1,5v lapseni viihtyisi parhaiten autossa nenä menosuuntaan...

• Viestiketjun aloittaja sinttu
  • Ensimmäinen viesti
XXS
Meillä oli pakko kääntää juuri tuon ikäisenä lapsi naama menosuuntaan, koska toisin päin alkoi voida jatkuvasti pahoin autossa. Mielestäni niinkin oli kuitenkin turvallista, kun hänen istuimensa oli luonnollisesti auton takapenkillä kuljettajan takana.

Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
tottakai voit kääntää, jos ei lapsen turvallisuudella ole sulle väliä.
:kieh: :kieh: :kieh:
Mulle on lapsen turvallisuudella väliä, mutta meillä on kaikki lapset käännetty naama menosuuntaan alle kaksi vuotiaina.
Matkapahoinvoinnista kärsiviä lapsia ei voi pitää toisinpäin, ellei halua olla kokoajan siivoamassa oksennusta. On lisäksi vaarallista, kun lapsi itkee ja oksentaa. Siinä on isompi riski tukehtua, kuin kolarin ajamiseen....

miuku
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
tottakai voit kääntää, jos ei lapsen turvallisuudella ole sulle väliä.
noh, meillä mukula vääntäytyi vöistä irti ja kääntyi menosuuntaan päin.. kävin lastentarvikkeessa kysymässä oikein neuvoa, niin eipä sille muutakaan sitten voinut kuin kääntää se istuinkin.. toinen vaihtis olis ollu sitoa kädet:( niin tiukalle ei vöitä saanut ettei kiemurrellut ja lopulta avannut vöitä.

tuota
mieti kumpi raskaampaa lapsen huuto vai syyyllisyys kolaritilanteessa jos jotain sattuu.. meillä 2v. tyttö ja istuu keskellä takana selkämenosuuntaan niin kauan kuin vaan sinä sunkin mahtuu olemaan. joskus on purissu, mutta olen sanonu aina että näin on istuttava ja ihan tottuneena se siel on nykyään..

sinttu
totta kai turvallisuudella väliä!mutta ongelma alkoi siitä kun muutimme takas suomeen 3vkoa sitten.meillä kolme lasta ja kaikki ovat vauvakaukalo ajan jlkeen siirtyneet suoraan nenä menosuuntaan. esikoinen syntyi sveitsissä, keskimmäinen hollannissa ja kolmonen tanskassa-ja kaikissa näissä maissa lapset istuu nenä meno suuntaan kaukalon jlkeen.tämä oli meille uutta kun meitä neuvottiin pitämään lapsi selkä meno suuntaan 1,5-3v asti.kummallista kun poikkeaa niin...tai no ei kummalista sinällään, että niin moni muukin asia vielä ihmetyttää, vaikka ollaankin lähtösin suomesta...mutta arki aluksi kai hankalaa, 17v ulkomaan asumisen jlkee.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
mä siirsin alle vuoden ikäisen (kaukalosta suoraan) maxi cosin prioriin joka on vain kasvot menosuuntaa.(meidän autoon ei oiken muita voi laittaa)..
Mieluummin lapselta henki pois ekassa äkkijarrutuksessa kuin oikein asennettu turvaistuin??!! Ei ne lapsesi niskat tule sitä kestämään.
Varmasti löytyy markkinoilta istuin, johon autoonne saadaan lapsi istumaan turvallisesti selkä menosuuntaan. Jos muuta väität, niin kerropas mikä auto teillä on? Ja jos ei muka löytyisi, niin EHKÄ (??!!) kannattasi vaihtaa se kosla AUTOON???!!!

Liinuska74
mä siirsin alle vuoden ikäisen (kaukalosta suoraan) maxi cosin prioriin joka on vain kasvot menosuuntaa.(meidän autoon ei oiken muita voi laittaa)..
Tätä mäkin kyllä vähän ihmettelen (en arvostele, enkä tuomitse, se ei ole mun asiani). Alle vuoden vanha? Tosin alle kaksi vuotiaankaan niskat ei paljon vahvemmat ole, mutta alle vuoden vanhalla on silti tekeminen päänsä kannattelemisessa muutenkin, saati kolarissa tai vain äkkijarrutuksessa.
Eniten ihmettelen, millainen auto on, ellei siihen saa selkä menosuuntaan istuinta?

munsta
Tuo suositus tulee siitä, että Suomessa ajetaan enemmän nokkakolareita kuin esim. Keski-Euroopan maissa.
Lue tuoltaSuomen asioista lisää: http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php
Mutta tosiaan, älä anna lapselle periksi, koska Sinä päätät hänen turvallisuudestaan. 1.5v on ihan liian pieni kasvot menosuuntaan.

Taasko tää alko. No meillä siis nenä menosuuntaan menty jo jonkin aikaa. Ikää siis 2v. Eikö nyt oikeesti kannattaisi keskittyä tähän suomen liikenteen parantamiseen. Se turvaistuin, oli sitten mitenpäin tahansa ei ole mikään takuu henkiinjäämisestä, jos kolari sattuu. Ihmisten liikennekäyttäytymisen pitäisi todella muuttua!

Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
mieti kumpi raskaampaa lapsen huuto vai syyyllisyys kolaritilanteessa jos jotain sattuu.. meillä 2v. tyttö ja istuu keskellä takana selkämenosuuntaan niin kauan kuin vaan sinä sunkin mahtuu olemaan. joskus on purissu, mutta olen sanonu aina että näin on istuttava ja ihan tottuneena se siel on nykyään..
Mä ainakin myönnän olevani turvallisempi kuski, kun autossa on hiljaista ja rauhallista, eikä kukaan oksenna. Siinä pytyy keskittymään paremmin!

Alkuperäinen kirjoittaja Mi gorda bella:
Hihii.. kohta täällä taas tapellaan. Jos laitat lapsesi istuimeen kasvot menosuuntaan niin olet huono äiti.. ;)

Niimpä. On meilläkin Tobi ja se on pelkästään naama menosuuntaan, eikä oo mitään hätää.

Ja en ymmärrä niitä, jokka rupee just heti haukkuun, tyyliin, että "Jos haluut, että lapses kuolee, niin siitä vaan."

Tää on verrattavissa melkein imetyskeskusteluun... :whistle:

ihme
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Mä kääntäisin... niin oon itekki tehny... pahoinvoivat kaikki nuo selkämenosuuntaan jo vauvasta saakka.... se oli jotain aivan kamalaa...
varmaan kamalampaa olisi jos lapselle sattuisi kolaritinateessa jotain jonka olisi voinut ehkä estää jos istuin olisi ollut toisipäin..

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Tätä mäkin kyllä vähän ihmettelen (en arvostele, enkä tuomitse, se ei ole mun asiani). Alle vuoden vanha? Tosin alle kaksi vuotiaankaan niskat ei paljon vahvemmat ole, mutta alle vuoden vanhalla on silti tekeminen päänsä kannattelemisessa muutenkin, saati kolarissa tai vain äkkijarrutuksessa.
Eniten ihmettelen, millainen auto on, ellei siihen saa selkä menosuuntaan istuinta?
Älä lässytä. |O

hah
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Mi gorda bella:
Hihii.. kohta täällä taas tapellaan. Jos laitat lapsesi istuimeen kasvot menosuuntaan niin olet huono äiti.. ;)

Niimpä. On meilläkin Tobi ja se on pelkästään naama menosuuntaan, eikä oo mitään hätää.

Ja en ymmärrä niitä, jokka rupee just heti haukkuun, tyyliin, että "Jos haluut, että lapses kuolee, niin siitä vaan."

Tää on verrattavissa melkein imetyskeskusteluun... :whistle:

KUKAAN EI SANONO että kuolee, mutta täähän on ihan tutkittu asia että selkämenosuuntaan on turvallisinta..mitä te siitä intätte ei se asia sillä muutu!!!

Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Älä lässytä. |O
Mitä?
Mikä tässä on lässyttämistä?
Säkö määräät, kuka saa sanoa mielipiteensä, ajatuksensa tai kysymyksensä?

nyt rusahti
Ok, tämä keskustelu käydään n. kerran-kaksi viikossa tällä palstalla. Olen sitä mieltä, että JOKAINEN tehköön turvaistuimen asennuspäätöksensä itse. MIKSI SITÄ TÄÄLTÄ KYSELEMÄÄN!!?? Joka paikassa on suosituksista kerrottu, niin haetaanko täällä jotenkin puhtaampaa omaatuntoa asialle, kun kysellään että "joko voi kääntää ja miten muut on tehneet ja meidän autoon ei oikein passaa muu ja meidän oskari haluaa istua ja katsella maisemia jne...!" Jokainen päättää oman lapsensa jutuista itse.
Ja tämä EI OLLUT tarkoitettu ap:lle saarnaksi; ymmärrän hyvin, että paluumuuttajana asioita ei tiedä/ihmettelee. Tämä oli kritiikki niille monille aloituksille, mitä tästä on aiemmin suomimammojen toimesta tehty!

sinttu
Alkuperäinen kirjoittaja munsta:
Tuo suositus tulee siitä, että Suomessa ajetaan enemmän nokkakolareita kuin esim. Keski-Euroopan maissa.
Lue tuoltaSuomen asioista lisää: http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php
Mutta tosiaan, älä anna lapselle periksi, koska Sinä päätät hänen turvallisuudestaan. 1.5v on ihan liian pieni kasvot menosuuntaan.
KIITOS VASTAUKSISTA! tuolla oli kattavasti tietoa ajatuksesta.jään pohtimaan kuinka toimimme...

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Mikä semmonen auto on?
hiace kuudelle hengelle,on vaan lannevyöt millä penkin kiinnittää.. ihan kyselin lastetarvikeliikeistä.

Yhteistyössä