1 v 8kk ruokailut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aaja76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aaja76

Vieras
Olen jo pitkään pohtinut miten syödään perheissä joissa vanhemmat ei syö lounasta? Tähän asti on tyttö syönyt klo 12-13 aikaan purkista lounaan + jotain sormiruokaa esim. hedelmää tai leipää + jälkiruuaksi vaikkapa jukurtin/lasten Danone-rahkan. Nyt kuitenkin alan testata josko jätetään purkkiruoka pois ja lounas olisikin enemmän välipalan kaltainen. Näitä keskustelupalstoja kun lukee niin en kyllä muita vastaavia ole löytänyt, kaikilla lapset syö 2 lämmintä ateriaa päivässä. Nostan hattua jos ne molemmat kokataankin vielä! Minä en kyllä aio edelleenkään laittaa kahta ruokaa päivässä, ulkoillaan ennemmin se aika. Ruokailuväli meillä näyttäs olevan ennemmin 4tuntia, jos jää kolmeen tuntiin ei juuri mikään maistu.

Mutta siis pointti on se, että ONKO meitä muita? Ja mitä nyt voisi lapselle tarjota? Sellaista ruokaa mikä siis voisi jopa kelvatakin. Muroja en ole kokeillutkaan kun ei meillä muutenkaan niitä syödä, munakasta ei syö... Riisipuuroa meinasin kokeilla....

Tänään on kokeilun eka päivä ja mentiin näin
Aamupala 8.30 Lasten jukurttia tetrasta ja pala leipää, mehua
Lounas 12.00 (oli väsynyt joten aikaistin) kerroskiisseli (kaupan hyllyltä), perunarieskaa, pala banaania. juotavaa ei ottanut
Päivällinen tulee olemaan n. 17.00 nakkipataa, salaatti, maitoa ja leipää. Toivottavasti kelpaa... pelkään pahoin kyllä et syö vaan salaatista fetat ja thats it.
Iltapala 20.00 tod.näk tetrapuuro ja hedelmäsose
Iltamaito vielä ennen nukkumaanmenoa 21.00

TOSI vähän lapsesi kyllä päivän aikaan syö. Ja aika sokeripitoista on toi ruokavalio, kun on jugurtteja ja kiisseleitä. Meillä poika 1v 10kk ja tarvii kyllä kaksi lämmintä ruokaa, mutta en minäkään molempia itse jaksa tehdä vaan toinen tulee purkista ja toinen itse tekemällä. Lisäksi meillä on aamuin illoin puurot. Välipalana klo 11 ja 17 välissä viiliä.

Mä jäin kans katselemaan että jotenkin hirveän paljon tollaisia "valmiita" ruokia. Siis en minäkään kokkaa kuin max kerran päivässä, joskus en sitäkään ja saatetaan syödä samaa ruokaa kolmellakin aterialla, esim makaroonilaatikkoa tulee tosi iso satsi tai sitten otetaan esim pakkasesta. Mutta teen esim päivälliseksi ruuan ja sitä samaa syödään seuraavana päivänä lounaalla.

Minulla lapset 3v ja 1 v 7 kk. Tuo nuorempi syö yleensä aamuin ja illoin puuron (ihan tavallisista puurohiutaleista) + leipää, maustamatonta jogurttia välillä tms. Sitten siis 2 lämmintä ruokaa (purkeista syödään meillä vaan jossain reissussa) ja välipalaksi vielä syö päikkäreiden jälkeen maustamatonta jogurttia ja leipää, hedelmiä tms. Ruokajuomana meillä on aina maito tai vesi.

Moi Aaja!

Meidän prinsessa ei suostu syömään tavallista ruokaa.. Valmispurkit menee, ja sitten syö kanan paloja ja makaroonia ja kurkkua ja tomaattia ja juustoja ja kinkkua. Mikään muu aikuisten ruoka ei kelpaa muuten kun soseutettuna (soseutus jäi päälle kun keväällä oli 2 kertaa joku norovirus ja yrjöili yli kuukauden)! Eli meillä on lounaalla pakastevihanneksia mikrossa tehtyinä ja soseutettuna ja vauvatavalla keitettyä lihasosetta(jota teen pakkaseen aina kerralla paljon). Sitten toisella ruualla on sitä samaa mitä ite syödään, osa sormipaloina/haarukoitavana tarjolla ja osa soseena. Soseet siis syötän vielä ja muut napsii ite. Voithan sä tehdä aina sen verran isomman määrän ruokaa, että voi syödä tähteitä seuraavan päivän lounaalla :)

Välipalavinkki, viili(maustamaton 1%) on meidän tytön herkkua ja syö sitä jo ite lusikalla, joutuu kyllä vähän auttamaan. Ja sen kanssa niitä kaupan hedelmäsoseita.

