1. neuvolakäynti

  • Viestiketjun aloittaja 1.neuvola käyntiä odottava
  • Ensimmäinen viesti
1.neuvola käyntiä odottava
Heip Ellit!

Kertokaa minulle millainen teidän eka äitiysneuvola käynti oli? Mistä asioista terkkari jutteli? Ja mitä asioita erityisesti painotti/puhui enemmän? Juttelitko itse jotain vai olitko enemmän kuuntelulinjalla? Oliko terveydenhoitaja minkälainen? Tuliko asiaa paljon? Kaikkea ei varmaan heti muista, mutta uudestaankinhan voi asioista kysellä. :)

 
perusjuttuja
Meillä täytettiin kaikki perutiedot, lähtöpainot ym, elintavat (tupakka, alkoholi ym), edelliset kuukautiset, mitattiin hemoglobiini ja annettiin pissanäyte (joka annetaan joka kerta, ei tarvi olla aamupissa).EIpä siinä paljon muuta, tunti meni jo pelkästään noihin. Erilaisia opasvihkosia sain esikoisen aikana kasan ja nyt toisen aikana kerrattiin vähän kuinka edellinen odotus/synnytys meni. Sydänääniä ei oo kuuneltu kummankaan aikana ekalla kertaa. Ei siis mitään ihmeellistä, keskustellenhan tuo meni meillä ainakin, ei mitään luentoa oo tullu missään vaiheessa mutta ei se nyt ihmeellistäkään ollut :).
 
Piparminttu-Pipsa.
Mun eka neuvolakäynti oli hyvin pitkälle samanlainen kuin edellisen vastaajan. Elikä perusjuttuja käytiin läpi 1,5 tuntia: täytettiin henkilötieto- ja elintapalomakkeita, otettiin verikokeet, pissanäyte, mitattiin verenpaine, paino... Ja terkkari kyseli niitä näitä esim. työpaikasta ja muista kuulumisista. Mun terkkari on aivan ihana eikä ollenkaan sellainen hössöttävä täti tai muuten hankala. :) Olin lähinnä kuuntelulinjalla, mutta esitin paperille muistiin kirjoittamiani kysymyksiä aina sopivassa välissä. Olin siis varustautunut jo ennalta laittamalla muistiin mielessä pyörineitä kysymyksiä. Ja mukaan sain ison nivaskan erilaisia lippusia ja lappusia sekä hyödyllisiä opasvihkosia.

Kaiken kaikkiaan ekasta neuvolakäynnistä jäi hyvä mieli! Ainoa mikä harmitti oli se, ettei mies päässyt mukaan opiskelukiireidensä vuoksi. :/
 
1. neuvola käyntiä odottava
P-P: mitä verikokeita sulta jo ekalla kerralla otettiin? Eikös rv 15 oteta vasta ensimmäiset? Vai olenko saanut väärää tietoa?

Eikö teidän terkkarit puhuneet paljoa ruokavalioasioista tai niistä seulontatutkimuksista ja niiden vapaaehtoisuudesta? Eri paikkakunnilla ja ihan eri terkkareillakin varmaan hyvin erilaisia tapoja tietty.. Juu, mies olisi kiva saada mukaan kuuntelemaan, niin tietäis sekin sitten jotain :)
 
!
Ei niille ekoille kerroille, eikä neuvolakerroille yleensäkkään miestä tarvii. Ultriin mukaan. Verikokeet otetaan ekalla kerralla. Hiv, kuppa, tippuri ja veriryhmä selviää niistä muutamasta putkellisesta.
 
Murunen79
Mulla kans oli sellanen neuvontapainotteinen, käytiin just läpi liikunta, päihteet, ruoka, tulevat tutkimukset jne. Painoa mitattiin (varotettiin lihomasta liikaa, yli 5 kg ekalla 20 vkolla, vaikka mun indeksi oli 20...), otettiin näytteitä jne. Paljon tuli asiaa ja oli hyvä, että mies oli mukana...haluaa jatkosakin kuulemma oll aina mukana, mikä on hyvä juttu ja sopii meidän perheen tapaan hoitaa asioita.

