1,5v jäähylle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="silakka";25755981]Mä kyllä jo vastasin.[/QUOTE]

Niin ja vastasit että lyövää yms. lasta et pitäis, etkä muutenkaa väkisin..

Eli toi sylijuttu toimii vaan vähän lempeämpiin lapsiin(ko)?

[QUOTE="a p";25755319]Kyllä tuo meidänkin lapsi puhetta ymmärtää paljon. Ei se silti tottele edes tuhannennella kerralla. Oikeastiko joku sitten kykenee esim. kesken ruuanlaiton kymmenen miljoonaa kertaa nostaa lapsen pois jääkaapista ja selittää vaan iloisesti että joo, se on jääkaappi? Kun lapsi ihan hyvin ymmärtää että se on se jääkaappi ja sinne ei saa mennä, mutta menee silti kun ei vielä hillitse itseään? Ja jos lapsi sitten viidennellätoista kerralla uskoo ja jättää jääkaapin rauhaan, niin se siirtyy kiipeämään tiskikoneeseen tai ruokapöydälle seisomaan tms. Ja taas pitäisi puolensataa kertaa ottaa pois, antaa lelu jonka lapsi heittää saman tien nurkkaan? Ei meillä. Jos saan tilanteen rauhoitettua sillä että laitan lapsen muutamaksi sekunniksi huoneeseensa jonka jälkeen alkaa leikkiä kiltisti niin teen sen.[/QUOTE]

Minäkin kirjoitin, että en koskaan rankaise 1v4kk lasta. Kiellän kyllä, ohjaan sallittuun tekemiseen ja otan pois vaarallisesta paikasta. Noissa jutuissa mita mainitsit mielummin rajoittaisin lasta muuten kuin rankaisemalla. Kaappeihin voi laittaa lukkoja, tiskikoneen voi laittaa myös niin ettei lapsi sinne pääse. Tuolit voi ottaa pois, ettei lapsi pääse pöydälle. Tai sitten lapsen voi ottaa mukaan ruuanlaittoon. Mä usein pidän omaa lastani sylissä samalla kun kokkaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25756073:
Minäkin kirjoitin, että en koskaan rankaise 1v4kk lasta. Kiellän kyllä, ohjaan sallittuun tekemiseen ja otan pois vaarallisesta paikasta. Noissa jutuissa mita mainitsit mielummin rajoittaisin lasta muuten kuin rankaisemalla. Kaappeihin voi laittaa lukkoja, tiskikoneen voi laittaa myös niin ettei lapsi sinne pääse. Tuolit voi ottaa pois, ettei lapsi pääse pöydälle. Tai sitten lapsen voi ottaa mukaan ruuanlaittoon. Mä usein pidän omaa lastani sylissä samalla kun kokkaan. :)

Meillä lapsi painaa 12 kiloa ja teen ruuan alusta loppuun itse, eli esim. porkkanan kuoriminen, paloitteleminen jne. ei oikein onnistu, jos lapsi on koko ajan sylissä. Usein otan syöttötuoliin, mutta koska saa valjaat auki ja nousee seisomaan, niin en voi pitää siinäkään (ellen sitten teippaa sitä siihen, eikä sekään mielestäni oikein hyvä ole..) Voin toki laittaa jääkaappiin salvan, pesukoneeseen salvan ja raahata keittiön tuolit varastoon (joka ruokailullako sitten haen ne sieltä vai? Meillä osaa kyllä lapsi ne esim. viereisestä huoneesta hakea pöydälle päästäkseen,osaa jopa hakea työtuolin työhuoneesta että voi kiivetä pöydälle). Mutta kyllä tuo lapsi löytää silti jotain kiellettyä oheistoimintaa. Sitä mukaan kun karsin jonkun pois, löytyy uusi. Nyt ylettyy jo kahvoihinkin, joten esim. vessan ovessa on pakko olla hakanen, koska muuten menee pytyn kimppuun.

Mielestäni tässä ketjussa on nyt vähän vääristynyt se mitä jäähyllä tarkoitan. En todella sulje lasta yksin omaan huoneeseen häpeämään, vaan kannan huoneeseen, laitan oven raolleen seisten itse koko ajan sen ulkopuolella max. kymmenen sekuntia ja avaan oven jonka jälkeen lohdutan. Koska olen vessassakin kauemmin, niin en koe että lapsi saa tuosta mitään hylkäystraumoja. Viehän moni lapsen esim. pinnasänkyyn tai syöttötuoliin tms. miettimään eikä itse ole näköpiirissä ja miettimisaika voi olla huomattavasti pidempikin. Samaten moni harrastaa huudatusunikoulua tai jättää lapsen itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ja siinäkin kuluu enemmän kuin sekunteja aikaa.

En myöskään usko, että lapsi joka nauraa hykerrellen juoksee kielletystä paikasta toiseen vain tutustuu elinympäristöönsä viattomana. Tietenkää hän ei tee pahuuttaan tuhmuuksia, vaan koska ei vielä ymmärrä miten tässä maailmassa toimitaan. Toiminnalle on asetettava selkeät ja turvalliset rajat lasta rakastaen ja kunnioittaen. Ja alusta asti.

