1.5-vuotiaan kehityksestä

Onko teistä normaalia, että 1.5-vuotias sylkee ja tunkee sormia kurkkuun niin että tulee oksennusrefleksi? Poika tekee tätä silloin kuin on turhautunut johonkin. Läpsii myös itseään ja muita päähän. Ihan kun olisi jotenkin kauhean ahdistunut jos ei saa jotain tehdä tai pitää odottaa jotain (esim. ruokaa).

rentunruusu harmaana
eiköhän se normaalia ole , pitää kokeilla. Meillä 1v9kk, tunkee kans välillä sormia suuhun, sylkee juomat päälleen, suuttuessaan/loukkaantuessaan hakkaa päätään lattiaan, käy välillä läpsimässä muita, kynsii toisia ja äsken kävi jopa sylkemässä kirjahyllyn vitriiniä :kieh:
testaa ikäänkuin muiden reaktiota/kommentteja. Pitää kieltää, mutta joskus menee nopeammin ohi kun on huomioimatta(riippuen mitä tekee)

renturuusu harmaana
lisäisin tuohon edelliseen vastaukseeni että en ole kyllä ajatellut et olis jotenkin ahdistukseen liittyvää :/ vaan tekee enemmänkin koska on hauskaa tehdä jotain "luvatonta"(yleensä nauraa päälle jos kieltää) menee kyllä aikanaan ohi tai on ainakin vanhemmilla lapsilla mennyt...

Meillä tyttö kohta 1 v 4 kk, ja "harrastaa" myös tuota sormien tunkemista suuhun. Kerran autossa teki niin ja koko auto oli sitten oksennuksessa...kiva. Sormia joutuu vähän väliä nykiä pois suusta.
Tekee myös sitä et läpsii itseään päähän, varsinkin kun on väsynyt. Mun mielestä paras keino on ainakin meillä olla kiinnittämättä huomiota. Mutta tietenkin riippuu tilanteesta.
Et kai tää on vaan joku vaihe..

Meilläkin samoja piirteitä tytön käytöksessä. Sormia on tunkenut kurkkuun jo useamman kuukauden, se tosin on vähenemään päin, onneksi. Olen itse kokenut sen lähinnä huomiohakuisuudeksi, ja yritänkin olla huomaamatta sitä mahdollisimman pitkälle.

Läpsii itseään myös päähän, varsinkin silloin kun kielletään jotain.. :/ Olen nyt yrittänyt opettaa, että lyömisen sijaan silittäisi itseään, ja se jopa toimii aina välillä =)

Yhteistyössä