1. käynnistyksellä 2. sektiolla, kumpi pahempi?

  • Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti
Nimetön
Mulla ei oo kokemusta kuin käynnistetystä, kun ei millään meinannut lähteä itsestään syntymään ja verenpaineet vaan nousi. Käynnistys(tai hoitaja taisi käyttää sanaa kypsyttely) aloitettiin tableteilla ja toisena päivänä alkoi sit vihdoin tapahtua. Sain ilokaasua ja sit epiduraalin, ja väliliha leikattiin kun piti käyttää imukuppia. En sano, että synnytys oli aivan hirveän kamala, mutta mietin asioita vielä pitkään synnytyksen jälkeen, mitä olisi pitänyt tehdä toisin, että synnytys olisi käynnistynyt itsekseen ja olisiko sit syntynyt helpommin jossain muussa asennossa yms. Vähän kans jännittää/pelottaa, että jos vielä tuun joskus raskaaksi, niin joudutaanko taas käynnistämään vai syntyisikö itsekseen. En ennen synnytystä edes osannut pelätä mitään hätäsectioita yms. nyt ne on alkanut pelottaa, entäs jos kaikki ei menekään niinkuin pitäisi :\|
 
diudeli
En oo kokenut käynnistystä...ainoastaan sektion. Mä toivuin sektiosta niin hyvin, että varmasti jopa normaalikin synnytys on pahempi kuin sektio. Mulla synnytys käynnistyi ensin itekseen, mutta sit lopputulos oli sektio synnytyksen aikana tulleista ongelmista johtuen. Ei mikään hätäsektio, mutta ei suunniteltukaan. Ensimmäinen seisomaan nousu seuraavana aamuna oli aika paha, mutta hitaasti ja rauhallisesti se sujui. Sen jälkeen tein vessareissut itse ja toisena päivänä sektiosta omin avuin suihkureissulle. Mulla mahdolliset tulevat vauvat joudutaan ottamaan sektiolla, mutta vaikka ei näin olisikaan, niin toivoisin silti sektion.
 
Pia-Nora
Hei,
Minä valitsisin sektion. Lapseni syntyi sektiolla. Kaikki meni hyvin. Kipuja liioitellaan. Sektio-leikkaus oli hyvä kokemus. Sain epiduraliin morfiinia 24 tunniksi leikkauksen jälkeen eikä kipuja ollut. Lisäksi sain piikillä morfiinia sen jälkkeen kaksi kertaa ja sitten kiputaplettia otin sairaalassa olopäivät (lähinnä siksi ettei kuume nousisi) Neljäntenä päivänä en ottanut enää mitään ja kotona pärjäsin kun otin eka yöksi yhden panadoliin.
Sektiossa on se ainoa että viikon olet vähän kuin invalidi: nouset ja liikut varovasti et voi nostaa mitään jne. Siitä toipuminen vie pikkuhiljaa sen 4 vikkoa. Varoa pitää kokoajan. Mutta kipujen vuoksi sektiota ei tarvi pelätä. Kun vauva on ulkona niin senj älkeen suhun voidaan pumpata turvallisesti vaikka mitä kipulääkettä joka todella vie kivut, jos tarve on.
Morfiinista minulle tuli tasainen olo. Ei ollenkaan huono tai humalainen. Olin sairaalan täysjärkisin ihminen, tai no ainakin potilas.
 
tytski
kyllä täytyy tuohon käynnistykseen sanoa, etten enää toista lasta hevillä tee.. ensimmäinen käynnistettiin ja se oli jotain aivan sietämätöntä..
7 tuntia supistuksia ilman minkäänlaista taukoa ja silti ei paikat auennut lainkaan... meinattiin vielä sitten siirtää seuraavaan päivään... hullujako ne ovat.. joku on sanonut että pystyy nukkumaan supistusten välissä??? mikä se semmoinen väli oli??? asiaa ei yhtään auttanut että osastolla syntyi 8 lasta sillä aikaa kun meikäläinen pienessä odotushuoneessa kärsi teko suppareista.. pääsin synnytys saliin 7 min ennen kun lapsi tuli ulos... että jos minulta kysytään niin sektio ennenkaikkea!! :wave:
 
diudeli
Sektion aikana ja sen jälkeen tarvittavaan kipulääkitykseen voisin kommentoida, että mut leikattiin epiduraalissa ja sitä en tiedä, oliko siinä puudutteessa mukana jotain morfiinin tapaista, mutta leikkauksen jälkeen selvisin ainoastaan tablettien avulla... en tarvinnut mitään kipupiikkejä. Parina ensimmäisenä päivänä vähän enemmän pillereitä ja sen jälkeen sen lopun sairaalassaoloajan 3 Panadolia päivässä. Ja sen parin ekan päivän jälkeen olisin pystynyt tekemään mitä tahansa, jos olisi ollut lupa tehdä. Mutta tosiaan siinähän ei saa nostella mitään vauvaa painavampaa. Ja tällainen samanlainen kokemus sektiosta on mun yhdellä hyvällä ystävälläni. Joten sanoisin, että sektiokipuja liioitellaan!! Vauvalle itselleenkin helpompi tapa tulla ulos vatsasta kuin tekosuppareitten avulla tunkemassa itseään ahtaasta kanavasta ulos!!
 
