1,5v kuinka pitkään erossa vanhemmista?

  • Viestiketjun aloittaja I
  • Ensimmäinen viesti
I
Kuinka pitkäksi aikaa antaisitte 1,5v lapsen hoitoon? Isovanhempani haluaisivat pitää pojan 6 päivää mökillä heidän kanssaan. hoito on erinomaista ja poika rakastaa mummoa yli kaiken. Jos mummo on paikalla, ei äitikään kelpaa, vaan mummon kanssa on kaikki tehtävä. Silti tuo aika tuntuu liian pitkältä. Toinen vauva syntyy minä hetkenä hyvänsä ja pojan maailma tulee muuttumaan radikaalisti. Jättäisittekö itse hoitoon niin pitkäksi aikaa?
 
tilli9
Noin pienentä en missään nimessä jättäisi hoitoon kuin korkeintaan 2 yöksi!!!Sekin on jo pitkä aika!!!Vaikka kuinka olisi tärkeitä ihmisiä lapsen ympärillä, on äiti ja isä tärkein!!Sanotaan että vuosi per yö on sopiva aika lapsen olla erossa vanhemmista.....
 
Äiti11
Rupesin ihan miettimään että miten meillä on ollut. Pisin aika mummolassa on ollut 7 yötä kolmevuotiaana. Sitä ennen maksimissaan neljä yötä putkeen. Ensimmäisen kerran oli yöhoidossa noin 7 kuukautisena. Nykyisin aika usein, itse haluaa olla.
 
Janae
Meidän saman ikäinen menossa kahdeksi yöksi isovanhemmille, muutamia kertoja ollu tähän mennessä yhden yön. Itellä myös pikkukakkonen tulossa milloin tahansa, joten mukava päästä vähän huilaamaan ennen sitä. Ei kai noin pitkästä ajasta mitään haittaa ole, jos vain te vanhemmat pystytte olemaan. Ite lähes peruin tuon kahden yön hoidon, mutta kyllä lepo tekee terää tässä vaiheessa. Esikoisen nostelu ja muukin hoito alkaa käymään työstä tän mahan kanssa :)
 
...
Me jätettiin 1,5-vuotias viime kesänä kolmeksi yöksi mummon hoiviin. Hyvin oli mennyt. Jos lapsen suhde mummoon on läheinen, niinkuin kerroit, niin mielestäni tuo 6 päivääkään ei ole liian pitkä aika. Tärkeäähän sinunkin on saada levätä ennen toisen vauvan syntymää.
 
Elina1
En minäkään jättäisi. Tunnen kyllä muita, jotka jättäisivät. Varmasti oma vaistosi kertoo mikä on tässä tilanteessa lapsellesi parasta. Itse ajattelisin niin, että lapsen turvallisuudentunteen vahvistaminen olisi erityisen tärkeää juuri nyt pikkusisaruksen syntymän ollessa lähellä. Eli ei pitkäksi aikaa hoitoon, 1,5v. ei vielä ymmärrä aikaa samalla tavoin kuin me, ei tajua että äiti ja isä tulevat sitten 6 päivän päästä hakemaan, vaan voi kokea itsensä hylätyksi. Siten vanhemmat voivat joutua painimaan esikoisen mustasukkaisuuden kanssa enemmän, kun sisarus syntyy.
 
I
Päätettiin olla jättämättä pitkäksi aikaa juuri tuon perusturvallisuuden tunteen vuoksi. On se sisarus niin suuri myllerrys pojan elämään. Mutta nyt kyllä meni kaikki uusiksi sillä lapsivedet alkoivat tihkua tuossa pari tuntia sitten. Poika on siis onneksi jo hoidossa ja mies vierellä, joten eikun synnyttämään. Viimeksi meni 4,5h. Tällä kertaa varmaan vielä nopeammin...
 
Murune
Olen kuullut perussäännöstä jonka mukaan alle 1-vuotias voi olla hoidossa 1h/ikäkk eli esim. 3 kk=3 h maksimissaan hoidossa.

