1,5v. ja pahat kuumekouristukset

Olenko ainoa jonka lapsella on pahoja kouristuksia kuumeilun aikoina..? :eek:
Viimeksi pari viikkoa sitten pojalle nousi kuume yöllä ja pari tosi pahaa kramppia, sitten ensiapuun ja sieltä laittovat takas kotiin...
Puoli tuntia kun oltiin ehitty kotona olla niin sit tuli kramppi joka ei lauennu ja pojan silmät ns. "muljahti ympäri" ja vaahtoa alko tulla suusta....
Soitin (tietysti) hätänumeroon josta laittovat auton tulemaan, puhelun aikana poika meni tajuttomaksi eikä n.puoleen minuttiin reagoinut mihinkään, onneksi virkosi siitä.

Ihanat auttavaiset ambulanssikuskit tuli alle 5min soitosta :hug:
Ambulanssilla sitten kiiruusti taysiin lastenpolille jossa seuravaan päivään tarkkailussa...

Tämän jälkeen ei ole kouristuksia tms. ollu eikä kuumetta. olen kuullu et tämmöset saattaa johtaa epilepsiaan?
Pojan isällä on epilepsia ollut pienenä joten tilannetta pitää toistaseksi seurata hyvin...

Sekava selitys mutta jospa "kohtalotovereita" löytys? :D
 
oli tuossa elokuussa virtsatieinfektion yhteydessä rajua kuumeilua ja silloin alkoi juuri nuo kuumekouristukset ja vain yöllä. Ne oli kauheita horkkakohtauksia ja kestivät vielä aika pitkään. Kahtena yönä käytiin päivystyksessä ja lopulta virtsatieinfektion löydyttyä oltiinkin lastenosastolla viikon verran. Siellä niitä kouristus kohtauksia ei tullut,kun kuume saatiin hyvin kuriin. Meille sanottiin,että jatkossa kuumeen ei saisi antaa nousta yli 38 asteen ja saimme Pronaxenia kuumelääkkeeksi ja Stesolid-peräruiskeita kouristuksiin. Saimme paljon tietoa kuumekouristeluista ja meille sanottiin,että ne ei aiheuta mitään vakavampaa,jos ne saadaan hyvin hoidettua ja pidettyä hallinassa. Sehän on loppujenlopuksi tosi yleistä pienillä lapsilla ja häviää yleensä kouluikään mennessä. Pelottavaa se kuitenkin on!!!
 
Meillä on kolme lasta, kellään näitä ei ole ollut, mutta olen paljon kuullut asiasta. Varmaan oisin ihan kauhuissani,jos tälläistä omalle kohdalle sattuisi (tyttö on 1v 3kk) Meillä ei ole ollut pienimmällä kuumettakaan kertaakaan, kuten ei pojillammekaan parina ekana vuonna...eikä juuri muutenkaan ole kuumetta ollut usein... Se on todella harvinaista meidän koko perheelle!
:hug: niko06 :hug:
 
kiitokset haleista=)

se on kyllä pelottavaa pitää omaa niin rakasta lasta sylissä kun toinen kramppaa rajusti, sillon kun hätä puhelua soitin ja pojalta meni taju en tiennyt mitä tehä ja itkin solkenaan sille tädille hätäkeskuksessa et "mitä mää teen poika on tajuton eikä reagoi"
onneks täti osas jutella just oikeet sanat ja poikakin virkosi ja sitten ne ambulanssi kuskit jo tulikin...
Se toinen kuski oli tosi ihana kun jakso rauhotella äippääkin :D
Kerto omasta pikkusestaan jolla oli jotain mahatautia ollu, sai mun ajatukset ees hiukan muualle....

Tarhassa kun tuo poika on niin ainahan siellä joku on kipeenä tai jotai pikku pöpöä liikkuu...
Meidän poika vaan kramppaa niin herkästi jos lämpö nousee ees vähän...
 
Mun likalla ei oo noita kuumekouristuksia ollut, mutta oon käynyt homeopaattisen ensiapu kurssin ja sieltä tuli vaan mieleen että kuumekouristukseen voi antaa belladonna--nimistä homeopaattista tuotetta. kannattaa kysyä paikalliselta homeopaatilta, vois ainakin vähän auttaa. :hug:
 
Moikka!

Mun 1,5v poikani sai viikko sitten ensimmäisen kuumekouristuksen, tilanteesta teki aika tramaattisen se, että olimme ulkomailla :( Kohtaus kesti kauan ja poika oli tajuttomanakin lähemmäs viisi minuuttia. Kohtauksen jälkeen meidät vietiin ambulanssilla paikalliseen sairaalaan, jossa jouduimme olemaan kolme vuorokautta ennen kuin kuume oli kokonaan pois ja pääsimme lentämään kotiin.

Itse olin aivan tolaltani kohtauksen aikana ja jälkeen, se tuntuu aivan hirveältä katsella avuttomana vierestä kun tuntui että oma lapsi kuolee käsiin! Sairaalasta sain tosi vähän tietoa asiasta...

Kotiin päästyämme kävimme käyttämällämme huippulastenlääkärillä, jolta saimme tietoa ja ohjeet. Oletteko te vieläniko06 käyneet lääkärillä? Suosittelen lämpimästi niin saatte oikeat ohjeet ja lääkkeet...