Erityisesti mua hämmästytti, että minkäänlaista sosiaalista analyysiä ei tehty, tosin eipä siihen th:n koulutuskaan riittäis. JOtenkin vaan tuntuis tärkeältä, että jokainen perhe tapaisi esim. sosiaalityöntekijän, jonka kanssa käytäisi läpi sosiaal. verkostot, talous ja sosiaaliturva, asunnot, työt, parisuhde jne...selvitettäis hyvisä ajoin minkälaiset sosiaaliset edelytykset perheellä on huolehtia lapsesta ja mihin tukea voitaisiin tarvita.

Mua esim. ärsyttää, että noissa Kelan asioissa ja työnantajaan liittyvissä raskaussioissa ei ole heti alussa mitään neuvontaa. Kaikki ihmiset ei itse välttämättä tiedä mistä selvittää esim. sen, milloin työnantajalle on viimeistään kerrottava jne.

Muutenkin meissä rskaan olevissa on monenlaisessa tilanteessa eläjää ja jotkut oikeesti vois hyötyä esim. talous- ja parisuhdeneuvonnasta. Parempihan asiat olis hoitaa kuntoon ennen vaavin syntymää.
 
alkup.
Millä r.viikoilla te, joilta on otettu ekalla käynnillä verikokeita, ootte käyneet 1.käynnin? Kun meillä päin verikokeet otetaan (vasta) viikolla 15 ja eka käynti on kuitenkin jo n. 8-10 viikoilla. Voiko niissä olla noin paljon vaihtelua? Eikös noi verikokeet luulis, että otetaan joka paikassa samoihin aikoihin???
 
Mira-Maria
Alkuperäinen kirjoittaja Murunen79:
Erityisesti mua hämmästytti, että minkäänlaista sosiaalista analyysiä ei tehty, tosin eipä siihen th:n koulutuskaan riittäis. JOtenkin vaan tuntuis tärkeältä, että jokainen perhe tapaisi esim. sosiaalityöntekijän, jonka kanssa käytäisi läpi sosiaal. verkostot, talous ja sosiaaliturva, asunnot, työt, parisuhde jne...selvitettäis hyvisä ajoin minkälaiset sosiaaliset edelytykset perheellä on huolehtia lapsesta ja mihin tukea voitaisiin tarvita.

Mua esim. ärsyttää, että noissa Kelan asioissa ja työnantajaan liittyvissä raskaussioissa ei ole heti alussa mitään neuvontaa. Kaikki ihmiset ei itse välttämättä tiedä mistä selvittää esim. sen, milloin työnantajalle on viimeistään kerrottava jne.

Muutenkin meissä rskaan olevissa on monenlaisessa tilanteessa eläjää ja jotkut oikeesti vois hyötyä esim. talous- ja parisuhdeneuvonnasta. Parempihan asiat olis hoitaa kuntoon ennen vaavin syntymää.
Luulen, että th:n koulutus kyllä riittäisi, mutta aika ja resurssit eivät riitä, kunnalla ei myöskään ole välttämättä lapsiperheille tarjota tukea ennenkuin ollaan jo isoissa ongelmissa, joten jos kartoituksessa ilmenisi tuen tarvetta, niin kunnan puolesta voitaisiin sitten tarjota lähinnä "eioota". Erilaiset vapaaehtoisjärjestöt, esim. MLL kyllä tarjoavat tukea vanhemmuuteen, mutta apua pitää usein osata hakea itse. Lapsen kanssa muutenkin on usein niin, että ongelmiin ei löydy mistään valmiita vastauksia, vaan vanhemmat joutuvat yrityksen ja erehdyksen kautta opettelemaan asioita. Tietty jos lukee paljon esim. vauvanhoitoa käsittelevää kirjallisuutta ennen lapsen syntymää, voi olla paremmat valmiudet. Neuvolan perhevalmennuksessa ainakin meillä keskityttiin eniten synnytykseen, vauvanhoito käsiteltiin aika yleisluonteisesti (tietty sitä olis varmaan vaikea kovin yksityiskohtaisesti käydä läpi, kun kaikkien vauvat ovat kuitenkin erilaisia. Oon kyllä samaa mieltä, että olisi hyvä jos olisi enemmän tukea ja kartoitettaisiin tuen tarve jo etukäteen, mutta sitten taas moni saattaisi pitää sitä holhoamisena, tyyliin "se terkkari siellä uteli meidän perheasioita, mitä ne sille kuuluu, eikö sen pitäisi mitata verenpainetta ja ottaa pissanäytteitä, ihme kyttäämistä".