Lisäilen tähän tarkennuksia

Aikuisten ruokien harjoittelu alotettiin jonkun verran alle 1 vuotiaana. Jos ei syönyt, niin sai olla sitten iltapuuroon asti syömättä. Eikä nälkää kiukuteltu... Pikkuhiljaa alkoi sitten napsimaan makaronia ja porkkanoita ruuista, herneitä.. Peruna ei kelpaa. Jauhelihakin oli yhdessä vaiheessa yök, nakit ja makkarat kyllä syö.

Ite en oo puuroja keitellyt tytölle muuta kun mannapuuroa ja minuuttivellijauheesta, ne kelpaa mutta nykyisin tulee tosi harvoin niitä keiteltyä. Laiskuutta, olen koukussa tetrapuuroihin ja jukurtteihin.

Sokeripitoista on, tarttee alkaa miettimään noita viilejä/maustamattomia jukurtteja tilalle, ei niistä pahemmin tykännyt kun viimeks testasin. Eikä ne murotkaan niin terveellisiä ole, Weetabixiä en söis itekään. Mehu on tietysti sokeroimatonta!

Ja vähän syö, tiedän sen itsekin. Välipala oli meillä joskus alle vuosikkaana mutta totesin sen turhaksi. Mitat oli kyllä hyvät 1½ neuvolassa, painoa 10,9 kg ja pituutta 80cm.

Nyt ajattelin tuon purkkilounaan jättää pois sen takia kun se ei ole viikkoon kelvannut. Turhaan avaan ja lämmitän kun roskiin joutuu. Syö vain sen hedelmäosuuden ja muutaman palasen leipää, juo maitoa hörpyn tai kaksi ja siinä se. Yritän miettiä mitä tuo neiti suostuisi syömään ja vielä itse lusikalla, lounaaksi. Ja tosi nopeeta pitää olla!

Nakkipadasta söi nakit ja spagettia jonkin verran, fetat, tomaatit ja ananakset salaatista ja voin leivän päältä. Loppujen lopuksi olin tosi yllättynyt miten "paljon" söi.

Mä teen puuroa mikrossa, aamulla ja illalla on mikrokaurapuurot maitoon tehtynä. Siitä kun tekee tarpeeks löysää niin ei mee inhottavaks, vaikka tekee mikrossa (tarviit tosi ison syvän lautasen, ettei kiehu yli).

Muuten meilläkin jos laittaa leivälle rasvaa niin siitä nuollaan vaan se rasva :) Siksi saakin kuivana leipänsä ja rasvat lisään ruokiin.

Kokeile kaikkia eri vihanneksia ja hedelmiä mitä vaan keksit paloitella.

Meillä ois mahdotonta jättää syömään vaan se mitä ite suuhunsa työntää, kun tulis niin vähän syötyä.. Oon yrittäny kokeilla.. Jossain vaiheessa kai se on pakko sitten. Tänään söi lounaaksi puoli tomaattia, vähän kurkkua, vähän persikkaa, vähän leipää ja syötin 2 lihapullaa(ihme ja kumma suostu syömään ne lihapullat, yleensä ei jauheliha kelpaa kun soseena).

Mannapuuron teen itekin mikrossa ja minuuttivellipuuron kattilassa maitoon. Lihapullat kelpaa meilläkin, mutta jauhelihakastike ei. Muuten ei oo mikään sihtikurkku ollu ikinä, päinvaston! Paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä kelpaa kyllä ja niistä se päivällinen sit koostuukin. Yritän aina suunnitella ruuat niin et siinä on sitäkin mikä varmasti kelpaa. Nuo purkkiruuat on vaan nyt tulleet tiensä päähän, ainakin väliaikaisesti. Mutta ei se onnistus et tarjoisin makaronilaatikkoo lounaalla kun siitä syötäs vaan muutama makaroni. Mieluummin lounaan aikaan sais syödä enemmän, aivan melkeen sama että mitä. Päivällisellä sit voi lepsuilla kun se iltapala kelpaa.

