Hakutulokset

  1. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Hmm, en minä ainakaan ajattele mitään erityistä... Eihän pitkät, mustat hameet ole mikään romanien yksinoikeus tms., tuo kyseinen vaateparsihan on ihan normaali. Kenties jollekin saattaa pälkähtää päähän tulla kysymään, oletko kaaleita. :)
  2. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Sanoppa muuta, on se kyllä kumma miten moni ei ollenkaan ajattele sitä, millainen vaikutus omalla käytöksellä on lapsiin. Siihen, mitä he oppivat ja miten itse tulevaisuudessa käyttäytyvät. Surullista, en mä ainakaan haluaisi, että lapseni toistaa niitä virheitä, mitä itse olen tehnyt. Kyllä...
  3. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Joillakin alkoholinkäyttö on kohtuullista tai sitä ei ole ollenkaan, mutta joillakin läikkyy pahasti yli... Naisten ei pitäisi periaatteessa juoda alkoholia ollenkaan - tai jos juo, niin sitten vain oman miehensä aikana. Jos nainen heiluisi humalaisena esim. muiden miesten aikana, niin tämä...
  4. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kaikki ei tietenkään käy, mutta kyllä useimmat, jotka näistä palveluista ja niiden tähdellisyydestä on tietoisia, käy. Minä olen jokaisessa raskaudessa käynyt, ja lastenneuvolan puolelle siirryttyä sitten lapsia käyttänyt siellä. Monella romanilla on kova ääni, mutta tietysti porukassa se...
  5. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Harmi, että sulla on negatiivisia kokemuksia - toivottavasti saat yhden positiivisen vaikkapa minusta, tämän ketjun kautta :) Lain pitäisi kyllä koskea ihan kaikkia suomalaisia, ja on käsittämätöntä miten asioihin ei puututa (ajoissa)... vaikka kaiketi siihenkin on omat syynsä. Hyvä kuitenkin...
  6. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kaale, kaaleet = romanit Suorat vaatteet = Suorat housut, kauluspaita, kravatti, lakerikengät = Romanimiehen vaatetus
  7. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Tiedän kyllä sellaisiakin tapauksia. Joissain tapauksissa hiukset saatetaan pätkäistä muuten vain ihan lyhkäisiksi. Joissain tapauksissa saattaa tapahtua jotain muutakin. Romaninaisella pitäisi aina olla tukka päässään, ja kun tällainen tapaus sattuu, ei nainen lähde kaljun päänsä/lyhyen...
  8. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Joskus meidät on miehen kanssa käännytetty parin ravintolan ovelta romanivaatteiden takia. On siis suoraan sanottu, että tervetulleita ollaan, mutta ilman romanivaatteita. Joihinkin ravintoloihin taas ei ole otettu nimenomaan mustalaisuuden takia. Näinä kertoina portsarit ovat pahoitelleet asiaa...
  9. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mukavaa, että olen saanut näitä asioista sinulle ja muillekin valaista :) Mielestäni romanikulttuurista kertominen on yksi avain ja askel kohti parempaa yhteisymmärrystä ja suvaitsevaisuutta, sillä kukapa meistä voisi väittää olevansa sataprosenttisen ennakkoluuloton silloin, kun on kyse tyystin...
  10. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Onpas sulla kyllä ikäviä kokemuksia takana, huh :( Monen kohdalla tuollainen käytös varmasti johtuu ihan vain yleisestä välinpitämättömyydestä ja ehkäpä he sitten kokevat samalla olevansa jotenkin sääntöjen ja lakien yläpuolella jollain tavalla. Edelleen tulee mieleen, että mitäköhän siellä...
  11. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Voi, olen pahoillani. Luulin että olen tässä ketjussa tämäntyyppiseen kysymykseen vastannut jo, mutta ehkäpä se olikin sitten unta, tai erehdyksessä jätin viestin lähettämättä... No, nytpä sitten vastauksen vuoro :) Mikäli asunnossa on avokeittiö, toimitaan samalla tavalla kuin toimittaisiin...
  12. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    No, itse olen kertonut olleeni työelämässä (nyt siis äitiyslomalla), ja sinne suuntaan jatkossakin sitten, kunhan aika on kypsä. En usko, että romanikulttuuri on mun työnteostani millään tavalla kärsinyt - tai päinvastoin. Mielestäni mustalaisuus ei millään lailla ole esteenä työnteolle.
  13. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Hiukset on naisen kruunu, eikä niitä pitäisi leikata :) Kyllä lyhentää voi, mutta varsinaiset lyhyet hiukset kuuluu kyllä meidän arvomaailmassa miehille. Värjäämiseen suhtaudutaan vaihtelevasti, todella moni kyllä värjää hiuksiaan. Suosittuja värejä on punaiseen vivahtavat :)
  14. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kyllä se vanhempien kunnioittaminen meilläkin ihan luonnostaan tulee, sillä mikäpä ei tulisi mihin kasvat ja lapsesta saakka opit. Mutta koska asia kuitenkin olennaisena osana meidän kulttuuriin kuuluu - ja miksei valtakulttuuriinkin - niin kyllä sen kysyttäessä voi mainita.
  15. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Hei, näin kysymyksesi jo aiemmin mutta vastaamaan ehdin vasta nyt. Toivottavasti et ole kyllästynyt odottamaan :) Kuoleman ajatellaan olevan luonnollinen ja väistämätön osa elämää, vaikka se surullinen ajatus onkin. Monen kohdalla kuolemaan ja siihen liittyviin asioihin liittyy vähän...
  16. R

    Oletteko keskustelleet lapsiluvusta suhteenne alkuvaiheessa?

    Viidestä lapsesta oli puhe, nyt heitä on neljä.
  17. R

    Kuvaile yhdellä sanalla ihmistä, joka

    Vastuuntunnoton.
  18. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Voit tervehtiä jatkossakin, jos haluat. Aloita vaikka siitä vanhimmasta, muut menevät yleensä vähän sen vanhimman osapuolen reaktion mukaan. Kenties on halunnut katsoa, mikä nimi hautakivessä tms. on, itse en koe olevani ihan noin utelias :D
  19. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    En katso tarpeelliseksi vastata tuollaiseen asiattomuuteen.
  20. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Ruotsista saa noita kalusteita pilkkahintaan verraten siihen, mitä esim. jossain Kruunukalusteessa maksaa. Eli sohvakaluston saatat saada parilla tuhannella eurolla... Jos luet ketjua, olen kertonut siitä, mitä mun näkemykseni mukaan ne henkilöt, jotka eivät käy töissä, tekevät. Siitä on...

Yhteistyössä