½ vuotta on suunniteltu risteilyä ja nyt lapsenvahdeiksi lupautuneet vanhempani peruivatkin sanansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";24278518]tiiän että jos on hankalia aikoja niin sitä sit suunnittelee mieluiten ajoissa, mutta ei ikinä kannattas noin paljon etukäteen suunnitella mitään.. ei edes lapsiperheessä. vaikka yleensä se on se selitys "pitää suunnitella kaikki ajoissa että tietää laittaa lapsetkin hoitoon jne."
ei minun mielestä ole vaikeaa suunnitella että "mennäänkö 2 viikon päästä laivalle, kysytään vanhempia lastenhoitajaksi" 2 viikkoo varoaikaa kyllä riittää. ja ilmottaa näille vanhemmille että se on sitova juttu.[/QUOTE]

Niin. 6kk pohjustin ja suunniteltiin, tänään piti varata matka. 2vk päähän. Tai aikasemmaksi. Tai myöhemmäksi. Mutta saankin unohtaa koko jutun, vaikka aikoja sitten oli muuta luvattu (ja muistivat kyllä, koska siitä on puhuttu monesti).

Voi kun kuulostaa tutulta.
Mun äiti kans aina lupaa ja sitten kehuu lapsille, että tehdään sitä tätä. Mummu vie teidät uimaan ja tehdään kaikkea kivaa. Sitten syö aina kuitenkin sanansa.
Päätin että, nyt katkeaa kamelin selkä. Jos ei kerta kiinnosta, niin olkoon sitten.

Onko mahdollista saada lapset eri paikkoihin hoitoon? Jos ei miehen äiti jaksa kahta, niin jos jaksais sen yhden? ja sitten toinen muualle. Voi tietysti pienemmälle olla outoa olla erossa veljestä ja vanhemmista 2 yötä, mutta jos on tuttu hoitaja... Jos sun vanhemmat ottaiskin sitten sen toisen kuitenkin. Tai kysyt muilta tutuilta/sukulaisilta yhden hoitamista, usein ihmiset heltyy, jos niille kertoo rehellisesti kuinka epätoivosessa tilanteessa on.

Yksi vaihtoehto vois kanssa olla, että joku hoitaa lapset päivällä ja joku toinen ottaa ne yöksi/öiksi.

[QUOTE="vieras";24278445]Kuten sanottu, mehän emme tiedä kuin ap:n kertomuksen. Ehkä isovanhemmat halusivat "nälväistä" ap:ta jos hän hoidattaakin isovanhemmilla jatkuvasti. [/QUOTE]
Onhan se mahdollista, mutta jotenkin kuitenkin haluaisin keskustella asiasta niinkuin ne on meidän eteen asetettu, enkä alkaa tekemään omia tulkintoja siitä, miten ne asiat ehkä sitten kuitenkin oikeasti ovat ja kuinka ap vedättää meitä. Varsinkin kun aika monille tuntuu olevan ihan täysin selvillä miten ne hommat tosiaan meni ja kuinka kamala ihminen se ap onkaan kun se vatii että mummo hoitaa joka päivä ja ovat menossa ryyppäämään ja varman vielä vähän hakkaakin niitä lapsiaan...

• Tykkää
Reactions: Riivinrauta
[QUOTE="vieras";24278572]Sä alat kuulostaa oikeasti kohtuuttomalta. Jos joku tässä ketjussa on ahne niin sinä. Totta kai yhden lapsen ja vielä isomman lapsen hoito on helpompaa kuin kahden joista toinen on vielä pieni! Ja se että sinua on hoidatettu muualla ei todellakaan tee isovanhemmille velvollisuutta hoitaa sinunkin lapsia paljon. Olet ihan uhkaillut että pienempikin pitää päästää ja nyt kitiset täällä kun eivät aina jaksakaan mennä sinun pillin mukaan? Hohhoijaa mikä tyyppi.

[/QUOTE]

Niin että minun pitäisi äitinä vain katoa vierestä, kun pieni näkee veljensä pääsevän sinne sun tänne, itkee ikkunassa ja pahoittaa mielensä, kun veikasta tykätään ja hänestä ei? Sekö on oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja Iltaäree;24278454:
Ehkä ne isovanhemmat ei nyt vaan jaksa, mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Eikö heilläkin ole oikeus olla jo kahden ilman pieniä lapsia.
He ovat omansa jo hoitaneet ja jos he nyt vaan ei jaksa niin en tajua mikä on ongelma jos isovanhemmat puhuu suoraan.
Valitettavasti tämä lastenhoito ongelma on monella muullakin ja siihen ei auta kuin sopeutua tai sitten palkata (rahalla) joku varma ulkopuolinen hoitaja.
Ei sitä rahaa varmaan muillakaan lapsiperheillä ole ylimääräistä mutta jos sitä haluaa omaa aikaa ja ei ole hoitajia niin pakkohan se jostain on nipistää.
Et voi syyttää isovanhempia siitä ettei he nyt jaksa,
ne on teidän lapsia joille hoitaja täytyy etsiä eikä isovanhemman velvollisuuteen kuulu hoitaa jos ei vaan jaksa.
Joskus olii syytä katsoa asioita vähän isovanhempienkin näkökulmasta eikä alkaa haukkumaan heti heitä jos ei ilmainen lapsenhoito järjesty.
Hyvät isovanhemmat voi olla muutenkin kuin tarjoamalla ilmaista lapsenhoitopalvelua mutta näköjään olenkin sitten väärässä :confused:

