ikähaarukka n. 1v-60v :)

Oon ajatellu laittaa ihan ne perusjutkat aikuisille, mutta pikku- vieraita haluaisin muistaa myös. Oon aatellu sellasta cocktail- tikku- siiliä (vesimelonin puolikkaaseen tikutettu mm. lihapullia, viinirypäleitä jne cocktail- tikkuihin) Aattelin et siihe sais monipuolisesti kaikenlaista. Onko ihan pöljä idis?

Ja jos jollakulla olis vinkki, millasen täytekakun vois tehdä kun sankarilla on lehmänmaitoallergia, eikä kananmunaakaan vielä kokeiltu, jääkö joku maidottomasta jäätelöstä tehty kakku ainooks vaihtikseks?

Ja jos jollakulla on kivoja linkkejä, ohjeita tms, niin kiiiiitollisena otan vastaan :)

Netistä löysin munattoman kakkupohjan ja ainakin becelin juokseva margariini on kasvirasvaa. Kakun voisi koristella hedelmillä ja marjoilla ja niiden päälle kiille hyytelösokerilla.

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptit/makeat_leivonnaiset/taytekakut/munaton_taytekakun_pohja/

Noi cocktailtikut saattaa olla vähän vaarallisia 1-vuotiaille, meidän pimu ainakin tahtoo tunkea kaiken suuhunsa... Muuten kyllä hauska idea, jos vieraina on isompia lapsia.

Lapsivieraita ajatellen minä laittaisin tarjolle kylmiä lihapullia, prinssin nakkeja ja kirsikkatomaatteja. Niitä on hauska napostella.

Jymymenestys on ollut, kun on päällystänyt puolikkaan kaalin foliolla. Cocktailtikkuihin tökkinyt lihapullia, prinssinnakkeja, kirsikkatomaatteja, kurkunpaloja tms. ja tökkinyt sitten tikut folion läpi kaaliin. Tulos muistuttaa ihan siiliä, ja lapsilla on ollut hauskaa. (Mulla olisi valokuvakin yhdestä ""siilistä"")

Aikuisvieraita varten sitten jotain muuta suolaista.

Tuohon kakkuasiaan en osaa valitettavasti auttaa.

Mukavia synttäreitä!

Sori, luin toosi huonosti alkuperäisen viestin... Sullahan oli itellään tuo siili idea! Kylläpäs olen tyhmä... Mutta jos pelottaa noi cocktailtikut, niin onnistuisikohan se niin, että ihan pienimmille olisi vaan lautasella/tarjottimella niitä samoja, mitä siilissä on tikuissa. Vai tuleekohan siitä huuto, kun pienimmät joutuvat ottamaan nakkinsa tarjottimelta, ja isommilla lapsilla on tikuissa... ?!

Sori vielä kauheesti, multa jäi ilmeisesti lukematta kokonaan toi yksi kappale alkuperäisestä viestistä. Mutta minusta toi siili on huippu juttu!!

Moi!! Kiva lukea synttärivinkkejä! Yksi juttu tuli mulle mieleen, kun oli noista kirsikkatomaateista kirjoitettu, en kyl haluaisi olla ilonpilaaja nyt tässä...Mut oon ainakin kahdelta eri äidiltä kuullut, et noi kirsikkatomaatit ois aika vaarallisia pienillä lapsilla, kun lapset ""imaisevat"" ne helpolla kurkkuunsa, tai heillä ainakin oli päässyt käymään niin...Oisko vaikka paprikanpala hyvä vaihtoehto, olisi ainakin värikäs? Tietty paprika sit taas kova, kaikista pienimpiä herkuttelijoita ajatellen...
Meillä kans tulossa 1-v-synttärit. Itse aattelin tehdä suolaiseksi palaksi semmosia kinkkusarvia. Pikkupizzat (halkasija ehkä noin ""mukin kokoinen"" eli siis annospala) ois kans kivoja, mutta niissä aikamoinen työ, kun pyörittää pieniä pohjia....Joten taitaa jäädä. Sit semmonen kauraomenaherkku (omenanpalat pieniksi ja päälle marg. + kaurahiutale, sokrua ja kaneli-seos ja uuniin) ja vanilliinikastike on kans hyvää....
Tais tulla aikas sekanen kirjotus, mutta oikein hauskoja synttäreitä kuiteskin!! :)