Ja ei niissä valmistetrapuuroissa ja jukurteissa ole sokeria

Kiiressä kirjotettu, asiasta ja asian vierestä varmaan tuli

Meillä on reilun vuoden ikäinen tosi nirso poika, mutta TALK-muroista tykkää. Popsii ite ihan sellaisenaan ilman mitään lisukkeita. Kotimainen, kokojyväviljasta tehty tuote, jossa ei ole lisäaineita. Aamuisin ja välillä välipalana syö niitä.

näytti olevan lapsen ruokavalio.
Muroissa ja jogurteissa on aivan tolkuttomasti sokeria ja vaikka mehu olis sokeritonta, niin mulla sanoi hammashoitaja aikanaan, että se mehu happamuus on pahempi.

A+ jogurtit on makeutettu fruktoosilla, ne vois olla hyvä vaihtoehto. Jos lapsi olisi päivähoidossa, niin lounas olisi syötävä ja juuri sitä mitä tarjotaan. Siellä ei hirveästi vaihtoehtoja nirsoille tarjoilla.
Mun mielestä lounasta pitäis tarjota, ja just sitä mitä äiti valmistaa. Lapsi voi nirsoilla aikansa, mutta tuskin kuolee nälkään. Kyllä ne syö kun tarpeeks nälkä tulee.
Ei ihme jos nirsoilee oikean ruuan kans, jos maha on täynnä sokeria.

Mun mielestä on kauheaa, että lapsi ei saa lounasta, koska äitiä ei hotsita tehdä kahta ruokaa päivässä.... Ja sit vedellään välipaloja, että äiti pääsis helpommalla.
Ulkoilu on kivaa joo, mutta tarvii lapsi ruokaakin.

Neuvolasta voisit saada hyviä ruokavinkkejä kans!

Yhtyisin myös muihin kommentteihin, että TOSI sokerista ja suolaista lapsesi syö... Huomasin itse juuri kun olimme muutaman päivän reissulla ja siellä tuli syötyä suolaisempaa, rasvaisempaa ja sokerisempaa ruokaa kuin kotona (ja valmis ruokia) niin jopa sitä ruokaa menikin huonosti alas. Huono ruoan laatu ilmeisesti vaikutti ruokahaluun ja teki tietenkin känkkäränkkää. Ja siis meidän tyttö on suunnilleen saman ikäinen, kuin sinun lapsesi, 1 v 7kk. Sanoisin, että kysy ihan neuvolasta ohjeita terveellisempään ruokaan ja tee itse mahdollisimman paljon. Tee niin isoja satseja, että saat niitä pakastimeenkin.

Olet saanutkin jo monta hyvää neuvoa, mutta jaan minäkin vielä kanssasi omani. Eli en minäkään kahta lämmintä ateriaa päivässä valmista vaikka lapsi 2 lämmintä ateriaa päivässä syökin. Lounaaksi syötän edelliseltä päivältä jäänyttä ruokaa (kätevää kun laitan annoslautasen jo valmiiksi seuraavalle päivälle jääkaappiin odottamaan jonka vain lämmität seuraavana päivänä mikrossa). Toisinaan annan lounaaksi pakastimesta jotain itse valmistamaani ruokaa. Eli kun teet ruokaa, niin tee kerralla isompi satsi, josta pakastat esim. isoihin Piltti-purkkeihin annokset valmiiksi (esim. makaronilaatikko, kanakiusausta, nakki-/lihakeitto, pastaa+jauhelihakastiketta...) Sulattamalla mikrossa saat lapsellesi 5 minuutissa aterian, näihin vain lisäät esim. kurkkua/ tomaattia/paprikaa palasina tai keität keittovihanneksia, niin on terveellinen lounas valmis! Joskus minäkin annan lounaaksi valmispurkkiruokaa, mutta hyvin harvoin.

Sinuna unohtaisin myös nuo sokeripitoiset jogurit ja mehut (olkoonkin sokeritonta ,mutta jotain makeutusainetta niissäkin varmaan on). Pieni lapsi ei tarvitse muuta juomista kuin maitoa ja vettä! Ei ihme että lapsesi syö "kunnon ruokaa" huonosti, kun on tottunut noin makeaan. Jätä antamatta noita makeita välipaloja, kyllä muutaman päivän kuluessa alkaa varmasti normaali ruokakin kelpaamaan, ei lapsi nälkään kuole. Nyt on hyvä alkaa muuttamaan ruokailurutiinejanne perheessä, vielä ei ole liian myöhäistä alkaa opettamaan lapsi "oikeille poluille" ruuan suhteen, mutta kun ikää tulee lisää niin on! Tsemppiä!