Vuoden täyttänyt saa olla sitten jo yöhoidossa ja aina 1yö/vuosi eli esim. 4v.=4 yötä.

Itse ajattelisin tuon olevan suht turvallinen lähtökohta ja itse uskon siihen. Mutta tosiaan varmaan maalaisjärkeä saa käyttää :)
 
Niimi
Ihan hyvin. jos sinusta vaan siltä tuntuu!

Meillä 1,5kk vauva oli hoidossa yön yli, ku äiti ja isi meni naimisiin. Oli yhteensä noin 12h poissa. Ja suurimman osan ajasta nukkui, joten ei varmasti edes huomannut!

Eli ei tuohon 1kk=1h tai 1v=1 pv oo tarkasti uskomista. Se on aika henkilökontaista, on niin erilaisia lapsia ja mummoja, jotka hoitaa!

Meillä ainakin mummot on vauvan kanssa tekemisissä lähes päivittäin...
 
matilda.
Meidän neiti on ollut mummoilla yökylässä 1,5 kk ikäisestä lähtien 1-2 krt kuukaudessa yhden yön. Eipä ole mielestäni mitään haittaa ollut. Mummit ovat erittäin tuttuja ja rutiinit ovat täysin samat kuin kotona. Aina on kehuttu tasapainoiseksi, seuralliseksi ja rauhalliseksi vauvaksi. Yöt on aina nukkunut hyvin. Nyt on neiti 8 kk ja alkaa tajuta olevansa erillinen yksilö, joten tässä kasvukohdassa häntä ei hoitoon viedä vaan porukalla yöpyillään mummojen hoteissa, mutta kesällä taas menee isoäitien iloksi ihan yksikseen.
Kovin on minusta lapsikohtaisia nuo yöpymissäännökset. Meillä mummit ovat aktiivisesti arjessa mukana, joten hoitoonviemisestä ei ole tarvinnut koskaan tehdä kauheata "numeroa". Kyllähän äiti ja isä ensisijaisia hoitajia ovat, mutta eivät jokatilanteessa täysin korvaamattomia kuitenkaan.. Siis minun mielestäni..
 
Tuplamamma
Minä ihmettelen miten ihmiset saavat arkensa sujumaan varsinkin jos jotain ongelmia tapahtuu jos ei lapsia voisi yökylään minnekään viedä? Meillä mies on yrittäjä ja hänen on aamulla tosi aikaisin lähdettävä töihin joten hän ei voi arkena ottaa lasta/lapsia yöhoidettavakseen. Lisäksi meillä tytön ensimmäisten vuosien ajalle on sattunut jo kaksi pidempää äidin poissaoloa. Ensimmäinen joutuessani sairaalaan käärmeenpureman vuoksi viikoksi ja toinen synnyttäessäni toisen lapsen jolloin olin poissa yhteensä 4 yötä. Jos toisen lapsen kanssa olisi vielä ollut raskausmyrkytys niinkuin ensimmäisen olisin ollut sairaalassa useamman viikon. Jos teillä on mahdollisuus isonvanhempien apuu niin totuttakaa ihmeessä lapset pienestä pitäen olemaan myös siellä yötä tai sitten yrittäkä hankkia joku muu kummi tai tuttava jossa lapset oppisivat olemaan. Kyllä varmasti tulee paljon enemmän traumoja semmoisesta että sitten yhtäkkiä ilmaan mitään totuttelua tai aiempia vierailuja lapset tyrkätään vaan jonnekin kun se hätä tulee. Kyllä ne tutussa paikassa pärjäävät varsin mainiosti mutta riippuu täysin sitten lapsesta ja paikasta kuinka monta yötä sitä on mahdotonta mennä sanomaan. Ja onnellisia ovat todellakin ne jotka muka eivät ikinä hoitoapua tarvitse tai halua. Itse ja mieheni kyllä myöskin haluamme että voimme ajoittain käydä tuulettumassa ihan kaksistaan, sen verran vaativa meidän esikoinen ainakin on. Ja mielestäni on lapselle paljon parempi olla yöhoidossa esim. isovanhemmilla jossa voi pitää normaalirutiinit (lapsi nukkumaan jo 20.00) kuin että lapsi joutuisi riekkumaan esim. kylässä tai autossa vielä yhdeksän aikaan tms. tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.
 