Mistä ap lapsi tietää mikä on kielletty juttu? Siitä ainakin että se on sanottu että se on KIELLETTY. Tottakai se kiehtoo entistä enemmän kun se on KIELLETTYÄ. Varsinkin kun tuon ikäinen ei ymmärrä sitä miksi jotkin asiat ovat kiellettyjä niin mun mielestä sitä ei kannata korostaa.

Tuntuu vain hassulta että se lapsi on todella noinkin kiinnostunut niistä kielletyistä jutuista, mitä annat ymmärtää. En tiedä teidän aktiviteeteista mutta kannattaa niitä keksiä varsinkin vilkkaalle lapselle paljon, jotta se huomio kiinnittyy siihen niiden kiellettyjen sijaan.

Ja sitä myös ihmettelen että millasia vöitä ja valjaita teillä niissä on kun lapsi saa ne auki? Ja eikö sitten keksisi jonkun mitä ei saa auki jos se on ongelmana?

Ja sä meet varamaankin itse sinne vessaan oven taa, ei se lapsi? Ja on aivan eri mennä vessaan ja sanoa niin lapselle kun laittaa ovi nenän edestä kiinni rangaistuksena.

En myöskään harrasta tällaista. "Viehän moni lapsen esim. pinnasänkyyn tai syöttötuoliin tms. miettimään eikä itse ole näköpiirissä ja miettimisaika voi olla huomattavasti pidempikin. Samaten moni harrastaa huudatusunikoulua tai jättää lapsen itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ja siinäkin kuluu enemmän kuin sekunteja aikaa."

Ja muutenkin, mun mielestä se aika nyt ei tässä ole se pointti edes.

[QUOTE="a p";25756204]Meillä lapsi painaa 12 kiloa ja teen ruuan alusta loppuun itse, eli esim. porkkanan kuoriminen, paloitteleminen jne. ei oikein onnistu, jos lapsi on koko ajan sylissä. Usein otan syöttötuoliin, mutta koska saa valjaat auki ja nousee seisomaan, niin en voi pitää siinäkään (ellen sitten teippaa sitä siihen, eikä sekään mielestäni oikein hyvä ole..) Voin toki laittaa jääkaappiin salvan, pesukoneeseen salvan ja raahata keittiön tuolit varastoon (joka ruokailullako sitten haen ne sieltä vai? Meillä osaa kyllä lapsi ne esim. viereisestä huoneesta hakea pöydälle päästäkseen,osaa jopa hakea työtuolin työhuoneesta että voi kiivetä pöydälle). Mutta kyllä tuo lapsi löytää silti jotain kiellettyä oheistoimintaa. Sitä mukaan kun karsin jonkun pois, löytyy uusi. Nyt ylettyy jo kahvoihinkin, joten esim. vessan ovessa on pakko olla hakanen, koska muuten menee pytyn kimppuun.

Mielestäni tässä ketjussa on nyt vähän vääristynyt se mitä jäähyllä tarkoitan. En todella sulje lasta yksin omaan huoneeseen häpeämään, vaan kannan huoneeseen, laitan oven raolleen seisten itse koko ajan sen ulkopuolella max. kymmenen sekuntia ja avaan oven jonka jälkeen lohdutan. Koska olen vessassakin kauemmin, niin en koe että lapsi saa tuosta mitään hylkäystraumoja. Viehän moni lapsen esim. pinnasänkyyn tai syöttötuoliin tms. miettimään eikä itse ole näköpiirissä ja miettimisaika voi olla huomattavasti pidempikin. Samaten moni harrastaa huudatusunikoulua tai jättää lapsen itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ja siinäkin kuluu enemmän kuin sekunteja aikaa.

En myöskään usko, että lapsi joka nauraa hykerrellen juoksee kielletystä paikasta toiseen vain tutustuu elinympäristöönsä viattomana. Tietenkää hän ei tee pahuuttaan tuhmuuksia, vaan koska ei vielä ymmärrä miten tässä maailmassa toimitaan. Toiminnalle on asetettava selkeät ja turvalliset rajat lasta rakastaen ja kunnioittaen. Ja alusta asti.[/QUOTE]

No tuo ruuanlaitto oli itseasiassa yksi niistä asiosta mitä mietin jo silloin kun tämä meidän nuorimmainen oli vastasyntynyt. Mä en tee ruokia alusta asti itse tällä hetkellä, koska olen asettanut tärkeämmäksi asiaksi elää PIENEN lapseni ehdoilla. Joskus onnistuu kokata vaikka mitä aterioita, joskus soitan miehelle, että tuo ruokaa tullessasi, en ole ehtinyt tehdä mitään ruokaa. Tämä on mulle ihan periaatteen asia. Ja kyllä mäkin vähän mietin tuota, että onko teillä ihan oikeasti tuollaista kotona kuin annat ymmärtää. Lapsi avaa vyöt ja kaikki...?