Muroissa on tosi paljon terveellisiäkin. Ei niiden mitään hunajamuroja tarvii olla, vaan esim jotain täysjyvämuroja.
Mistä sun lapsi saa kuituja?? Toivottavasti leipä on jotain kunnollista, ei mitään vehnähöttöä.

Ei tietenkään maustamaton jogurtti yms kelpaa kun on tollasiin sokeripommeihin tottunut.
Mehut pois heti, ne on tosi pahasta hampaille!

Tuossa iässä lapset voi yrittää nirsoilla, mutta sitkeästi tarjoamalla oppivat makuja ja alkavat syömään. Lapset huomaavat pienestä pitäen, että hei, kun en suostu syömään tuota, saan jotain parempaa tilalle. Liian usein vanhemmat sortuvat siihen, että kun ruoka ei mene, niin tuputetaan välipaloja jotka useinkaan ei ole terveellisiä.
Sitten lapsista tulee myöhemmin lihavia mäkkärilapsia....

Puurot pitäis ilman muuta olla tuon ikäisen ruokavaliossa, tuo nykyinen syöminen on aivan onnetonta. Äidille tuntuis olevan tärkeintä mennä ruokailussa mahd helpolla ja myöntääkin laiskuutensa.
Kuten muutkin sanoneet, isoja satseja pakkaseen, josta voit sulatella.
Ja edelleen painotan, älä mene siihen halpaan, että kun lapsi ei suostu syömään, niin et sitä ruokaa enää tarjoa. Nyt sun lapsi vie sua kuin pässiä narussa.
"Enpäs syö tätä, niin saan makeeta tilalle"
Tohon tarvis tulla äkkiä muutos.
Joku jo sanoikin, että ei päiväkodissakaan nirsoille tarjota muuta ruokaa. Sitä syödään mitä tarjolla on.

Mäkin kehottaisin antamaan lämpimän aterian 2 kertaa päivässä. Älä tarjoa lounaalla muuta. Ei meilläkään suunnilleen samanikäinen lapsi söisi mitään muuta kuin juustoa jos sitä olisi näkösällä. ;) Kuten joku tuossa kirjoitti, lapsi ei kuole nälkään, vaan syö kun on oikeasti nälkä. Varsinkin jos lapsi on normaalipainoinen ja kasvaa hyvin. Eihän hän opi koskaan syömään monipuolisesti jos aina annetaan vaan sitä mistä lapsi tykkää... Ruokailuvälikin kuulostaa aika hurjan pitkältä. Meillä syömisvälit ovat pisimmillään 3 tuntia. Ymmärrän toki että lapset ovat erilaisia. :)

Aamulla ja illalla meillä syödään kaura- tai neljän viljan puuroa kiisselin (itse tehty) tai hedelmäsoseen kanssa. Puuron teen ihan mikrossa veteen, ja lisään siihen sitten maitoa. Lounaalla syödään yleensä edellisen päivällisen "tähteitä" tai sitten otan pakkasesta jotain mitä olen sinne aiemmin pakastanut. Esim. kastikkeita pakastan paloina, ja annan Oolannin perunasoseen kanssa. Siis sen, mikä on pelkkää perunaa, saa kaupan pakastealtaasta ja valmistetaan mikrossa. Nopeaa ja helppoa. Pakastan myös laatikoita ja kiusauksia sopivina annoksina. Nämä ruuat siis teen yleensä päivälliseksi. Ja samaa ruokaa syömme me vanhemmat mitä lapsellekin annetaan. Kahta ruokaa en koskaan tee päivässä. Joskus en tee yhtään, ja silloin lapsi saa ruokansa pakkasesta. Joskus annan myös purkkiruokaa, mutta lähinnä kun ollaan reissussa. Välipalaksi syödään jugurttia, hedelmää, leipää jne.

