1-tyypin diabetes ja vhh ruokavalio. Kuinka tämä voi olla mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja diabeetikon sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

diabeetikon sisko

Vieras
Siskollani todettiin ala-asteella 1-tyypin diabetes. Hän on ollut suhteellisen tarkka ruokavaliosta ja pistänyt insuliinia päivittäin useamman kerran.

Hän aloitti viikko sitten vhh dieetin ja syö alle 60g hh/pv. Normaalistihan se ei voisi olla mahdollista ykköstyyppiä sairastavalle, vaan hänen pitäisi syödä 200g hh/pv. Näin ravintoterapeutti on ohjeistanut. Nyt kuitenkin hh menee vähän ja siskollani on loppunut kokonaan verensokerin heittelyt ja eilenkin hän pisti vain kerran insuliinia. Hänellä on energisempi olo ja nyt kilot karisee.

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Voisiko kuitenkin olla että siskollani on tyypin 2 diabetes, joka diagnosoitu väärin? Hänellä on taas ensiviikolla diabetes lääkäri ja hän aikoo ottaa asian esille, mutta ajattelin jos täällä joku osaisi selittää tätä? Me emme ymmärrä!

Miksei voisi olla mahdollista? Tietysti insuliinitarve vähenee kun hiilihydraatteja tulee vähemmän. Ei missään tapauksessa voi olla väärä diagnoosi, koska 1-tyypin diabetes ihan eri asia...

Mieheni isällä on 2-tyypin diabetes. Ollut nyt 2 vuotta vhh:lla ja pystynyt jättämään lääkkeet pois. Sitä ennen söi lääkkeitä vaikka kuinka paljon ja verensokerit heiluivat lähemmäs 20. Oli mennyt kertomaan diabeteshoitajalle, että noudattaa uutta ruokavaliota ja tämä oli sitten suuttunut siitä (itse oli neuvonut syömään hiilareita sen 200 g/päivä), ettei hänen neuvojansa noudateta eikä mienehi isä saa enää ilmaiseksi verensokerin mittausliuskoja tältä hoitajalta, sitä ennen ei mitään ongelmaa.

Mieheni isällä on 2-tyypin diabetes. Ollut nyt 2 vuotta vhh:lla ja pystynyt jättämään lääkkeet pois. Sitä ennen söi lääkkeitä vaikka kuinka paljon ja verensokerit heiluivat lähemmäs 20. Oli mennyt kertomaan diabeteshoitajalle, että noudattaa uutta ruokavaliota ja tämä oli sitten suuttunut siitä (itse oli neuvonut syömään hiilareita sen 200 g/päivä), ettei hänen neuvojansa noudateta eikä mienehi isä saa enää ilmaiseksi verensokerin mittausliuskoja tältä hoitajalta, sitä ennen ei mitään ongelmaa.

No mun sisko on uskonut TÄYSIN noita lääkäreitä ja ravintoterapeuttia. Siksi tämä tuntuu niin käsittämättömältä, kun on opetettu aivan toisin. Tottakai sisko nyt tarkkailee oloaan enemmän, ettei tule mitään. Mitähän ne diabeteshoitajat siskolleni sanoo... Ne on kuulemma aika päsmäreitä ja "aina oikeassa". Tää on kyllä hienoa, ettei lääkkeitä mee siskolla enää niin paljon! :)

No mun sisko on uskonut TÄYSIN noita lääkäreitä ja ravintoterapeuttia. Siksi tämä tuntuu niin käsittämättömältä, kun on opetettu aivan toisin. Tottakai sisko nyt tarkkailee oloaan enemmän, ettei tule mitään. Mitähän ne diabeteshoitajat siskolleni sanoo... Ne on kuulemma aika päsmäreitä ja "aina oikeassa". Tää on kyllä hienoa, ettei lääkkeitä mee siskolla enää niin paljon! :)

Itsellänikin sairauksia, joiden vuoksi joudun hyppäämään lääkärillä. Tässä vuosien varrella olen saanut karvaasti kokea, etteivät ne lääkärit ja hoitajat ole "jumalia" vaan täysin erehtyväisiä ihmisiäkin hekin. Tosin joskus tuntuu, että he itse pitävät itseänsä jumalina ja vain heidän sanansa on tosi. Siitä sitten vaan voi seurata kaikkea pahaa, jos liikaa uskoo.. Neuvoisinkin nyt siskoasi, kun hän seuraavaksi menee sille diabeteshoitajalle kertomaan, että on alkanut tälle vhh:lle ja katsomaan, mitä tämä sanoo. Jos reaktio on kovin kielteinen, jättää sitten kertomatta tulevaisuudessa olevansa tällä ruokavaliolla, vaikka jatkaisikin.

Varsinkin eräät diabeteshoitajat on just päsmäreitä ja kuvittelevat olevansa lääkäriä pätevämpiä vaikka eivät olekaan. Toki vain jotkut, en yleistä. Kyllähän tuo vhh-ruokavalio on koko ajan saanut lisää suosiota asiantuntijoidenkin keskuudessa, esim. oma diabeteshoitajani kehottaa välttämään hiilihydraatteja (minulla ei diabetesta vaan uhka)

Itsellänikin sairauksia, joiden vuoksi joudun hyppäämään lääkärillä. Tässä vuosien varrella olen saanut karvaasti kokea, etteivät ne lääkärit ja hoitajat ole "jumalia" vaan täysin erehtyväisiä ihmisiäkin hekin. Tosin joskus tuntuu, että he itse pitävät itseänsä jumalina ja vain heidän sanansa on tosi. Siitä sitten vaan voi seurata kaikkea pahaa, jos liikaa uskoo.. Neuvoisinkin nyt siskoasi, kun hän seuraavaksi menee sille diabeteshoitajalle kertomaan, että on alkanut tälle vhh:lle ja katsomaan, mitä tämä sanoo. Jos reaktio on kovin kielteinen, jättää sitten kertomatta tulevaisuudessa olevansa tällä ruokavaliolla, vaikka jatkaisikin.

Peesi tähän. Itse en ole mainostanut suoli-lääkärilleni ruokavaliotani, vaikka on ihmetellyt hienosti mennyttä lääkkeetöntä kautta. D vitamiinista kysyi viimeksi, käytänkö lisävalmisteita, mutta oli tyytyväinen vastaukseeni (n.50 mikroa/pv).
Lääkärit tietää todella vähän ravitsemusasioista eivätkä ole itse perehtyneet juurikaan mihinkään vaihtoehtoisiin juttuihin.

Yhteistyössä