kaksosten äiti
Samaa mieltä edellisen kanssa.
Meillä ennenaikaisesti syntyneet kaksoset, jotka painoivat alle 2kg syntyessään. Olivat alkuun 3 viikkoa sairaalassa ja kun pääsivät kotiin, pystyi mies olemaan vain 10 päivää kotona ennen kuin palasi töihin. Vauvat olivat erirytmisiä, koliikkisia, kipeitä ja ties mitä. Huusivat vuorotellen tai yhtä aikaa ensimmäiset 5kk vuorokaudet ympäri. Onneksi sain apua isovanhemmilta ja siskoltani, mutta rankkaa oli silti. koskaan ei voinut nukkua ja levät itse silloin kun vauva nukkui, koska koskaan ei ollut sellaista hetkeä, että kumpikin olisi nukkunut yhtä aikaa. Vauvat olivat yökylässä mummin luona ensimmäisen kerran 5 viikon iässä. Olisin oikeasti menettänyt järkeni jos en olisi saanut nukkua edes silloin tällöin kokonaista yötä.

Mummi on tullut lapsille tosi läheiseksi ja tärkeäksi. Lisäksi mahdollisuus yökyläilyyn on antanut meille vanhemmille mahdollisuuden yhteiseen omaan aikaan ja parisuhteen hoitoon. Kaksosarjen keskellä kun elämä on vähän työlästä.
Nyt kaksoset ovat jo pian 2-vuotiaita ja toukokuussa vietetään häitämme. Ollaan lähdössä kaupunkilomalle 5 päiväksi ja lapset jäävät mummille hoitoon. Varmasti tulee ikävä puolin ja toisin,mutta en usko sen aiheuttavan pysyvää haittaa kellekään.

Mua, anteeksi vain, naurattaa ääneen toi yö per ikävuosi-sääntö. Mulle ei olisi tietääkseni kukaan tullut mitään palkintoa antamaan, jos olisin polttanut itseni loppuun valvomalla vuorokaudet ympäri ja hajottamalla pääni tota sääntöä noudattaen.

Se on niin helppo sanoa, kun oma tilanne on ihanteellinen. Kukin tehköön oman tilanteensa mukaan!
 
äiti itekin
Alkuperäinen kirjoittaja Murune:
Olen kuullut perussäännöstä jonka mukaan alle 1-vuotias voi olla hoidossa 1h/ikäkk eli esim. 3 kk=3 h maksimissaan hoidossa.

Vuoden täyttänyt saa olla sitten jo yöhoidossa ja aina 1yö/vuosi eli esim. 4v.=4 yötä.

Itse ajattelisin tuon olevan suht turvallinen lähtökohta ja itse uskon siihen. Mutta tosiaan varmaan maalaisjärkeä saa käyttää :)

Antaisitte jo olla tuon "säännön". Sitä tuputetaan aina näihin keskusteluihin mukaan. Ei ole mitään "saa olla"-sääntöjä olemassakaan. Kaikki on tapauskohtaista, perhekohtaista. Itse asiassa 1 yö per 1 ikävuosi kuulostaa aika naurettavalta. 3vee saisi olla yökylässä korkeintaan 3 yötä, hah! Vähän järkeä mukaan.

 
Tiiamaaria
Hyvä kaksosten äiti ja tuplamamma. Olkaa iloisia, että teillä on apua tarjolla. Meillä niin ei ole. Isovanhempia ei kiinnosta hoittaa lastenlapsiaan, tapaamme satunnaisesti muutaman tunnin kerrallaan. Osa isovanhemmista myös asuu eri paikkakunnalla kuin me. Omilla sisaruksillamme on itsellään pieniä lapsia. Meillä ei siis ole ketään, kelle lapsi laitettaisiin yöhoitoon 'totuttelemaan'. Toki jos joku ihan pakkopakko tilanne tulisi (esim minä joutuisin sairaalaan tms. niin esimerkiksi siskoni ehkä ottaisi lapsemme (nyt 1 vuoden) yöksi, pariksi. Mutta emme todellakaan voi alkaa vaatia ihmisiltä että voitaisiinko nyt totutella siihen, että lapsemme oppii olemaan muualla yötä.