Mut kuten ekassa viestissäni sanoin, mäkin "jäähytin" esikoistani 9v sitten ja ihan normaali hänestäkin tuli (ainakin nyt siltä vaikuttaa, heh ;)). Nyt vaan olen miettinyt sitä, että pidinkö häntä vanhempana ja kypsempänä mitä olikaan? Nyt en vaan usko, että 1v hyötyy tuosta ja olen löytänyt toiset keinot olla lapsen kanssa. Niin ja en tokikaan harrasta lapsen yksin jättämistä missään muussakaan muodossa!

Meidän 2-vuotias on ihan samanlainen kuin sinulla ap!!! Ihan kuin olisin itse kirjoittanut nuo asiat :) Ja kyllä, meilläkin on ainoa keino on toiseen huoneeseen sulkeminen, lasken kymmeneen ja sen jälkeen ovi auki. Sitten kerron miksi oli siellä, halataan ja sovitaan asia. Yleensä lapsi sitten muistaa kerrasta eli ei enää mene uusimaan sitä kiellettyä asiaa.

Minä olen kokeillut toistamista, kantamista pois ja antamalla muuta puuhaa jne. Meillä noita kiellettyjä asioita tehdään nykyisin yleensä silloin kun halutaan vanhemman täysi huomio eikä sitä aina ole mahdollista antaa! 1.5-vuotiaana meno oli pahimmillaan, nyt on jo helpottunut tosi paljon eikä ole enää ihan niin villi :)

Sylissä pitämistä olen myös kokeillut muutaman kerran. Jotenkin siitä jää lapsellekin ristiriitainen olo kun toisaalta äidin sylin pitäisi olla hyvä paikka, mutta siinä hetkessä kun kiukuttaa ja väkisin pidetään sylissä niin siitä sylistä pitää pyrkiä pois.. ja se sopiminen tuntuu olevan vaikeampaa, koska juuri hetkeä aiemmin se syli olikin se "rangaistuspaikka".

Mikään paikallaan istuminen ei toimi, lapsi nauraa ja yrittää pois ja ottaa tilanteen leikkinä (koska onhan hän saanut vanhemman täyden huomion eli juuri sen mitä oli vaillakin). Vältän katsekontaktia, mutta ei se toimi kun lapsi keskittyy vaan siihen että pääsee vapaaksi.. ei edes ymmärrä että kyseessä on joku rangaistus.

Äänen korottaminen ei meillä toimi yhtään. Joskus olen karjunut naamapunaisena ja olen jo itse todella, todella vihainen. Ja lapsi vain nauraa.. Silloin olen kokenut sen toiseen huoneeseen hetkeksi laittamisen parempana jo ihan kaikille osapuolille.

Joskus teen myös sitä, että kun hermo menee niin lukittaudun itse vessaan. Tuntuu että olen niin äärirajoilla välillä, kun lapsi jatkaa ja jatkaa kiipeämistä, tavaroiden heittelyä jne. mitkä oikeasti on sellaisia mitä ei vaan voi katsoa läpi sormien.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25756342:
Ja kyllä mäkin vähän mietin tuota, että onko teillä ihan oikeasti tuollaista kotona kuin annat ymmärtää. Lapsi avaa vyöt ja kaikki...?

Minä ainakin uskon ihan täysin, että ap:lla on tasan niin vilkas ja ehtivä lapsi kuin ap on kirjoittanutkin. Ilmeisesti nämä oikeasti vilkkaat lapset on vaan sitten harvassa, kun moni ei tunnu käsittävän mitä se arki voi olla.

Ja samaistun myös siihen, kun ap sanoi että hänen lapsensa vaan katsoisi äitään ja pitäisi tyhmänä jos ap alkaisi koputtelemaan ikkunaan että saisi huomion muualle. Niin on meidänkin lapsi katsonut :D Tottakai sitä on yritetty ensin nuo huomion viemiset muualle ennenkuin mitään rangaistuksia otetaan käyttöön, mutta ei kaikki lapset ole noin helposti harhautettavissa.

toistoa toistoatoistoa... kyllä ne sitten vähän oppii ajan kanssa, 1,5v on niin lyhyt muisti, nyt täs viis veenä osaa jo vähän ajatella itse ettei tee tuhmuuksia. alle 2v on vielä niiin pieni ettei se vielä osaa, eikä voi oikein olettaa että tekee aina oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja voi että;25756398:
Minä ainakin uskon ihan täysin, että ap:lla on tasan niin vilkas ja ehtivä lapsi kuin ap on kirjoittanutkin. Ilmeisesti nämä oikeasti vilkkaat lapset on vaan sitten harvassa, kun moni ei tunnu käsittävän mitä se arki voi olla.

Ja samaistun myös siihen, kun ap sanoi että hänen lapsensa vaan katsoisi äitään ja pitäisi tyhmänä jos ap alkaisi koputtelemaan ikkunaan että saisi huomion muualle. Niin on meidänkin lapsi katsonut :D Tottakai sitä on yritetty ensin nuo huomion viemiset muualle ennenkuin mitään rangaistuksia otetaan käyttöön, mutta ei kaikki lapset ole noin helposti harhautettavissa.