Kuumekouristukset ovat melko yleisiä pienillä lapsilla ja loppuvat iän myötä 5-6 ikävuoteen mennessä. Kysymys on siitä, että toisten lasten kuume nousee hyvin nopeasti todella korkealle, yleensä yli 40 asteeseen ja elimistö ei pysy mukana jolloin aivoissa tapahtuu eräänlainen oikosulku, jolloin lapsi menee tajuttomaksi ja kouristelee.

Kohtaus näyttää pahalta mutta on pääsääntöisesti lapselle vaaraton. Aina kuitenkin ensimmäisen kohtauksen jälkeen pitää käydä lääkärissä! Vaarallinen kohtaus voi olla esim. aivokalvontulehduksen yhteydessä tai pitkittyessään yli 15min mittaiseksi. Kuumekouristuksilla ei ole minkäänlaista yhteyttä epilepsiaan, vaikka kohtaukset muistuttaakin toisiaan.

Kuumekouristelevan lapsen lämmön ei saisi antaa nousta eli heti kun huomaa lapselle olevan lämpöä niin aloitetaan välittömästi lääkitys! Lapselle ei ole haittaa oikein annosteltuista särkylääkkeistä ja se kannattaa mieluummin antaa vaikka varoiksi jos tuntuu että lapsi on tulossa kipeäksi. Meillä on kaksi eri nestemäistä särkylääkettä panadol ja pronaxen (kirjoitinkohan oikein?) ja jos pojalla nousee lämpöä vähänkin heti annetaan molemmat.

Jos kohtaus kuitenkin tulee ja kestää pidempään kuin minuutin annamme peräruiskeen, joka sitten laukaisee kohtauksen. Yleisesti tiedoksi jos lapsenne saa ekan kerran kohtauksen niin vanha ohje kylmään suihkuun viemisestä ei pidä paikkaansa! Kylmä vesi saa ihon huokoset menee kiinni jolloin lapsi ei pysty haihduttamaan lämpöä pois itsestään ja kohtaus jatkuu pidempään. Ota vaatteet pois, ja sivele lasta lämpimällä vedellä joka saa ihohuokoset aukemaan paremmin.

Kohtauksen aikana on myös tärkeää ettei lapsi pääse telomaan itseään tippumalla tai lyömällä itseään mihinkään. Lapsi kannattaa laittaa kylkiasentoon ettei tukehdu suusta tulevaan kuolaan tai jos mahdollisesti oksentaa kohtauksen jälkeen.

Täytyy vielä tarkistaa papereista muistinko kaiken oleellisen..

Hirveästi tsemppiä sinulle ja pojallesi, tiedän kuinka kamalalta kohtaus tuntuu. Harvalla kohtaukset toistuvat, yksi neljästä tai viidestä saa uuden kohtauksen. Itse veikkaisin osin syyksi sitä, että osataan antaa särkylääkettä helpommin!

Jos tuli mieleen jotain mitä haluat kysyä, niin laita uusi viesti, vastaan jos osaan...
 
Juu ollaan käyty lääkärissä, ennen tuota ambulanssi reissua on kerran ollu kouristuksia, silloin paikallisesta ensiavusta ei mitään ohjetta/tukea/apua saanu.
Onneksi taysissa neuvoivat kaiken tarkkaan ja ukon äitikin kerto paljon koska pojan isällä on ihan samat vaivat ollu.

Meillä on myös panadol ja pronaksen (väärin kirjotettu kait) sekä peräruiske varoiksi.
Mulle sanottiin et jos ruiskeen joutuu antaan niin silti aina lääkärillä käynti ja jos ruiske ei jostain syystä melko heti laukase kramppia ni sitten ambulanssi....

Ja juu nuo kohtaukset on todella pelottavia, vaikka pojan kanssa on "tottunut" kun hän kärsii myös huutokrampeista eli kun alkaa itkeä niin saattaa krampata aika pahastikkin, näitä on ollut hänellä ihan parikuisesta asti. Onneksi iän myötä aina vaan harvemmin.
Sillon kun pojalta meni taju ja vaikka kesti ""vaan"" n.30s niin silti pelkäsin kamalasti menettäväni tuon rakkaimman pienen ihmisen.

Kaikkien vinkit ja neuvot ovat olleet tosi hyviä mutta kiva kun löyty joku joka vielä paremmin tietää miltä äidistä/isistä tuntuu....

Kirjottele pois jos siltä tuntuu, jaksamisia myös sinne =)
 
Nico06

Kylläpäs meidän pojat kuulostavat samanlaisilta! Meillä kans ollut noita huutokramppeja, oikea nimi on affektikohtaus. Meillä kans ollut niitä ihan pienestä asti, mut aikaisemmin mennyt vaan ihan siniseksi ja sit alkanut hengittää, nyt kesällä meni ekan kerran tajuttomaksi. Silloin pelästyttiin kans tosi paljon! Onneksi ne on aina paljon lyhyempiä kestoltaan...

Meillä kans suvussa molempia, äitini on saanut pienenä noita affektikramppeja ja mulla itellä kans ollut, mutten ihan tajuttomaksi asti ole mennyt. Ja sit mun pikkusiskolla on ollut noita kuumekouristuksia. Ohjeet vaan muuttunut melkoisesti niistä ajoista...

On tosiaan kiva "puhua" jonkun kanssa joka on itse kokenut saman... Sitä ei oikein pysty muuten käsittämään ellei ole itse kokenut, kuinka kamalaa se oikeasti on!

Tsemppiä teille!
 

Yhteistyössä