1+1=2 neulomisidea

Mie rakastan pitkiä villasukkia, mutta en jaksa ikinä neuloa niitä kun siinä varressa menee ihan liian pitkään. Anoppi neuloi miulle pari vuotta sitten pitkävartiset villasukat paksummasta langasta, mutta ne kuluivat sitten kantapäistä ja varpaista puhki viikossa kun ei ollut mitään kestävää sukkalankaa.

Teinpä sitten niihin sukkiin nilkasta alaspäin 7veljeksestä uudet alaosat ja samalla keksin, et teenpäs niin jatkossakin. Löysin ihanaa paksua Kelo-lankaa josta 8mm puikoilla neuloin pitkät "säärystimet" ja nilkasta alaspäin samanvärisellä 7veljeksellä loppuosan sukista =) Ja tuommoiset "säärystinsukat" saa nyt ainakin pari siskoa Joulunakin lahjaksi :) ja on vielä hirmu nopsia neuloa :)
 
Hyvä idea! Teitkö samalla silmukkamäärällä teräosat, kuin varretkin? Vai pitikö ottaa lisää silmukoita? Meinaan nimittäin kokeilla :)
Se Kelo-lanka on 8 puikoilla ja 7veljestä 4 puikoilla, ni laskin, et puolet vähemmän varteen silmukoita. Naisten sukkiin normosti tulis luotua 48 silmukkaa, ni loin 24 ja neuloin niillä varren ja kun nilkassa vaihdoin ohuempaan lankaan ja puikkoihin, ni otin jokaisen silmukan välistä langan puikolle jolloin tuli se täys 48 silmukkaa sit kunte ohjeessakin. Riippuu tietty pohkeen paksuudesta, et paljon tarvii varteen jos pitkänkin tekee, mut helppohan sitä on tehdä varteen enemmän silmukoita ja lisätä sit nilkan kohdalla vähemmän, et tulee se täys määrä.
 
"vieras"
Mä sain juuri valmiiksi apelle pitkät polvisukat isänpäivälahjaksi. En ikinä osta Nallea paksumpaa sukkalankaa. Mitä ohuempi lanka sen istuvampi sukka. Inhottaa ihan kotihiihtosukkinakin sellaiset lurpakkeet, joissa kantapää pyörähtää jalkapöydän päälle kun kerran kierrähdät. Mutta jos tuollaisista tykkää, niin hyvä vinkki. Mä kyllä teritän tai parsin ihan näitä 2,5 puikoilla nitkutettuja sukkia.
 
[QUOTE="vieras";24839630]Mä sain juuri valmiiksi apelle pitkät polvisukat isänpäivälahjaksi. En ikinä osta Nallea paksumpaa sukkalankaa. Mitä ohuempi lanka sen istuvampi sukka. Inhottaa ihan kotihiihtosukkinakin sellaiset lurpakkeet, joissa kantapää pyörähtää jalkapöydän päälle kun kerran kierrähdät. Mutta jos tuollaisista tykkää, niin hyvä vinkki. Mä kyllä teritän tai parsin ihan näitä 2,5 puikoilla nitkutettuja sukkia.[/QUOTE]

Mie tykkään, et saa paksut pitkät varret vaikka just housujen lahkeitten päälle... ikään kuin säärystimet samalla. Ei palele talvella jalkoja. Saappaitten kans kivat =) Ja talvella tykkään muutenkin pakuista sukista. Mummini neuloi aina kaksinkertaisella 7veljeksellä paksuja sukkia =)
 
"vieras"
Mie tykkään, et saa paksut pitkät varret vaikka just housujen lahkeitten päälle... ikään kuin säärystimet samalla. Ei palele talvella jalkoja. Saappaitten kans kivat =) Ja talvella tykkään muutenkin pakuista sukista. Mummini neuloi aina kaksinkertaisella 7veljeksellä paksuja sukkia =)
Nää on vamaan makuasioita. Minä en siedä liian paksuja enkä huonosti istuvia ja/tai löpöttäviä sukkia. Mieluummin sitten kitkuttelen ohuemmalla langalla kaikki lahjasukatkin.
 
Ihan hauska idea, ei siinä mitään, mut jotenkin mun logiikka taistelee ajatusta vastaan et just se osa mikä kuluu, neulotaan ohuemmalla langalla? Mä neuloisin koko sukan paksulla langalla, koska multa kuluu sukista aina päkiät ja kantapohjat ensin. :D
 
"vieras"
Ihan hauska idea, ei siinä mitään, mut jotenkin mun logiikka taistelee ajatusta vastaan et just se osa mikä kuluu, neulotaan ohuemmalla langalla? Mä neuloisin koko sukan paksulla langalla, koska multa kuluu sukista aina päkiät ja kantapohjat ensin. :D
Langan paksuudella ei ole juurikaan tekemistä keston ja lujuuden kanssa. Ohuemmasta neulottu kestää monesti paremmin sen vuoksi, että neulos on tiheämpää.
 

Yhteistyössä