Ihanaa että löytyi "kohtalontoveri"! Kyllä lapsen oma äiti (yleensä ainakin) tuntee lapsensa ja tietää miten hänen kanssaan toimitaan. Meillä tämä tosiaan toimii tähän lapseen, ei se sitä tarkoita että muiden pitäisi niin tehdä. Minulla on ihana, älykäs ja ehtiväinen lapsi, neuvokas ja sinnikäskin vielä. Odotan innolla sitä mitä tästä tehopakkauksesta tulee, vaikka nyt olenkin ajoittain hyvin turhautunut hänen tempauksiinsa. Tuntuu että kaverin samanikäinen vain istuu ja leikkii palikkalaatikolla tai hakka-lelulla tms. Meillä lapsi kokeili niitä kerran, mutta ne eivät vaan jaksaneet kiinnostaa. Lapsi leikkii monipuolisesti ja mielestäni ikätasoaan paremmin, mutta valittettavasti on myös hyvin kekseliäs ilkityöntekijä.

[QUOTE="silakka";25756294]Mistä ap lapsi tietää mikä on kielletty juttu? Siitä ainakin että se on sanottu että se on KIELLETTY. Tottakai se kiehtoo entistä enemmän kun se on KIELLETTYÄ. Varsinkin kun tuon ikäinen ei ymmärrä sitä miksi jotkin asiat ovat kiellettyjä niin mun mielestä sitä ei kannata korostaa.

Tuntuu vain hassulta että se lapsi on todella noinkin kiinnostunut niistä kielletyistä jutuista, mitä annat ymmärtää. En tiedä teidän aktiviteeteista mutta kannattaa niitä keksiä varsinkin vilkkaalle lapselle paljon, jotta se huomio kiinnittyy siihen niiden kiellettyjen sijaan.

Ja sitä myös ihmettelen että millasia vöitä ja valjaita teillä niissä on kun lapsi saa ne auki? Ja eikö sitten keksisi jonkun mitä ei saa auki jos se on ongelmana?

Ja sä meet varamaankin itse sinne vessaan oven taa, ei se lapsi? Ja on aivan eri mennä vessaan ja sanoa niin lapselle kun laittaa ovi nenän edestä kiinni rangaistuksena.

En myöskään harrasta tällaista. "Viehän moni lapsen esim. pinnasänkyyn tai syöttötuoliin tms. miettimään eikä itse ole näköpiirissä ja miettimisaika voi olla huomattavasti pidempikin. Samaten moni harrastaa huudatusunikoulua tai jättää lapsen itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ja siinäkin kuluu enemmän kuin sekunteja aikaa."

Ja muutenkin, mun mielestä se aika nyt ei tässä ole se pointti edes.[/QUOTE]

Kysyit vöistä. Ihan tavallisia pikalukollisia valjaita. Kysyit myös virikkeistä. Mielestäni niitä on paljon. Leikitään, lauletaan, lorutellaan, askarrellaan, maalaillaan jne. Ulkoillaan joka päivä ja nähdään paljon ikätovereita. Tehdään yhdessä kotihommia. Ihmettelit myös että mistä lapsi tietää mikä on kiellettyä...? Onko sinulla lapsia? Kyllä meillä ainakin lapsi heti liikkeelle lähdettyään suuntasi portaisiin, pesukoneelle, dvd-soittimelle, verhoihin jne. Nostin tietysti vähäeleisesti muihin puuhiin, mutta ei lapset tyhmiä ole. Tasan se hoksaa, että kun paukutan lelulla ikkunaa, niin äiti lopettaa omat hommat ja nostaa minut pois ja antaa leluja minulle, saan huomiota. Joidenkin lapset tietysti tyytyy vähään ja tyytyy niihin tilalle tarjottuihin leluihin eikä edes muista mitä oli tekemässä. Joidenkin ei.

Itsekään en harrasta unikouluja tms. Ja jos se lapsi ymmärtää kerran sen, että menen vessaan oven taakse koska pissaan ja tulen sitten pois enkä ole häntä hylkäämässä, niin miksi se ei ymmärrä sitä että hän joutuu huoneeseen miettimään koska teki tuhmaa, äiti odottaa oven takana ja hän pääsee pian pois..?

[QUOTE="a p";25756501] Tuntuu että kaverin samanikäinen vain istuu ja leikkii palikkalaatikolla tai hakka-lelulla tms. Meillä lapsi kokeili niitä kerran, mutta ne eivät vaan jaksaneet kiinnostaa. Lapsi leikkii monipuolisesti ja mielestäni ikätasoaan paremmin, mutta valittettavasti on myös hyvin kekseliäs ilkityöntekijä.[/QUOTE]

Eikös se ole ihan normaalin puolitoistavuotiaan kehitysvaihe, että kaapit ja laatikot kiinnostavat enemmän kuin "oikeat" lelut?

Minähän en tietenkään asiasta vielä kauheasti tiedä, koska oma lapseni on vasta vuoden ikäinen. Mutta joka päivä kannan lapsen laulellen 172 kertaa pois television tai tiskikoneen kimpusta, ja uskoisin puolen vuoden päästä tekeväni saman 481 kertaa päivässä. Silloin ärjäisen rumasti, jos lapsi yrittää purra minua. Siinä on minun mielestäni sen verran kieltoja kuin voin kuvitella tasan yksivuotiaan voivan muistaa ja sisäistää.