P.S minäkin suosittelisin risteilyn sijaan parisuhdekurssia jos kerran kyse viimeisestä oljenkorresta

Edelleen, jos eivät jaksa niin mikseivät sano etteivät jaksa? Vaan puhutaan että "ois tuota hommaa ja ei nyt oikein jouda". Melko tekosyiltä tuntuu, erityisesti kun on kerran luvattu jo. Ei pidä mennä lupaaman asioita joita ei tarkoita pitää. Ja aika kovasti vaikutti myös siltä, että eivätpä ole omia lapsiaan hoitaneet, vaan mummo sen on tehnyt. Mutta kaipa se siksi onkin nyt niin hankalaa, kun ei ole koskaan tarvinut elämässään mihinkään sitoutua, ei edes omiin lapsiin. Miksipä sitä sitten lapsenlapsiinkaan. Ei hätiä mitiä, kyllä ne lastenlasten vanhemmat lohduttaa sitten kun pikkuiset itkee että eikö taaskaan päästy mummolaan vaikka mummu ja pappa niin lupasi.

Mä olen kanssa vähän skeptinen sen suhteen, että miten yks viikonlopun risteily auttaa "viimeisiään vetelevää parisuhteenraatoa". Siihen tarvitaa varmasti hiukan enemmän. Mulla ei ole kokemusta avioliittoleireistä, mutta ehkä sellanen olisi hyväksi. Tosin, ehkä juuri viikonlopun irtiotto auttaisi sen verran, että jaksaa ajatella mitän leiriä. Kuulostaa siltä, että olette siinä pisteessä, että on pakko tosiaan päästä pois normikuvioista, ennenkuin jaksaa edes ajatella mitään pitkäkestoisempaa. Toivotan teille onnea, ihan oikeasti ja lämpimästi! Toivottavasti asiat järjestyy!

Jos parisuhde on eron partaalla ja jaksaminen kaiken kaikkiaan äärirajoilla parisuhteenhoitoa ja perheen paras voisi olla laittaa lapset päivähoitoon, etsiä työ josta tulee (lisä-)tuloja perheeseen, eikä pitää itsepintaisesti kiinni periaatteesta hoitaa lapset kotona, se ei jokaisessa tilanteessa ole paras vaihtoehto.

Edelleen, jos eivät jaksa niin mikseivät sano etteivät jaksa? Vaan puhutaan että "ois tuota hommaa ja ei nyt oikein jouda". Melko tekosyiltä tuntuu, erityisesti kun on kerran luvattu jo. Ei pidä mennä lupaaman asioita joita ei tarkoita pitää. Ja aika kovasti vaikutti myös siltä, että eivätpä ole omia lapsiaan hoitaneet, vaan mummo sen on tehnyt. Mutta kaipa se siksi onkin nyt niin hankalaa, kun ei ole koskaan tarvinut elämässään mihinkään sitoutua, ei edes omiin lapsiin. Miksipä sitä sitten lapsenlapsiinkaan. Ei hätiä mitiä, kyllä ne lastenlasten vanhemmat lohduttaa sitten kun pikkuiset itkee että eikö taaskaan päästy mummolaan vaikka mummu ja pappa niin lupasi.

Toiset ihmiset ei pysty pitämään lupauksia, vaikka niitä haluavat tehdä. Sille on toisen ihmisen vähän vaikea tehdä mitään. Harmittavaa, ärsyttävää ja kaikkea muuta inhottavaa, mutta välillä elämä on.

Jos parisuhde on eron partaalla ja jaksaminen kaiken kaikkiaan äärirajoilla parisuhteenhoitoa ja perheen paras voisi olla laittaa lapset päivähoitoon, etsiä työ josta tulee (lisä-)tuloja perheeseen, eikä pitää itsepintaisesti kiinni periaatteesta hoitaa lapset kotona, se ei jokaisessa tilanteessa ole paras vaihtoehto.

