1,8 kk Kuinka paljon teillä puhutaan?

Meillä pälpätetään jo ihan täysin. Lauseita, kysymyksiä ja vastauksia!! Just äsken neiti huus: Äitiii minä kysyin mitä? Niin vastasi: ei mitään:D

Olis kiva kuulla mites muut samanikäiset juttelee?

Meidän tytöllä ikää 1v 10kk ja puhuu tosi paljon. On puhunut jo useamman kuukauden ajan ihan oikeita lauseita, laulaa pitkiä lauluja jne. Tänä aamuna oikeen vakavana heristi mulle sormeaan "oota sinä siinä, minä menen kattoon missä isi on" :D

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Meidän tytöllä ikää 1v 10kk ja puhuu tosi paljon. On puhunut jo useamman kuukauden ajan ihan oikeita lauseita, laulaa pitkiä lauluja jne. Tänä aamuna oikeen vakavana heristi mulle sormeaan "oota sinä siinä, minä menen kattoon missä isi on" :D
lisäänpä vielä että nyt just laulaa: häppi tööttei tu äiti :LOL:

Meilläkin on puhuttu 1,5v lähtien lauseita. Ihan neli-viisi sanaisia järkeviä kokonaisuuksia. Lauluja osataan pitkiäkin. Osataan puhua puhelimessa järkeviä keskusteluja, lasketaankin kymmeneen jne. Mutta yksilöllistähän tämä on. Monet eivät puhu ennen 2v yhtään mitään. Skaala on laaja.

Meillä taisi tauoton puheripuli alkaa noin 1v6kk. Siihen asti oli vain lähinnä kaksi sanaisia lauseita ja toki iso sanavarasto. Tosin eka lause oli jo 11kk ikäisenä (auto ajaa wrumwrum). Mutta puheripulilla tarkoitan sitä tauotonta puhevirtaa: kysymyksia, kertomista, keskustelua sisällöllä, jne... Videoilla on jo todisteet päiväkodin joulujuhlasta, missä muut osaavat istua hiljaa, paitti meidän mukulan ääni kajahtaa vähän väliä... Ekat "miksi" kysymykset tulivat juuri äsken, kun ikää on 2v4kk. Nyt joutuu jo oikeasti selittämään.

Puhelimessa oppi puhumaan tuossa kesän alussa 2v:nä. Mulla oli mennä pasmat sekaisin, kun mies soitti ja sieltä tulikin vain oman muksun selostusta minulle. "äiti tuu jo kotiin. Me leikitään autoilla isän kanssa...." Mies hihitti tietty ihan hiljaa taustalla ja antoi vain pojan puhua. Aikaisemmin vain tykkäsi kuunnella kun muut puhuivat.

Mutta nehän vaihtelee tosi paljon. Oli aluksi ihan outoa olla normaalin kaksivuotiaan seurassa, joka ei paljon äitiä enempää osannut sanoa, kun oma nuorempi mukula puhumalla selvittitti silloin jo asiat. Siis puhe vastasi oman lapsen 10kk puhetta. Nyt vajaa vuosi myöhemmin ero onkin kummasti kaventunut näiden kahden välillä. Eli kun vihdoin puhutaan, se puhe kehittyy kyllä vauhdilla.

meillä neiti on 1,6kk ja ei vielä kamalasti puhu..johtuen varmaan siitä että meillä puhutaan sekä ruotsia ja suomea ja tarhassa puhutaan ruotsia...yksittäisiä sanoja tulee kuten mamma,pappa,äiti,isi,alkaa jne...en edes oo huolissani koska esikoinen joka nyt on 3v nii alko vast puhumaan yli 2 vuotiaana ja nyt tulee ruotsia ja suomea tosi selvästi...piiitkiiiä lauseita ja ymmärtää molemmat kielet tosi hyvin

ja ei sanoja juuri mitään vielä.ne tavalliset kuin äiti, aato(auto), po(mopo), älä,ei,otta...
mutta ei muuta,äiti vähän kans välil hermoilee et miks ei poika puhu,mut tuudittaudun sillä et poika lähti suht ajoissa käveleen ja on eka lapsi perheessä.
kai se puhe sit tulee kun on tarvetta,ei vielä syytä huolestua! :)

puheen kehitys lasketaan viivästyneeksi jos 2v:nä ei ole yhtään selvää sanaa. eli amarela älä hermoile turhaan.
meillä poika osas aikanaan 2v:nä sen yhen sanan anna. kärsi pitkään liimakorvista ja sen jatkeena kuulon alentumana.

Yhteistyössä