Meillä myös ajankohtainen asia noi 1-vuotissynttärit. Ajattelin tehdä Nalle Puh -kakun:

http://www.perhekerho.net/leivonta/nalle_puh_kakku.htm

Tämän lisäksi aion tehdä voileipäkakun ja pikkuleipiä, jotka on tehty jalanjälki-muotilla.

Alunperin ajatuksena oli tehdä toukkakakku:

http://www.tiinanherkut.net/prod013.htm

Kiitos kivoista vinkeistä! Tuota Nalle-Puh kakkua aattelin kokeilla, ehkä koitan varioida siitä samaan tyyliin sammakon, täytyy vaan miettiä saako kuorrutetta millään terveellisellä tavalla vihreäksi... :)

Cocktail-tikut tekevät erittäin hyvin kauppansa ihan isommillakin lapsilla. Sitä paitsi jo 2-v synttäreillä synttärisankari osaa itsekin auttaa tikkujen teossa.

Kirsikkatomaatit ovat ihan kivoja, mutta tosiaan niissä on aina se tukehtumisvaara, mutta ongelma poistuu, kun ne halkaisee. Mitä pienempiä vieraita, sitä paremmin kannattaa lihapullat yms. pilkkoa pieniksi.

Cocktail-tikuista kannattaa tietysti tehdä vähän erilaisia, koska aina on niitä, joista joku on allerginen tomaatille, toinen ei tykkää paprikasta, kolmas ei voi sietää juustoa jne.

Meillä lasten juhlissa on cocktail-tikuissa ollut yleensä:
kurkkua
kirsikkatomaattia
paprikaa
Edam-juustoa
lihapullia
nakkeja
meetwursti- tai kinkkusiivuja rullalle käärittynä.

Jos on kovasti pieniä lapsia, heiltä jää yleensä kakku syömättä. Eli haluavat kaunista kakkua lautaselle, jota eivät syö. Sen vuoksi olen itse kantapään kautta oppinut, että jäätelö tekee kauppansa paljon paremmin. Pakettijäätelöstä voi muotoilla vaikkapa linnan (pestyistä muovisista sotaukoista saa hyvät vartijat koristeiksi) tai auton (kekseistä saa pyörät), kun koristelee karkeilla, strösselillä ja kastikkeella, jolloin se on ihan yhtä näyttävän näköistä, mutta helpompitekoista kuin kakku.

Keksejä en ole yleensä tarjonnut, koska ne ovat aika kalliita ja niitäkin lapset rohmuavat lautasille aika lailla ja jättävät syömättä.

Aikuiset yleensä tykkäävät suolaisista piirakoista, joten joku kinkkupiiras tai vaikkapa feta-pinaattipiirakka ovat ainakin meillä tehneet hyvin kauppansa.

Jeps, taidan tehdä tuon cocktail- siilin, koska juhliin tulossa kuitenkin pääasiassa lapsia, joiden ikähaarukka n. 5-10v. Ja muutama vähän yli vuosikas ja pari puoltoistavuosikasta.

Tosin 1-v synttärisankari itse tuskin syö mitään, niin huonosti syö mitään ""sormiruokaa"" (kurkkua tms) Joskus ruisleipää mälvää, ja se on siinä. Ja aika paljon tosiaan rajaa tuo maitoallergia, kun noissa pehmeissä leivonnaisissa aina melkeen on maitoa, margariinia ja munaa... Ehkä teen sankarille ison lautasellisen ruispuuroa, kun on herkkua :)

Yhteistyössä