Laita hyvää musiikkia soimaan ja tanssi lapsen kanssa samalla kun laitat ruokaa. Ja herran tähden, vaihda ne vihannekset pakasteisiin.

Jaa, no kyllä meillä on jostain 1v 10kk saakka laitettu oven taakse ja on siellä ollut minuutinkin. Syynä lähinnä se, että pitäisi juurikin äidin saada tehtyä jotain pakollista, kuten pelastaa pohjaanpalava ruoka tms ja samaan aikaan tämä 1v 10kk on muutaman kuukauden ikäisen sisarensa kimpussa huitomassa tms ehdottomasti ei sopivaa. Silloin kyllä ajattelen niin, että vauva on herkempi ja isosisarus on pakko saada pois kiusaamasta vauvaa vaikka sitten sen oven taakse. Mitenkään päivittäin tätä ei siis tehdä, mutta vähintään viikottain. Poistullessaan osaa kyllä tulla pyytämään pikkusiskolta anteeksi

Liian pieni ikäero. Isompikin on vielä niin pieni, eikä tartte mitään jäähyjä.
Meillä ei koskaan ole ollut jäähyjä sun muuta. Tarpeeksi useinn vain haettu pois silloin, kun alkoi kiivetä jokapaikkaan. Kyllä ne oppivat jo pienenä, nihin saa koskea, mitä tewhdä.
Tosi toistoa se vaatii turhautumiseen saakka, mutta palkitsee pian ja lapsi osaa olla miim kotona kuin kylässä.

Ihmisten, joiden kokemus perustuu lähinnä omiin lapsiin, on näemmä vaikeaa ymmärtää että lapsia on miljoonanlaisia, samassa perheessä lapset yleensä melko samanlaisia. Siis jos itsellä on vaikka viisi lasta ja ne on jollain tavalla kasvattanut, niin maailmassa voi silti olla lapsia, joihin ei samat konstit tehoa. Silloin on kokeiltava jotain muuta.

[QUOTE="a p";25756598]Kysyit vöistä. Ihan tavallisia pikalukollisia valjaita. Kysyit myös virikkeistä. Mielestäni niitä on paljon. Leikitään, lauletaan, lorutellaan, askarrellaan, maalaillaan jne. Ulkoillaan joka päivä ja nähdään paljon ikätovereita. Tehdään yhdessä kotihommia. Ihmettelit myös että mistä lapsi tietää mikä on kiellettyä...? Onko sinulla lapsia? Kyllä meillä ainakin lapsi heti liikkeelle lähdettyään suuntasi portaisiin, pesukoneelle, dvd-soittimelle, verhoihin jne. Nostin tietysti vähäeleisesti muihin puuhiin, mutta ei lapset tyhmiä ole. Tasan se hoksaa, että kun paukutan lelulla ikkunaa, niin äiti lopettaa omat hommat ja nostaa minut pois ja antaa leluja minulle, saan huomiota. Joidenkin lapset tietysti tyytyy vähään ja tyytyy niihin tilalle tarjottuihin leluihin eikä edes muista mitä oli tekemässä. Joidenkin ei.

Itsekään en harrasta unikouluja tms. Ja jos se lapsi ymmärtää kerran sen, että menen vessaan oven taakse koska pissaan ja tulen sitten pois enkä ole häntä hylkäämässä, niin miksi se ei ymmärrä sitä että hän joutuu huoneeseen miettimään koska teki tuhmaa, äiti odottaa oven takana ja hän pääsee pian pois..?[/QUOTE]
Lapsen voi antaa tutkia näitä kiellettyjä asioita aikuisen kanssa. Se että niistä tekee kiellettyjä niin vain innostaa lasta.

Antaa lapselle leikkiin jonkun vanhan soittimen kaukosäätimiä ja muuta kiellettyä, ripustaa verhon jossa saa roikkua, laatikoston jota saa avata, tekee vaikka jostain keittiön kaapista sellaisen johon lapsi saa mennä.

"...mutta ei lapset tyhmiä ole. Tasan se hoksaa, että kun paukutan lelulla ikkunaa, niin äiti lopettaa omat hommat ja nostaa minut pois ja antaa leluja minulle, saan huomiota." Kai se lapsi muullakin tavalla huomiota saa? Ja miten niin tyhmiä? Mitä "viisasta" on mennä kiellettyihin paikkoihin? Ei se lapsi hakemalla hae että "saa tehdä pahojaan". Lapsi yrittää teoillaan miellyttää vanhempaansa, ei kiusata. Ei se tee piruuttaan yhtään mitään.

Ja toi vessa juttu on aivan eri. Sä lukitset itsesi vessaan et sitä lasta!

Ja on, on minulla lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Öö...;25757273:
Eikös se ole ihan normaalin puolitoistavuotiaan kehitysvaihe, että kaapit ja laatikot kiinnostavat enemmän kuin "oikeat" lelut?