Meillä syödään aamulla ja illalla puuro hedelmä/marjasoseen kanssa, puolikas ruisleipä, kurkku- ja paprikapaloja + maito, lounas on edellisillan päivällisruoka tai joskus purkista + puolikas ruisleipä, vihannespaloja/porkkanaraastetta,maito, välipala syödään välillä (hedelmä/marjoja + maustamatonta jukurttia/viiliä), päivällisen teen yleensä itse, joskus purkista, lisäkkeet samat kuin lounaalla. Pullea on lapsi (neuvolan mukaan sopusuhtainen) ja hyvin syö, mutta herkkuja ei saa kuin joskus harvoin ja vain maistiaisia. Eli jätä ihmeessä päivällisestä seuraavan päivän lounas lapselle. Ihan normimäärästä ruokaa riittää hyvin yksi ylimääräinen lapsenannos. Ja laiska äiti on täälläkin, mutta terveellisestä ruuasta pidän kiinni. Kyllä meilläkin ruuat lentää mäkeen, jos pöydässä on makeampaa tai muuten herkumpaa tarjolla. Mutta kun ei ole niin hyvin kelpaa eväät.

Meilläkin tyttö 1v9kk ja minä todella laiska ruuanlaittaja. Lapsi ei ole koskaan viihtynyt YHTÄÄN yksin, joten ruuan laittaminen on ollut todella hankalaa ja rasitttavaa (=ei kestä hermot kokkailla, kun toinen huutaa koko ajan suoraa huutoa). Eli lapsi on siis syönyt paljon purkkiruokaa (mistä olen kyllä potenut kovasti huonoa omaatuntuoa...). Omatekoisiin ruokiin siirtymistä ollaan harjoiteltu piiiiitkään ja hartaasti. Vieläkään ei kovinkaan moni ruokalaji kelpaa, mutta nykyään pyrin ainakin sen toisen lämpimän aterian laittamaan itse

Eli meillä syödään:
Aamupalana kaurapuuro+joukkoon kaupan hedelmäsosetta (tai joskus itsetehtyä kiisseliä)
Lounas: purkista tai edellisen päivän ruokaa lämmitettynä tai pakkasesta sulatettuna. Lisäkkeenä esim. leipää, juustoa, kurkkuja, tomaattia...
Välipala: maustamatonta jugurttia hedelmäsoseen kera
Päivällinen: tilanteesta riippuen purkista tai itse kokattuna. Lämpimän ruuan lisänä esim. leipää, juustoa, kurkkuja, tomaattia luten lounaallakin.
Iltapala: ns. vauvajugurttia, leipää. (Iltapala vaihtui puurosta jugurtiksi jossain vaiheessa, kun ei vaan syönyt puuroa niin paljon, että olisi sillä jaksanut kunnolla nukkua)

Olen myös laiska äiti, joka antaa vain kaupan ruokia. Vanhempi on 1v11kk ja pienempi 9kk. Vanhempi on syömisongelmainen ja oksentaa kaiken liian paakkuisen, kylmän, sakean, pahanmakuisen yms ruuan pois. Kiinteitä aloittaessa yritin tehdä itse soseita, mutta niistä ei ikinä saanut sellaista että olisi kelvannut. Tavalliset puurot alkoivat kelvata pari kuukautta sitten, mutta nyt teki totaalisen puurolakon ja mennään jukurtilla. Kokeilin maustamatonta jukurttia myslillä, että olisi vähän terveellisempää ja kuitupitoisempaa, mutta sylki sen pois. Lisäksi lapsi painaa liian vähän ja viime painokontrollissa sanottiinkin, että pitää syöttää ihan kaikkea mitä vaan suostuu syömään. Ei myöskään suostu syömään itse, vaan on täysin syötettävä.

Aamupala: Banaanijukurttia (tai vaniljaa, mutta missään nimessä ei "kökköistä")
Lounas: Purkkiruoka ja hyvässä lykyssä jukurttia jälkiruuaksi
Välipala: Jukurttia
Päivällinen: Purkkiruoka ja ehkä jukurttia
Iltapala: Jukurttia

Leipää tms. ei syö, nuolee korkeintaan voit päältä. Ylimääräisinä välipaloina tarjoan kuitenkin voileipää juustolla ja makkaralla. Uskon, että söisi jos oikein nälkä olisi. Porkkanaa, kurkkua tai hedelmiä ei syö. Jos tuuri käy, niin hetken aikaa järsii, mutta ei syö.

Toissapäivänä tein taas itse sosetta, mutta ei kelpaa (peruna-porkkana-liha). Eilen tein omaksi ruuaksi wokkia ja laitoin lapselle sitä lautaselle nenän eteen päivällisaikaan. Puolen tunnin saldo: yksi broilerisuikale ja yksi porkkanaviipale ja muuta ei sitten enää suostunut syömään.

