1 kk ikäisen nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö 1 kk & äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö 1 kk & äiti

Vieras
Kuinka pitkään annatte 1 kk ikäisen lapsen nukkua yhtäsoittoa? Meillä neiti vetelee välillä huolestuttavankin pitkiä unia. Nukkuu tosi levottomasti ja kiljahtelee välillä, mutta silmät ovat kuitenkin kiinni, kun käyn katsomassa. Toisaalta tunnen itseni tosi tyhmäksi, kun herättelen vauvaa syömään, kun se uudelleen nukahtaminenkin on välillä työn ja tuskan takana. Mutta toisaalta pelottaa, ettei vauva ehdi millään saada riittävästi ruokaa, (vaikka hereillä ollessaan tiheästi imeekin), nukkuu välillä hirmu pitkiä siivuja...

Kertokaahan kokemuksia ja mielipiteitä tuoreella ja aika hukassa olevalle äidille!

Mietin itsekin ihan samaa reilu kuukausi sitten oman poikamme suhteen, vaikka hän ei koskaan olekaan mikään meganukkuja ollutkaan. Muistelen silloin kuulleeni/ lukeneeni jostain, että normaalipainoinen ja hyvin kasvava lapsi saa nukkua niin kauan kun nukuttaa, hän kyllä tietää itse milloin pitää syödä että kasvaa. :) Tietysti jos syöttövälit alkavat olla päivällä jotain 5 tai 6 tuntia, niin sit varmaan pitäis herätellä... Öisin olisin vain iloinen, jos vauva nukkuisi pitkiä pätkiä yhtäsoittoa. ;)

Meidän vauva oli ja on edelleen hyvä yönukkuja. Alusta asti hän saattoi nukkua 6-8 tuntia putkeen. En herätellyt häntä koskaan syömään kesken unien, sillä painoa tuli hyvin. Nukuin itsekin, sen minkä vauvan kiljahtelulta ja mutinalta pystyin, sillä vei oman aikansa tottua vauvan äänekkääseen nukkumiseen. Nyt vauva on 4,5kk, hän on tottunut nukkumaan yönsä, ei heräile syömään eikä seurustelemaan.

En oikein ymmärrä miksi herättelet? Oliko kyseessä keskonen? Eihän nyt tervettä lasta täydy herättää syömään jos ei tosiaan ole lääkäri määrännyt pienen koon, keskoisuuden tms takia. Tottakai lapset ääntelee ym nukkuessaan, niinhän aikuisetkin tekevät, tai itseasiassa ainakin miellä lapset pitävät enemmän meteliä kuin kursaava isänsä :). Oikeesti, rikot vaan toisen unirytmiä kun menet häiritsemään ja muutat itse hyvin nukkuvan vauvasi huonouniseksi...

Kiitos neuvoista ja kokemuksista!

Kyseessä ei ole keskonen, mutta paino ei heti alussa noussut ihan toivottuun tahtiin. Reilu viikko sitten käytiin viimeksi punnituksessa ja silloin painoa oli kyllä tullut mukavasti. Mutta koska painonnousu oli aika hidasta tuossa alussa, olen kovasti huolissani pikkuisen kasvusta maidon riittävyydestä jne. Maanantaina ollaan onneksi taas menossa neuvolaan, joten saan varmistuksen siitä, että paino nousee ja vauva kasvaa. Ja totta kai yritän parhaani mukaan nukkua, mutta todella vaikeaa se on, kun olen aina ollut herkkäuninen ja vauva tosiaan on aikas äänekäs tapaus!

Jos kasvu on normalisoitunut, niin anna nukkua niin kauan kuin haluaa. Meillä neiti nukkuu päivällä 3-6tunnin päikkärit, öisin ennätys on ollut 8,5 tuntia putkeen (normaalisti 4-5 tuntia ekat pätkät).

Yhteistyössä