Minähän en tietenkään asiasta vielä kauheasti tiedä, koska oma lapseni on vasta vuoden ikäinen. Mutta joka päivä kannan lapsen laulellen 172 kertaa pois television tai tiskikoneen kimpusta, ja uskoisin puolen vuoden päästä tekeväni saman 481 kertaa päivässä. Silloin ärjäisen rumasti, jos lapsi yrittää purra minua. Siinä on minun mielestäni sen verran kieltoja kuin voin kuvitella tasan yksivuotiaan voivan muistaa ja sisäistää.

Laita hyvää musiikkia soimaan ja tanssi lapsen kanssa samalla kun laitat ruokaa. Ja herran tähden, vaihda ne vihannekset pakasteisiin.

Palaa puolen vuoden päästä asiaan. Toivottavasti teille laulu maistuu ja oikeasti jaksat puoli vuotta vääntää laulellen samoista asioista. Totea nyt viimeistään parin vuoden päästä, että lasta on vaikea laulamalla kasvattaa.

[QUOTE="silakka";25757695]Lapsen voi antaa tutkia näitä kiellettyjä asioita aikuisen kanssa. Se että niistä tekee kiellettyjä niin vain innostaa lasta.

Antaa lapselle leikkiin jonkun vanhan soittimen kaukosäätimiä ja muuta kiellettyä, ripustaa verhon jossa saa roikkua, laatikoston jota saa avata, tekee vaikka jostain keittiön kaapista sellaisen johon lapsi saa mennä.

"...mutta ei lapset tyhmiä ole. Tasan se hoksaa, että kun paukutan lelulla ikkunaa, niin äiti lopettaa omat hommat ja nostaa minut pois ja antaa leluja minulle, saan huomiota." Kai se lapsi muullakin tavalla huomiota saa? Ja miten niin tyhmiä? Mitä "viisasta" on mennä kiellettyihin paikkoihin? Ei se lapsi hakemalla hae että "saa tehdä pahojaan". Lapsi yrittää teoillaan miellyttää vanhempaansa, ei kiusata. Ei se tee piruuttaan yhtään mitään.

Ja toi vessa juttu on aivan eri. Sä lukitset itsesi vessaan et sitä lasta!

Ja on, on minulla lapsia.[/QUOTE]

Voi rakas ihminen. Meillä ON sallittu kaukosäädin, kännykkä ym. lelulaatikossa. Meillä on verho, jossa saa roikkua. Meillä on todellakin tutkittu yhdessä esim. niitä verhoja, keittiössä on yksi laatikoista täynnä muovikippoja joilla saa leikkiä ym. Ymmärrä nyt, että en usko lapseni olevan paha. Mutta TIEDÄN että hän ymmärtää tekevänsä väärin. Sitä hän ei ymmärrä, että miksi tekee pahojaan tai miltä se oikeasti tuntuu vanhemmista tai edes hänestä itsestään. Hänelle se on hauska leikki, jolla saa huomiota. Ja kyllä, saa huomiota muutenkin. Kuten olen kertonut, näitä tilanteita on paristi viikossa. Ei joka päivä. Mielestäni normaalia? Mutta varmasti tietää esim. että ikkunoita ei saa leluilla paukuttaa. Ikkunoita on kamalan vaikea nostaa pois lapsen ulottuvilta eikä lapsen oikein voi antaa niitä rikkoakaan. Siksi torun lasta tavalla jonka hän ymmärtää ja mikä häneen tehoaa. Kiva että teillä ei ole tarvittu tälläistä keinoa. Voidaan palata kahdenkymmenen vuoden päästä asiaan ja kysyä lapsiltamme, että ovatko saaneet jostain traumoja. Mielestäni rajojen asettaminen pitää aloittaa jo pienenä tavalla jonka pieni ymmärtää ja mikä pieneen tehoaa.

Ikävää, että sinusta selvästi toimin väärin. Itse en usko, että laittamalla lapseni parinä päivänä viikossa 1-3krt alle 10sekunniksi kerrallaan oven taakse rangaistuksena teen lapselleni mitään vahinkoa.

minkälaisia leluja teillä oikein on kun puhut hakka-pelistä ja palikoista? semmoset jaksaa kiinnosta ehkä sen kolme minuuttia.
onko teillä esim junarataa, duploja, palapelejä tms mikä vois oikeasti kiinnostaa vähän pidempään? meillä lapsia kiinnostaa lisäksi esim eteisessä leikkiminen, kenkien, pipojen, haalarin pukemisen harjoittelu.

onko teillä manducaa tai jotain muuta selkäreppua missä lapsi voisi olla ruoanlaiton ajan? itse en ole sitä koskaan sisällä käyttäny mutta yks kaveri käytti sitä ruoanlaittoon varmaan lähelle kahta vuotta..
mutta kunhan lapselle tulee vähän ikää niin helpottaa siinäkin mielessä, että voit antaa vaikka muovailuvahat tai vesivärit eteen vaikka keittiön pöydälle ja itse tehdä muita juttuja ja vahtia vaan toisella silmällä.. mutta tietysti 1,5vuotiasta ei oikein voi hetkekskään jättää ittekseen moisten kanssa.