Mulla käynnistettiin, lopulta päätyi hätäsektioon tunnin ponnistusvaiheen ja imukuppiyritysten jälkeen. Tältä pohjalta valintani on ehdottomasti käynnistetty synnytys. Sen verran kipeänä olin leikkaushaavasta. Alapään haava ei ollut läheskään niin kipeä, ja käynnistyksessä supistelutkin alkoivat ihan siedettävinä ja pahenivat pikkuhiljaa.
Seuraavaa tosin jos lähden tekemään, niin se on sitten myös sektio, saa nähdä tulenko yhtä kipeäksi.
Mutta yksilöllisiähän nämä... =)
 
Itselläni ensimmäinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi 14.12.00. Olin sairaalassa viisi päivää leikkauksen jälkeen.

Toinen lapsi syntyi 14.11.05, synnytys käynnistettiin tipalla (lapsivesi oli mennyt vuorokausi ennemmin). Synnytys kesti 2 h 15min, ilman mitään puudutuksia tai kivunlievityksiä. Ei keritty antamaan mitään ja kätilökin yllättyi, että supistukset tulivat heti niin voimakkaina.

Jos kolmas lapsi olisi suunnitteilla tms. niin "valitsisin" sektion. Alakautta synnyttäessäni tuntui, että kävin helvetissä ja tulin takaisin. Toki tähän vaikutti se, että synnytin ihan "luomuna". Olen jo unohtanut, miltä se kova kipu tuntui, mutta en sitä, että otti ihan "sairaan" kipeetä.
 
simputtaja
mulla ensimmäinen ollut sektio ja sitten 3 käynnistystä, yksi tipalla ja kaksi kalvojen puhkaisulla. Kaikki käynnistykset ovat olleet hyvinkin erilaisia ja helpottuneet aina kerta kerralta. Joten en voisi sanoa juuta en jaata. Viimeisin oli 2 tuntia 13 minuuttia ja helppo kuin mikä ilman kipulääkkeitä ja eka 13 tuntia 13 minuuttia ja tuntui kuin henki menisi, joten seuraava kerta voi olla aina täysin erilainen.
 
mammammaa
Kiitokset simputtaja :) Tuo auttoi ainaki minun käynnistyskammoon, ku tietää, ettei se välttämättä ole yhtä paha kuin ensimmäinen. Sektiota kun pelkään vielä enemmän :eek:
 
Jouluäiti
Ihan ouoa lukea kokemuksianne käynnistyksestä. Sehän tietty riippuu myös tavasta jolla käynnistetään.Multa puhkastiin kalvot rv 40+1 kun olin jo 3cm auki. Tunti siitä alkoi supistukset jotka voimistuivat tasaisesti. 3tuntia ja 47minuuttia ni poika syntyi enkä saanut repeämiä enkä kivunlievitystä. Ihan positiivinen kokemus mulle mutta olen toki kuullut muutakin.Esikoinen syntyi laskettuna päivänä spontaanisti.Tiedän muutamia joille tehty sektio ni valitsisin käynnistyksen. On se kuitenkin niin mahtava kokemus vaikka tuskanhiessä ja turtanahan sitä on mutta silti...
 
mammammaa
Kalvojen puhkaisu on kyllä siittä luonnollisimmasta päästä, miten käynnistyksen voi tehdä. Mulla meni vedet aamulla, eikä seuraavaan aamuun mennessä ollut tapahtunut vielä juurikaan mitään, ja sitten pistettiin tippaa käteen. Meni vielä 14 tuskaista tuntia ennenkuin muksu syntyi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 18:28 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 17:34 Mitcha kirjoitti:
Mulla oli käynnistetty synnytys (rv 42+0) Koskaan en sitä ennen, enkä sen jälkeenkään kuullut että olisi jotenkin järkyttävä tapa synnyttää.
No mä oon käsittäny, että joillakin käynnistetään puhkasemalla kalvot, jotku on saaneet jotakin tabletteja. Miten sulla?
Mulla käynnistettiin ensin tableteilla kohdunsuulle ja n. vuorokauden päästä puhkaistiin kalvot kun kohdunsuu oli 3cm auki. Siitä kesti n.4-5 tuntia niin tyttö syntyi.
 
2.kertaa käynnistetty, molemmilla kerroilla raskausmyrkytys.

ekassa käynnisty ekalla tabletilla kohdunsuulle; klo12 tbletti, vedet 19, sit jatkuvaa supparia lämpöpussi mahalla yhtäsoittoo aamuun, synnärille 7:ksi, tippaa vauhtii antamaan ja epiduraali 2-3 kertaa. Illal 19 synty. 30min ponnistin, episiotomia piti tehdä, 2 tikkiä.
toisessa 3 tablettia kohdunsuulle kun ei meinannu alkaa, klo 19 sanoin vielä et tämähän on helppoa kun supparit pieniä keveitä; klo 23 meni vedet ja sit alko voihkinta. Lämpöpussilla alakertaan, sit meinas mennä jo taju, supparien välillä suihkuun, huoneenlämpöstä masulle (onneks seinäs oli kahva..meinasin pyörtyä joka supparin huipulla) ja klo 1.30 kakkasin pöydälle :LOL: ja perässä tuli poika ku saippuapala.

Ekassa kesti ja kesti, eikä meinannu tulla ulos. Toinen tuli luomuna ku saippuapala. Tokas kipu vallan kamala, mut silti tuntui helpommalta, kun ei tarvinnu kärsiä vuorokautta.

Hiero välilihaa öljyllä!!! joka päivä. Nyt ei tarvinnu tikkejä tokal kerralla just sen takia!!!Apteekista Ceridal esim.
 

Yhteistyössä