Tässä voisi olla ihan oikea, konkreettinen neuvo. Itse olen menossa koulun penkille, kun en vaan kotona enää jaksa. Parisuhde ei nyt ole ihan viimeisillään ;), mutta aika paljon kärttyperseilyä suuntaan ja toiseen löytyy. Kyllä se alkaisi rakoilemaan jos vielä pitäisi vuosi tätä tehdä.

Miten ap, nautitko kotona olosta vai onko se vaan kätevä valinta kun olette pienituloisia? Töissä/koulussa niitä tuttavia saa (työkkärin tukemana koulussa saat enemmän rahaa kuin kotihoidontuella kuntalisineen) ja mieli lepää, eikä vituta se puolisonkaan naama niin paljon.

Ja aika kovasti vaikutti myös siltä, että eivätpä ole omia lapsiaan hoitaneet, vaan mummo sen on tehnyt. Mutta kaipa se siksi onkin nyt niin hankalaa, kun ei ole koskaan tarvinut elämässään mihinkään sitoutua, ei edes omiin lapsiin. Miksipä sitä sitten lapsenlapsiinkaan. Ei hätiä mitiä, kyllä ne lastenlasten vanhemmat lohduttaa sitten kun pikkuiset itkee että eikö taaskaan päästy mummolaan vaikka mummu ja pappa niin lupasi.
Jos kerran ei isovanhemmatkaan ole omiaan hoitaneet niin mikäs velvollisuus heillä olisi kuitenkaan hoitaa lapsenlapsiaan? Sekö kun ei omiaan hoitaneet?
SIlloin olisi näiden isovanhempien omien vanhempien pitänyt laittaa stoppi tuohon, jos olisi halunneet. Ehkä ne ap:n omat isovanhemmat halusi hoitaa lapsenlapsiaan.
Jos nyt nämä isovanhemmat ei halua ei heitä voi sen varjolla velvoittaa hoitamaan kun ettehän hoitaneet minuakaan kun olin lapsi.
Kyllä jokainen vanhempi on omista lapsistaan vastuussa,ei niin että isovanhemmat hoitaa.
Ja onhan se 2vrk aika pitkä aika vanhoille ihmisille hoitaa pieniä lapsia.
Ymmärrän hyvin jos suostuu hoitamaan muutaman tunnin mutta 2kokonaista vrk.

Toiset ihmiset ei pysty pitämään lupauksia, vaikka niitä haluavat tehdä. Sille on toisen ihmisen vähän vaikea tehdä mitään. Harmittavaa, ärsyttävää ja kaikkea muuta inhottavaa, mutta välillä elämä on.
Joo samaa mieltä, lähinnä vaan potutti tämä palstan logiikka taas, että ap:ta ei saisi edes asia potuttaa. Pitäisi vaan nyt suu supussa hoitaa ne lapset kun ne on kerran tehtykin ja nuolla mummojen ja pappojen saappaat jos ne kerran vuodessa sattuvat pitämään sanansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltaäree;24278737:
Jos kerran ei isovanhemmatkaan ole omiaan hoitaneet niin mikäs velvollisuus heillä olisi kuitenkaan hoitaa lapsenlapsiaan? Sekö kun ei omiaan hoitaneet?
SIlloin olisi näiden isovanhempien omien vanhempien pitänyt laittaa stoppi tuohon, jos olisi halunneet. Ehkä ne ap:n omat isovanhemmat halusi hoitaa lapsenlapsiaan.
Jos nyt nämä isovanhemmat ei halua ei heitä voi sen varjolla velvoittaa hoitamaan kun ettehän hoitaneet minuakaan kun olin lapsi.
Kyllä jokainen vanhempi on omista lapsistaan vastuussa,ei niin että isovanhemmat hoitaa.

Mikä hemmetin velvollisuus? Kuka on puhunut mistään velvollisuudesta mitään? Kyse on siitä, että luvataan ja perutaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Niin suuria tuloja ei tuosta vain saa, että se korvaisi ajan mitä lastemme kanssa menettäisimme. Mieheni on vuorotyössä, joten jos menisin töihin, emme näkisi toisiamme sitäkään vähää mitä nyt. Lisäksi meillä on metsä hoidettavana 500km päässä, joten jos olisin sitoutut työhön emme lasten kanssa voisi tuonnekaan mennä mukaan. Siinä olisi sitten kiva leikkiä yh:ta ja samalla olla tosi sitoutunut ja rakastunut mieheen, jota ei koskaan näe.

[QUOTE="vieras";24278767]Kuinka moni oikeasti maksaa omille tai appivanhemmilleen lapsenlapsien hoitamisesta? :O Mun äiti varmaan loukkaantuis jos tarjoaisin sille kymppiä tunnilta.[/QUOTE]

Omilta vanhemmilta en ole kysynyt koska heillä itselläänkin pieni lapsi ja paljon on töissä, anopille en ole maksanut mutta kummeille olen ja maksan vastedeskin.