[QUOTE="annika";25757817]minkälaisia leluja teillä oikein on kun puhut hakka-pelistä ja palikoista? semmoset jaksaa kiinnosta ehkä sen kolme minuuttia.
onko teillä esim junarataa, duploja, palapelejä tms mikä vois oikeasti kiinnostaa vähän pidempään? meillä lapsia kiinnostaa lisäksi esim eteisessä leikkiminen, kenkien, pipojen, haalarin pukemisen harjoittelu.

onko teillä manducaa tai jotain muuta selkäreppua missä lapsi voisi olla ruoanlaiton ajan? itse en ole sitä koskaan sisällä käyttäny mutta yks kaveri käytti sitä ruoanlaittoon varmaan lähelle kahta vuotta..
mutta kunhan lapselle tulee vähän ikää niin helpottaa siinäkin mielessä, että voit antaa vaikka muovailuvahat tai vesivärit eteen vaikka keittiön pöydälle ja itse tehdä muita juttuja ja vahtia vaan toisella silmällä.. mutta tietysti 1,5vuotiasta ei oikein voi hetkekskään jättää ittekseen moisten kanssa.[/QUOTE]

Meillä on duploja, palapelejä, soivia leluja, nukkekoti, lapsella on nukke tarvikkeineen jne. Ja kyllä syventyy leikkeihin välillä. Hänellä on oma vaatelaatikko, josta löytyy nukelle hattua ja hanskaa sekä itselleen pipoa sun muuta mitä tykkää pukea. Hänellä on kirjat vapaasti katsottavissaan, sekä esim. tyhjiä purkkeja ja dvd-kansia ym. Kantoreppu on, mutta ei viihdy siinä. Ei mulla oikeasti ole edes mitään ongelmaa, kun silloin kun meno yltyy mahdottomaksi, laitan sille jäähylle ja sillä sipuli. Kysyin että saako teidän mielestä lapsi siitä traumoja. Mun mielestä ei saa.

[QUOTE="a p";25757694]Ihmisten, joiden kokemus perustuu lähinnä omiin lapsiin, on näemmä vaikeaa ymmärtää että lapsia on miljoonanlaisia, samassa perheessä lapset yleensä melko samanlaisia. Siis jos itsellä on vaikka viisi lasta ja ne on jollain tavalla kasvattanut, niin maailmassa voi silti olla lapsia, joihin ei samat konstit tehoa. Silloin on kokeiltava jotain muuta.[/QUOTE]
Ymmärrän todella ja olenkin sen ketjussa tuonut moneen otteeseen julki että lapset ovat lapsia, jukuripäitä kaikki mutta toiset enemmän kuin toiset.

En ole väittänytkään että meidän keinot toimisivat teillä, ja senkin olen sanonut ketjussa.

Siinä vaan ollaan eri mieltä millä tasolla lapsi ymmärtää ja tekeekö asioita kuinka pahuuttaan. Ja myös sen huoneeseen jätön vähän kyseenalaistan.

[QUOTE="silakka";25757855]Ymmärrän todella ja olenkin sen ketjussa tuonut moneen otteeseen julki että lapset ovat lapsia, jukuripäitä kaikki mutta toiset enemmän kuin toiset.

En ole väittänytkään että meidän keinot toimisivat teillä, ja senkin olen sanonut ketjussa.

Siinä vaan ollaan eri mieltä millä tasolla lapsi ymmärtää ja tekeekö asioita kuinka pahuuttaan. Ja myös sen huoneeseen jätön vähän kyseenalaistan.[/QUOTE]

Onko alle 10 sekuntia ovi raollaan jättö? Älä aliarvio lapsen ymmärrystä. Oletko tavannut puhuvaa puolitoistavuotiasta? Siitä viimeistään ymmärtää kuinka paljon sen ikäinen ymmärtää, vaikkei kaikki osaakaan itseään vielä sanoilla ilmaista. En sulkisi lasta yhtään pidemmäksi aikaa, en edes isompaa, ovien taakse. Mutta koska lapsi ei vielä pysy jäähypenkillä eikä sylissä väkisin niin käytän nyt tätä ajatteli siitä kuka vaan mitä vaan. En mielestäni vahingoita lastani. Mielestäni kurkku suorana huutaminenkin vahingoittaa enemmän.

Mä en kyllä näe ap:n toiminnassa mitään moitittavaa. Uskon myös satavarmasti, ettei hän liioittele yhtään. Uskon myös, että kaikkea on kokeiltu ja nyt on toimiva keino vihdoin löytynyt, niin tottakai sitä käytetään. Ja kyllä muutamasta vastauksesta selvästi näkee, että näillä vastaajilla on selkeästi helpompia lapsia eivätkä he omilla konsteillaan saisi ap:n lasta yhtään paremmin kuriin.

Tsemppiä ap:lle!

