1.5 vuotias ei syö

  • Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
kyllästynyt
Siinäpä se. Meillä ei syödä mitään ruokaa käytännössä. Ei olla koskaan syöty. Olen jopa alentunut syöttämään pojalle keksejä, yms herkkuja että edes jotain söisi. Mutta kun ei tuo syö niitäkään. Meillä tarjotaan 5krt päivässä syötävää, joista 2 puuroa, 2 ruokaa ja 1 välipala. Näiden lisäksi poika saa maitoa ja sitä hän kyllä juo melko hyvin.

Olen tarjonnut: uunilohta, kalapuikkoja, lihapullia, jauhelihaa paistettuna, kanaa, nuggetteja, possua, nautaa, kukka- ja parsakaalia, perunaa, bataattia, maissia, nakkia... Ihan kaikkea. Lisäksi tietenkin erilaisia hedelmiä.

Meillä oli joulun aikaan parempi kausi ruoan suhteen ja poika söi puurojen lisäksi joka päivä esim yhden kalapuikon tai nakin sekä purkin hedelmäsosetta. Tällä hetkellä poika syö vain aamu- ja iltapuurot, joita tosin ei syö kokonaan.

Meidän ruokailuhetket on piinaavia, koitetaan toki olla näyttämättä sitä pojalle. Päivän puheenaiheet on nykyään vain pojan syömisen ympärillä. Syökö hän vai ei.

Meidän 1.5 vuotias on 77.6cm ja painaa 9.8kg. Painokäyrä on laskeva, eli ei suora saati nouseva.

Kohtalotovereita? neuvoja? Ihan mitä vaan... :)
 
.
en ole kyllä kohtalotoveri, ja ootte varmaan kokeillutkin, mut mites olis leikin varjolla ja sellasta sormin syötävää mitä olis kiva napostella ja vois ottaa pöytään sen lempipehmolelun jolle voisi kanssa "syöttää" jos sitten menis sinne omaan suuhunkin sitä ruokaa, meillä ainakin välillä on syötetty jopa leluautoa, jotta on saanut ruuan menemään lapsenkin suuhun vaikkakin meen lapsi on ollut yleisesti hyvä syömään..
 
kotiruokaa kehiin
Oletko kokeillut ihan kunnon maustettua (toki vähäsuolaista) kotiruokaa. Meillä juuri 1v. aina syönyt huonosti ja kasvu pysähtyi jossain vaiheessa kokonaan. Nyt kun on siirrytty tavalliseen kotiruokaan ruoka maistuu paljon paremmin. Hampaitakin vasta kaksi, mutta ihan tavalliset makaronilaatikot, broileripadat, lihapullat, kiusaukset ym. maistuvat ihan erilailla kuin aiemmin tekemäni soseet, vaikka niissäkin oli mausteita mukana. Meillä lisäksi lapsi saa yleensä leipäpalan, kurkkua tms. omaan käteen mutusteltavaksi ja toiseen käteen oman lusikan. Itse syötämme toisella lusikalla. Itse ei oikein vielä saa ruokaa lautaselta lusikkaan, mutta autan usein siinä ja ohjaan oman lusikan suuhun, näin tykkää itsekin syödä.
 
Meillä samanlainen tosin vähän vanhempi (reilu 2v) joka ei tosin syö läheskään noin hyvin. ollu kans aina tuollainen, alkoi alle 6kk iässä. ainoa mikä kelpaa kunnolla on maito.

Syökö kuitenkin nälkäänsä? sillon voisi koittaa tarjota harvemmin ruokaa että kerkeää tulla nälkä. Meidän esikoinen on ruvennu vasta 3 vuotiaana syömään 5 kertaa päivässä. Aiemmin meni siihen että söi ehkä 2 lusikallista/ateria kun ei ollu kerenny tulemaan nälkä. Kun antoi ruokaa vähän harvemmin päivän kokonaisruokamäärä oli huomattavasti suurempi. Kuopus taas ei syö vaikka kuin nälkä olis.
 