[QUOTE="vieras";24278767]Kuinka moni oikeasti maksaa omille tai appivanhemmilleen lapsenlapsien hoitamisesta? :O Mun äiti varmaan loukkaantuis jos tarjoaisin sille kymppiä tunnilta.[/QUOTE]

Mun esikoinen oli mun isäni luona n. 2 viikkoa. Mä tarjosin isälleni rahaa siitä ilosta, mutta sain vastaukseksi." jos meinaat maksaa, en ota esikoistasi". Joten mun isäni ihan vapaasta tahdostaan piti tyttöä luonaan ilmaiseksi. Toki tytöllä oli omaa käyttörahaa mukana.

Joten tämänkään pohjalta mä en ymmärrä tätä "maksamis" osuutta.

Miten ap, nautitko kotona olosta vai onko se vaan kätevä valinta kun olette pienituloisia? Töissä/koulussa niitä tuttavia saa (työkkärin tukemana koulussa saat enemmän rahaa kuin kotihoidontuella kuntalisineen) ja mieli lepää, eikä vituta se puolisonkaan naama niin paljon.

Nautin. Kotiäitiys oli aina unelmani, työ oli minulle ikävää pakkopullaa, halusin lapset ja kodin. Teen kotoola käsin töitä, mutta en sellaisia mistä päivätyötä saisi. Työkkäriltä en nuoruuden kämmin takia saa mitään, enkä kyllä saa kuntalisääkään. Yhdessä vaiheessa minulla oli hoitolapsi, mutta sille mieheni pisti täyden stopin, ei jaksanut täällä vierasta lasta katsoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltaäree;24278737:

Onko 61v vanha?

Eikös ap tuohon risteilyjuttuun riittäis yhden yönkin hoito? Vai millaista risteilyä te olette tekemässä? asuvatko vanhempasi kaukana teistä?
Jos vaikka saisit vanhempasi ottamaan lapset yhdeksi yöksi, niin teette jonkin reissun sen puitteissa. hotelliin tms.
Oletko kertonut vanhemmillesi, miksi olisi niin tärkeää saada lapset hoitoon? Oikein todella kertonut??

Mun esikoinen oli mun isäni luona n. 2 viikkoa. Mä tarjosin isälleni rahaa siitä ilosta, mutta sain vastaukseksi." jos meinaat maksaa, en ota esikoistasi". Joten mun isäni ihan vapaasta tahdostaan piti tyttöä luonaan ilmaiseksi. Toki tytöllä oli omaa käyttörahaa mukana.

Joten tämänkään pohjalta mä en ymmärrä tätä "maksamis" osuutta.

Minäpä ymmärrän vaikken isovanhemmille maksakaan kun eivät halua. Toiset eivät jaksa, toiset eivät halua, toiset ottavat rahaa vastaan, toiset haluavat ottaa ilman rahaa. Ihmisiä on erilaisia, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei isovanhemmuus tai kummius tarkoita automaattisesti sitä että ottaa hoitoon ja ilmaiseksi ja vielä suht usein!

[QUOTE="vieras";24278890]Minäpä ymmärrän vaikken isovanhemmille maksakaan kun eivät halua. Toiset eivät jaksa, toiset eivät halua, toiset ottavat rahaa vastaan, toiset haluavat ottaa ilman rahaa. Ihmisiä on erilaisia, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei isovanhemmuus tai kummius tarkoita automaattisesti sitä että ottaa hoitoon ja ilmaiseksi ja vielä suht usein![/QUOTE]

Mikä on usein? Kaksi kertaa vuodessa vai?

[QUOTE="a p";24278794]Niin suuria tuloja ei tuosta vain saa, että se korvaisi ajan mitä lastemme kanssa menettäisimme. Mieheni on vuorotyössä, joten jos menisin töihin, emme näkisi toisiamme sitäkään vähää mitä nyt. Lisäksi meillä on metsä hoidettavana 500km päässä, joten jos olisin sitoutut työhön emme lasten kanssa voisi tuonnekaan mennä mukaan. Siinä olisi sitten kiva leikkiä yh:ta ja samalla olla tosi sitoutunut ja rakastunut mieheen, jota ei koskaan näe.[/QUOTE]

Jokainen tietenkin tekee valintansa itse, mutta mutta valinnoista seuraa jotakin ja omiin ongelmiin on keksittävä omat ratkaisut, et voi olettaa että joku muu pelastaa parisuhteen esim. niin että hoitaa lapsia. Hienoa tietenkin on jos lähellä on ihmisiä jotka välitää ja jaksaa lapsia hoitaa, mutta jos ei ole on keksittävä jotakin muuta.

Harmistuksen ymmärrän toki, mutta kun se harmistus ei ratkaise ongelmia, pikemminkin päinvastoin.

Yhteistyössä