 
perusjuttuja
en kyllä muista noita verikokeita millä viikolla otettiin, mulla kun muutenkin otetaan verikokeita 3x ton rhesustekijän vuoksi niin en muista enää mis vaihees noi muut on otettu. MEillä toi neuvola on ollu vähän semmonen ettei siä kyllä miehellä olis tehny mitään, ultrakin tehdään keskussairaalassa jossa tosin mies on ollut sitten mukana mahdollisuuksien mukaan sekä sitten mahdollisilla äitipolikäynneillä.
Sosiaalisia-/taloudellisia juttuja multakaan ei oo mitenkään kyselty mutta luulisin kanssa että etenkin nuorille odottajille tarpeellisia asioita olisivat. Toisaalta meillä kuulemma valmennus neuvolassa painottuu nykyään sitten siihen perhevalmennukseen ja parisuhdevalmennukseen.
Kelan lomakkeet meillä annetaan sitten neuvolasta kun on tarpeeksi raskausviikkoja takana ja th merkitsee kohdat mitkä meidän vanhempien tulee täytää :), sekä antaa todistuksen raskaudesta. Eli se puoli mun mielestä on ihan ok hoidettu, muita etuisuuksia en odotakaan että nla osaisi neuvoa kun Kela:nkin tädit tuppaa "unohtamaan" että olisi jotain tukimahdollisuuksia mahis saada.
 
!
Ekasta 9+0, ensimmäisellä käynnillä ja tokasta 8+3, ensimmäisellä käynnillä. Oot varmasti ymmärtäny jotain väärin, koska veriryhmä selvitetään ekalla käynnillä. Jos tulee jotain ongelmia, on se veriryhmä heti alusta tiedossa. Ja rhesustekijä on tärkeä tieto. Tulokset verikokeista saa sitten seuraavalla käynnillä, eli kuukauden päästä.
 
Piparminttu-Pipsa.
Multa otettiin verikokeet mm. veriryhmän selvittämistä varten ja samalla tutkittiin nuo jo aiemmin mainitut kuppa, tippuri, hiv jne. Mulla oli 9.raskausviikko menossa, kun verikokeet otettiin. Näin siis Vantaalla, muiden paikkakuntien käytännöstä en valitettavasti osaa sanoa mitään. :/

Itse pidän tärkeänä, että mies olisi alusta asti mukana odotuksessa niin hyvin kuin mahdollista ja yksi tapa osallistua on olla mukana neuvolassa. Mieheni on ainakin itse samaa mieltä ja on pahoillaan, jos ei joku kerta pääse mukaan. Mutta jokainen pari hoitaa nuo kuviot varmasti omalla tyylillään ja se suotakoon, vai mitä?

Toi sosiaalityöntekijän kanssa jutteleminen olis hyvö idea! Harmi vain että kuntien resurssit taitaa olla aika rajalliset ja juuri tollasista tärkeistä asioista joudutaan tinkimään. :(

 
Murunen79
Joo...kuntien resursseistahan toi on kiinni, että perheiden sosiaalinen osasto unohdetaan ja keskitytään tuohon hoitotieteen näkökulmaan.

Ärsyttää, vaan kun sitten kunnan sedät ruikuttaa, että huostaanotot tulee kalliiksi. Mikäli jo raskauden aikana löydettäisiin tukea tarvitsevat perheet ja ohjattaisiin oikeisiin osoitteisiin (plus ylipäätään kunnat tarjoais ehkäisevää työtä), säästyisi moni perhe vaikeammilta ongelmilta ja ajan mittaan se näkyisi kunnan taloudessa.

Mutta ei voi mitään. Onneksi itsellä on asiat kunnossa, huolettaa vaan (vaikka ei kuulu mulle) kun kaikilla syntyvillä lapsilla ei ole kovin hyviä lähtökohtia ja niitä olis niin helppo auttaa ajoissa.
 

Yhteistyössä