Luin pikaisesti nuo teidän vastaukset ja kyllä tuli paha mieli... Tuntuu että ette ole saaneet meidän ruokavaliosta oikeaa kuvaa mutta antaa olla, en ala vääntämään rautalangasta kun ei ole aikaa eikä haluakaan kirjoitella ummet ja lammet.

Jatkan tästä omin neuvoin, kiitos ja anteeksi että edes kyselin.

Tää äiti ei voi ymmärtää minkä ihmeen takia jotkut tarjoaa lapsilleen noin paljon päivittäin jogurttia?? Mihin se perustuu?? Siihenkö, että sitä lapsi suostuu syömään?
Jellybeanin lapsi syö JOKA aterialla jogurttia. Ei mitään ravintoarvoja. Kalsiumin lähteitä on muitakin, jogurtit on suurimmaksi osaksi täynnä sokeria.
Aajan ei kantsis vetää hernettä nenään, jos itse ei viitsi valottaa ruokailujuttuja tarkemmin ja saa kritiikkiä osakseen.

Mun esikoinen oli todella nirso pienenä, ja ruokailut yhtä tuskaa niin päiväkodissa kuin kotonakin. Sitten yhteistyössä päiväkodin kanssa sovimme, että niin kotona kuin päiväkodissa aikaa ruokailuun on 20-25 min ja syö sinä aikana mitä syö. Välipaloja ei saa hakea lisää, ottaa vain yhden annoksen. Ja kappas, meni muutama päivä ja johan rupes ruoka maistumaan kun alkoi olla nälkä.
Kyse on vain siitä, että kuka määrää. Se alle 2vee lapsi vai aikuinen?

Meidän lapsemme ei syö jugurttia joka aterialla, mutta vrmaan jollakin mittapuulla paljon. Syynä osin juuri se, että sitä suostuu syömään, MUTTA myös se, että ei juo maitoa kuin muutaman kulauksen päivässä ja mielestäni kalsiumia on kuitenkin parempi saada uuasta kuin purkista. Ja kun jugurteissakin on eroja: meillä syödään vain maustamatonta (hedelmäsoseen - yleensä sellaisen, johon ei ole sokeria lisätty - kanssa) sekä noita "vauvajugurtteja", jotka on makeutettu hedelmäsokerilla. Itse olisi kyllä sen iltapuuron kannalla, mutta kun se ei uppoa... enkä todellakaan ala pilaamaan yöunia sen takia, että lapsi ei illalla syö vatsaansa täyteen.

Juu-uh, jukurttia syödään JOKA aterialla. Paitsi lounaalla ja päivällisellä harvoin kelpaa. Jukurtti on lapsen lempiruokaa, joten sillä yritetään houkutella syömään ruokapurkki loppuun. "Saat jukurttia jos syöt koko purkillisen". Harvoin syö koko purkillista, joten jää jukurttikin saamatta. Aiemmin oli illalla ja aamulla puuro, mutta viimeisen kuukauden ajan ei suostunut syömään sitä ollenkaan, tai parhaimmillaan kolme lusikallista, joten otettiin sitten tilalle jotain mitä suostuu syömään ja aletaan vähän ajan päästä taas kokeilla puuroa. Kokeilin läpi keitettävät puurot, sitten jauhepuurot ja purkeissa myytävät valmispuurot. Jos puuroon menee sotkemaan mitään ylimääräistä, kuten marja- tai hedelmäsosetta, niin ei varmasti kelpaa. Leipää ei syö, vaan oksentaa sen, samoin maustamaton jukurtti-mysli -sörsselin, niin mitäs nimimerkki "Jogurttia??" sitten meille ruuaksi ehdottaa? Ei suostu myöskään juomaan mehua tai maitoa, ainoastaan vettä. Yökkii myös juustot pois. Ajattelin sitten kalsiumin syöttää jukurtissa. Kunhan paino ensin saataisiin nousuun ja päästäisiin pois painokontrolleista, niin voin alkaa opettamaan että jos ei tarjottua ruokaa syö, niin muutakaan ei ole tulossa. En tiedä onko lapsi nirso, vai eikö vaan tykkää syödä. Ei syö pullaa, keksiä syö joskus murusen, ei syö jäätelöä, ei kakkuja... Karkkia joskus syö muutaman, eikä niitä toki tarvitsekaan syödä, mutta jos esillä on karkkia niin tahtoo ehkä yhdestä kolmeen, eikä enempää. Aamulla annoin rasiallisen niiskuneiti-karkkeja ja liimaili ne seinään, kun eivät kelvanneet. Ainoa, mitä menee paljon, ovat maissinaksut. Ja se jukurtti..