Pointtina siis se, että tasan ei käy onnen lahjat ja kaikille ei sukulais- tai muuta apua niin vaan ole saatavilla. Kyllä meillekin tekisi miehen kanssa hyvää päästä tuulettumaan, mutta kun ei ole hoitajaa ainakaan yöksi. Olemmekin harkinneet sellaisen palkkaamista koska omaa aikaakin on esim parisuhteelle joskus saatava.
 
Tiiamarialle
Kurjaa, ettei teillä ole apua saatavilla. Ainakaan oma pointtini ei ollut tähdentää meidän apumme määrää vaan sitä, että se kellä apua on mahdollista käyttää, se käyttäköön.
Keskustelun aihehan oli alun perin se, että voiko 1,5 vuotiaan jättää useammaksi yöksi hoitoon. Jotkut aiemmin sanoivat, että ei voi, koska on tämä sääntö, ettei vauvaa saisi jättää hoitoon kuin yö/ikävuosi vuoden aikana. Tähän omalta osaltani totesin, että oma pääni olisi hajonnut, jos olisin ko. sääntöä noudattanut.
Taisit vähän eksyä aiheesta?

kaksosten äiti
 
pinnitys
jättäisin max.yhdeksi yöksi noin pienen.meillä saman ikäinen lapsi ja toinen myös tulossa (toivottavasti) tässä kuussa.tietysti varmaan lapsestakin kiinni.tunnen lapseni niin hyvin että hänelle ihan maksimi hoitoaika on yksi yö.aina on samalla hoitajalla ollut tosi läheisellä mummollaan.mutta silti se ei sama asia ole kuin me vanhemmat.eikä heidän koti ole kuitenkaan pojan tuttu oma koti.vaikka siellä öitään 2x kuussa viettää.on myös viikolla päivähoidossa välillä mummollaan.

en kyllä usko että reippaasti alle vuotias edes tajuaisi mitään totuttelua yökylään???sais varmaan aika usein hoidossa olla.ei kai nyt esim 6kk muista että "haa olin täällä viime kuussakin yötä".

 
edelliselle
Aika jännä, kun kuitenkin sanotaan, että jos raskausaikana laulaa jotain biisiä, niin lapsi synnyttyään tunnistaa sen, mutta kuitenkaan ei muka puolivuoitaana muistaisi toistuvaa kyläilyä.. Voihan se olla että paikka ei jää mieleen, mutta ihmiset joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä tuntuvat vauvasta takuulla tutuilta.
En tiedä teidän muiden puolivuotiaista, mutta meidän 6,5kk vanha neiti osaa kyllä joka kerta ryömiä mummolassa koiran ruokakupille ja kovin on ihmetys suuri, jos kuppia onkin esim. siirretty. Samoin tutuille hymyillään, mutta tuntemattomille ei. Ilmeisesti tämäkin on vain sattumaa. Nyt on myös oppinut pyytämään mummon ja papan syliin.. Ja arvatkaapa mitä, tuli hyvä mieli, kun joku muukin kelpaa, eikä aina tarvitse roikkua äitin puntissa!!
 
kolmen äiti
meillä vanhin on "jo" kuusi vuotta, nuorin 3v. yhtään yötä eivät ole olleet poissa kotoa. jos on ollut joku pakko-tilanne, on hoitaja (mummo, vaki-lastenhoitaja) tullut kotiimme.
lapsissa on eroja, se tulisi aina muistaa. lastemme serkut (samanikäisinä) ovat olleet yötä kaveriensa luona, mummoloissa yms. meillä eivät edes halua olla yötä muualla.
 

Yhteistyössä