jk
Neuvoja en osaa oikein antaa ja meillä samanikäisellä tytöllä sama ongelma. Neuvola on vasta 2vkon päästä, joten mittoja en tiedä. 1v. neuvola oli viimeksi ja pieni tuo neiti kyllä on, tosin käyrä jatkuvasti nousussa, mutta reippaasti alakäyrillä mennään.
Välillä päiviä kun ei mikään maistu ja paras mikä meillä menee on jauhelihakeitto, sitä meillä on sitten harvase viikko, jotte toinen söisi, välillä menee muusi ja lohipuikot. Ei ole kyllä myöskään oikein herkkujen ja hedelmienkään perään. Ja meillä myös ongelmana, että tyttö räkii ruokaansa suustaan. Ei ole kauheen kivaa, jos ei pidä mausta tai tulee joku kokkare, niin koko suullinen räitään paidalle, ei ole kylässä mitään kivaa syödä:) Ollaan yritetty olla kiinnittämättä huomiota ja luulen että se on paras keino ja se että antaa syödä itse. Ne meillä tällä hetkellä tehoaa, että söisi edes vähän. Outoa kyllä, tyttö syö hoitopaikassa tosi hyvin kuulemma, muut lapset varmaan vaikuttavat siihen, sielläkin syö käsittääkseni itse. Meillä ruokaa menee siis varmaan 7 lusikallista/ ateria. 2 krt/päivässä. Välipalaksi yleensä jugurtti tai viili, menee jotenkin alas. Illalla ja aamulla puuroa, vaihtelevasti maistuu sekin. Neuvoja ei oikein siis ole, mutta saman asian kanssa taistellaan me täällä...Pirteä ja energinen tyttö kuitenkin, joten en oikein jaksa enää nähdä vaivaa:D
 
..
Jep, täällä toinen syömätön lapsi. Ikää nyt pojalla 1v3kk, ja oikeastaan koskaan ei ole syönyt kunnolla. Maitoa kyllä juo ja joisi varmaan niin paljon kun annettas.
 
Yksi meidän lapsista on ollut aina huono syömään, ja on sitä edelleen.
1-vuotiaana painoi 8kg, ja jouduttiin käymään ylimääräisissä kontrolleissa. Mutta ite oon sitä mieltä, että kyllä lapsi syö kun sillä on nälkä. Älkää sortuko kekseihin ja muihin herkkuihin, maitoakin ruuan yhteydessä niin ettei sillä täytä ainoastaan mahaansa. Tiedän että on äärimmäisen raivostuttavaa, mutta tuon ikäinen tunnistaa jo nälkänsä.

Meidän huonosyöntinen on nyt ekaluokkalainen. On kausia että syö paremmin, ja välillä syö ruoka-aikaan muutaman haarukallisen jos sitäkään. Luota vaan lapseen, kyllä hän tietää kun on nälkä ja syö sen mukaan. :) Voimia!
 
ap
Meillä poika syö ruoan itse haarukalla. Lusikkaruoat syötän itse. Meillä on melko poikkeuksetta ruokailun yhtyedessä leluja pöydässä (saatiin itseasiassa neuvolasta tähän ohjeistus, kun paino laski ekan kerran yli kilon) ja niillä koitetaan huokutella lapsi syömään.

En ole kokeillut mausteita ollenkaan. Oreganoa olen joskus laittanut maustamattomaan kanaan, muuta mausteita en ole kokeillut. Eli niitä voisin koittaa. Onhan noissa kaupan eineksissä (nakit, nuggetit, kalapuikot) mausteita, tai siis lähinnä suolaa. Mieluiten toki syöttäisin itse tehtyä ja sitä samaa ruokaa mitä mekin. Meillä vaan tuntuu olevan parempi vaihtoehto se, että on yhtä ruoka-ainetta kerralla tarjolla. (esim lihaa tai kasviksia)

Leipää poika ei suostu syömään, eikä muroja. Ei edes sokerimuroja. Neuvolasta ollaan annettu ohjeiksi, että anna ihan mitä vaan suostuu syömään. Siinäpä se, kun ei tuo syö.
 
Hei, Kohtalotoveri löytyy, mutta ei neuvoja. Minullakin ovat molemmat lapset huonoja syömään. Nyt onneksi vanhempi syö 5-vuotiaana ihan ok vaikkakin yrittää nirsoilla:). Mutta nuorempi on nyt pikkuisen yli 1-vuotias eikä suostu syömään rakeista ruokaa lainkaaan. Ruoka oksennetaan heti pois, kun huomataan suussa kokkareita tai sitten aloitetaan kakominen. Yleensä kokeiluihin vastataan loppupvän mittaisella ruokalakolla. Ja soseistakin vain tietyt maut kelpaa. Äidin tekemä ei laisinkaan.... Olen yrittänyt kaikkia ohjeita mitä neuvolasta, ystäviltä ja netistä on tullut saatua. Harmittaa, kun tiedän että mitä kaikkia ihania makuja maailmasta löytyykään terveydellisyydestä puhumattakaan!!!! Neuvola tosin ei ollut huolissaan, mutta minä olen.
 
Lissu
Söisköhän esim. perunamuusia tai sosekeittoa, siis jotain mikä on rakenteeltaan samantapaista kuin puuro. Meillä kesti pitkään saada tuo kuopus saada syömään mitään muuta kuin ihan sileää ruokaa, kaikki piti soseuttaa tosi hienoksi.
 

Yhteistyössä