En kyllä pode syyllisyyttä siitä, että lapsi elää kaupan ruuilla. Inhoan kyllä sitä, että niissä on niin paljon lisäaineita. Mutta näillä mennään ja kaupasta kannetaan selkä vääränä sosepurkkeja ja jukurttia.

Jellybean, oletko kokeillut jo Yosa kaurajugurtteja? Ja maissinaksujen kanssa saattaisi mennä nuo Talk-murotkin. Meillä poika ainakin tykkää napostella niitä samalla tavalla kuin maissinaksujakin.

En ole muuten kokeillut, joten pitääpä kokeilla. Muromysliä olen kuppiin laittanut, että sormiruokana söisi, mutta ei tykännyt. Otan myös nuo TALK-murot kokeiluun. Maistaa kyllä ennakkoluulottomasti ihan kaikkea, mitä tarjotaan, mutta nielaiseminen ei onnistu jos ruoka on vähänkään epämääräistä.

Aajan lapsen ruokavalio on kyllä mielestäni paljon terveellisempi, kuin meidän. Voihan lapselle laittaa tarjolle vaikka mitä, mutta ei taatusti voi pakottaa syömään.

Meillä ruuan kanssa temppuilu alkoi n. puolentoistavuoden iässä. Alettiin luisua siihen pikkuhiljaa mukaan ja sitten pian lapselle kelpasivatkin vain tietyt ruuat tietynlaisessa astiassa. Ei ole mitään ahdistavampaa, kuin huonosti syövä lapsi!! Homma oli hermoja raastavaa ja päätettiinkin isän kanssa laittaa asialle vihdoin stoppi. Lapselle tarjottiin tavallista, hyvää, mietoa kotiruokaa. Jos ei syönyt, niin ei sitten. Seurava ruoka tarjottiin vasta kun oli ruoka-aika. Ei mitään naposteltavia, vettä sai tietenkin jos oli jano. Lapsi oli lähes syömättä puolitoista päivää, kun alkoi ihmeesti ruoka maistumaan. Sen jälkeen on syönyt hyvin ja sitä mitä tarjotaan. Tottakai hänellä on lempiruokia, niinkuin meillä kaikilla, mutta eihän niitä joka päivä syödä! Monesti viikonloppuisin herkutellaan ja napostellaan, mutta pääsääntöisesti syödään vain ruoka-aikoina (ei tee huonoa vanhemmillekaan).

Valtataistelua suurelta osin, sanon minä. Ja mitä pitemmälle homman antaa luisua, niin sitä vaikeammaksi menee. Lapsi voi olla syömättä pari päivää, sillä ei ole pidemmän päälle mitään merkitystä. Ryhdistäytykää vanhemmat!!

Muuten kyllä, mutta meillä on sekä neuvolan, että ravitsemusterapeutin suositus, että nyt syötetään ihan mitä vaan suostuu syömään, koska paino keikkuu jo liian alhaalla. Pääasia on nyt siis se, että söisi edes jotain. Uskon kyllä, ettei lapsi niin tyhmä ole, että itsensä nälkään antaisi kuolla ruuan ääreen. Mutta sitkeä se kyllä on. Puurotaistelu kesti noin kuukauden ja mitään muuta ei ollut tarjolla aamu- tai iltapalaksi. Kun aamupuuro ei kelvannut ja vähän ajan päästä alkoi osoitella jääkaappia, niin keitin uuden puuron tarjolle tai lämmitin entisen, eikä kelvannut vieläkään. Mieluummin oli siis ilmeisesti nälässä kuin söi puuroa, tai sitten ei nälkä ollut tarpeeksi kova. Alkoi jo tuntua melkoisen turhalta puuroja keitellä, kun syömättä jäävät kuitenkin.

Vaikka itsekin olen suht laiska kokkailemaan niin puuron tekeminen mikrossa on kyllä niin helppoa, että en ymmärrä miten joku ei sitä laiskuuttaan jaksa tehdä... Ja kyllä siinä säästääkin pitkän pennin (kaurahiutalepaketti maksaa euron verran ja paketti kestää useita viikkoja).