P.S. olen kyllä samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa siitä, että ihan hyvin ap voisi käyttää esim. valmiita pakastesipuleita ja muita pakastekasviksia helpottaakseen arkea hieman, KOSKA on haastava lapsi. Jonkun tutkimuksen mukaan sitä paitsi pakastevihanneksissa vitamiinit säilyvät paremmin kuin tuoreissa.

[QUOTE="a p";25757773]Voi rakas ihminen. Meillä ON sallittu kaukosäädin, kännykkä ym. lelulaatikossa. Meillä on verho, jossa saa roikkua. Meillä on todellakin tutkittu yhdessä esim. niitä verhoja, keittiössä on yksi laatikoista täynnä muovikippoja joilla saa leikkiä ym. Ymmärrä nyt, että en usko lapseni olevan paha. Mutta TIEDÄN että hän ymmärtää tekevänsä väärin. Sitä hän ei ymmärrä, että miksi tekee pahojaan tai miltä se oikeasti tuntuu vanhemmista tai edes hänestä itsestään. Hänelle se on hauska leikki, jolla saa huomiota. Ja kyllä, saa huomiota muutenkin. Kuten olen kertonut, näitä tilanteita on paristi viikossa. Ei joka päivä. Mielestäni normaalia? Mutta varmasti tietää esim. että ikkunoita ei saa leluilla paukuttaa. Ikkunoita on kamalan vaikea nostaa pois lapsen ulottuvilta eikä lapsen oikein voi antaa niitä rikkoakaan. Siksi torun lasta tavalla jonka hän ymmärtää ja mikä häneen tehoaa. Kiva että teillä ei ole tarvittu tälläistä keinoa. Voidaan palata kahdenkymmenen vuoden päästä asiaan ja kysyä lapsiltamme, että ovatko saaneet jostain traumoja. Mielestäni rajojen asettaminen pitää aloittaa jo pienenä tavalla jonka pieni ymmärtää ja mikä pieneen tehoaa.

Ikävää, että sinusta selvästi toimin väärin. Itse en usko, että laittamalla lapseni parinä päivänä viikossa 1-3krt alle 10sekunniksi kerrallaan oven taakse rangaistuksena teen lapselleni mitään vahinkoa.[/QUOTE]
Me ollaan kuule enemmän samaa mieltä kun luuletkaan. Ja kuten jo tossa aiemmin sanoin niin meillä on tulossa sellanen 9kk uhmaaja että oksat pois. Tiedä mitä temppuja sen kanssa joutuu vielä keksimään ja tekemään.

Tuntuu vaan että sä jo aloitusta tehdessäs otit asenteen että kuraa saat niskaan. Etkä kai niin paljoa saanutkaan mitä oletit.. tai jtn.

En oo kertaakaan sanonut että traumoja siitä saisi ja kyllä sitä jonkin sortin traumoja mukulana saa jokainen, väkisinkin. Aloin nyt vaan ihan pohtimaan mitä mieltä olen kysymyksestäsi. Enkä vielä edes tiedä. Tyytyväinen olen että meillä on toistaiseksi toteltu ilman oven taa jättöä tai jäähyjä. Ja se mulla on tuolla jossain takaraivossa että yksin ei saa noin pientä jättää rankaisuksi. Mutta mitään ehdottomuuksia en oo täällä sanellut.

[QUOTE="a p";25757974]Onko alle 10 sekuntia ovi raollaan jättö? Älä aliarvio lapsen ymmärrystä. Oletko tavannut puhuvaa puolitoistavuotiasta? Siitä viimeistään ymmärtää kuinka paljon sen ikäinen ymmärtää, vaikkei kaikki osaakaan itseään vielä sanoilla ilmaista. En sulkisi lasta yhtään pidemmäksi aikaa, en edes isompaa, ovien taakse. Mutta koska lapsi ei vielä pysy jäähypenkillä eikä sylissä väkisin niin käytän nyt tätä ajatteli siitä kuka vaan mitä vaan. En mielestäni vahingoita lastani. Mielestäni kurkku suorana huutaminenkin vahingoittaa enemmän.[/QUOTE]
Sanoit aloituksessa että laitat oven kiinni ja sillä on suuri ero onko ovi raollaan vai kiinni, sen olen ainakin meillä huomannut. Esim. meillä pojan kun laittaa nukkumaan niin jos vahingossakaan laittaa oven kiinni niin huuto alkaa mutta kun ovi edes vähän raollaan kaikki ok, nukahtaa tyytyväisenä.

Oli pakko kommentoida. Meillä on menty jo yksivuotiaasta alkaen matolle miettimään. Nyt 2,5.v. Sanoo tieessään, että on tehnyt tyhmiä " menen äiti miettimään ja rauhoittumaan" tulee sieltä parin minuutin kuluttua " olen jo rauhoittunut"
Sit jutellaan ja halataan. Toistoa tuo on vaatinut aina. Ja yhtään kertaa ei saa joustaa.
Meillä ei myöskään huudeta kaupassa, ostokset maksetaan ennenkuin avataan, ihmisille sanotaa kiitos ja ole hyvä sekä pyydetään asioita nätisti.
Meillä lapsi toimii noin, mutta se on vaatinut tuhansia toistoja.

Yhteistyössä