diabeteksestä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppiä

Vieras
pojan synttäreille on ensiviikolla tulossa diabetestä sairastava lapsi ja nyt mietityttääkin että mitä voin hänelle tarjota?sokeritaudista ei ole minkäänlaista kokemusta minulla.saako tätä sairautta sairastava syödä normaalisti herkkuja,mutta vain vähemmän kuin muut vai pitääkö tehdä jotain sokeritonta?

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Annat ihan kaikkea mitä muutkin saa.Ei siinä mitään rajotuksia ole.Eiköhän pojan vanhemmat ole huolehtinut riittävästä insuliininsaannista.

Näin, ja jos tarviit ohjeita asian suhteen, vanhemmat kyllä antaa niitä.. Diabeetikko voi syödä vaikka sokeripaloja..

Siis saa syödä mitä vaan, mutta riippuu siitä minkälaiset annokset on saanut insuliinia, että minkälaisen määrän ja missä vaiheessa päivää jne.
Meillä on ystäväperheen pojalla insuliinihoitoinen diabetes ja aina kun on tarjottavaa niin vanhemmat sanovat minkälaisen määrän mitäkin voi antaa. Saavat itse aina katsoa esim. synttäripöydästä mitä sitten voin antaa ja kuinka paljon. Tuovat aina mukanaan ligh-mehua kun tavallisten mehujen kanssa ei sitten saisikaan enää paljoa muuta nauttia makeaa.

Vaikka diabeetikko voi syödä niitä sokeripaloja, voi hoitotasapaino heittää häränpyllyä sen takia. Siksi yleensä kahvipöydässä on diabeetikkoja varten tehty sokeriton kakku makeutusaineella, pulla ilman sokeria yms. light juttuja. Ei se insuliini ole ratkaisu kaikkeen ja sitä paitsi sen runsas käyttö aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia lähinnä verisuonistolle.

Kysy vaikka vieraan äiskältä miten tarkkaa lapsen syöminen on.

ongelmana on se että tämä lapsi on pojan koulukaveri enkä ole missään tekemisissä ikinä ollut lapsen äidin kanssa.tuntuu oudolta alkaa soittamaan ja kysymään että mitä lapsi saa syödä kun en edes tiedä tuleeko poika juhliin...kerran synttäreillä oli lapsi jolla oli ruoka-allergioita,niin äiti toi lapselle omat eväät.olettaisin että tämä äiti informoisi minua lapsen syömisistä,mutta en todellakaan ole varma.aikaisemminkin ollaan poika kutsuttu,mutta ei ole juhliin tullut,eikä liioin ilmoittanut että ei tule.tahtoisin vaan ennakkoon varautua syömisiin...tavallinen limu ja mehuko ei käy missään nimessä?

Se riippuu ihan siitä miten hänen tapauksessaan hoito on järjestetty. Eli käyttääkö ateria-insuliinia ja voi syödä siksi epäsäännöllisemmin, vai onko tarkkakin ruokavalio, jossa insuliinit lisänä, mutta silloin siis tarkkaan määrätty mihin aikaan päivästä syödään ja minkä verran.

Minä teen yleensä kutsuissa niin, että laitan mihin päivään pitää ilmoittaa tuleeko vai ei, ja jos on ruoka-aineongelmia tms. niin ne sitten pitäisi ilmoittaa samalla. Hyvin on toiminut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ongelmana on se että tämä lapsi on pojan koulukaveri enkä ole missään tekemisissä ikinä ollut lapsen äidin kanssa.tuntuu oudolta alkaa soittamaan ja kysymään että mitä lapsi saa syödä kun en edes tiedä tuleeko poika juhliin...kerran synttäreillä oli lapsi jolla oli ruoka-allergioita,niin äiti toi lapselle omat eväät.olettaisin että tämä äiti informoisi minua lapsen syömisistä,mutta en todellakaan ole varma.aikaisemminkin ollaan poika kutsuttu,mutta ei ole juhliin tullut,eikä liioin ilmoittanut että ei tule.tahtoisin vaan ennakkoon varautua syömisiin...tavallinen limu ja mehuko ei käy missään nimessä?
Light mehu ja limsa käy ainakin

voi kun hankalaksi menee,pelottaa jos saan aikaan lapselle jotain vakavaa tarjottavillani...

Et saa, koska vastuu on aina vanhemmilla. Jos lapsi tarvitsee heidän mielestään erikoisempaa tarjottavaa, on heidän velvollisuutensa siitä ilmoittaa.

Minkä ikäisestä lapsesta kyse?

voi kun hankalaksi menee,pelottaa jos saan aikaan lapselle jotain vakavaa tarjottavillani...

Mä en voi kuvitella et vanhemmat toisi lasta sun "hoidettavaksi" asenteella et sä olisit diabeteshoitaja.. Oon ihan varma että saat ohjeet lapsen mukana..

lapsi on 8v.toivottavasti saan ohjeita :)

Sen ikäinen saattaa jo osata itse laskea hiilarit ja pistää insuliinit, eli sikäli ei ole hätää. Ja ellei osaa niin varmasti tulee ohjeet mukana, tai toinen vanhemmista.

Mä olen opetellut pistämään insuliinit, joten meille on voinut tulla ilman vanhempiakin, mutta ei se ole onneksi oletusarvo että jokaiselta luonnistuu.

Varaa pöytään light-limsaa tai light-mehua.
Voit ostaa myös sokerittomia keksejä, mutta onhan niissäkin hiilareita, joten kaikki eivät suosi niitä. Ottavat tavallisia.
Muut tarjottavat voi mielestäni olla ihan tavallisia, sinun mieltymysten mukaan.
8-vuotias luultavasti osaa jo jotenkin laskea hiilarit(hiilihydraatit) ja pistää insuliiniannoksen. Lapsen äiti saattaa opastaa poikaa esim. että hän soittaa äidilleen ja kysyy insuliiniannostustaan, kun alkaa syödä.

Olen itse kahden diabeetikon äiti ja minä olen antanut lasteni syödä kaverien synttäreillä mitä tahtovat ja kotiin tullessa on tarkistettu verensokeriarvot. Ei se maata kaada, vaikka kerran kuussa verensokeriarvot nousee. Et edes huomaa sitä eikä siitä ole mitään haittaa pitkällä tähtäimellä. eikö paljon pahempaa ole se, jos d-lapsi jätetään tautinsa takia sivuun?

Joku mainitsi makeutusainella tehdyn täytekakun ja sokerittoman pullan. Ihan vieraita asioita minulle. Ei hedelmäsokerilla tehty pulla ole sokeritonta, enkä tiedä edes, miten makeutusaineilla onnistuu tekemään pullaa tai täytekakkua ihan hiilihydraatittomaksi. Joten älä stressaa tuollaisista.

ps. Jos synttäreillä on karkkitarjoilua tai todennäköistä, että lahjakarkkeja jaellaan mielinmäärin, varaa kotiisi esim. dietorellaa tms sokeritonta karkkia.

2008 Huom! Diabeteksen hoito sekä hoito-ohjeet ovat muuttuneet paljon. Monella lapsidiabeetikolla on insuliinipumppu ja sensori, joka mahdollistaa verensokerin jatkuvan seurannan. Sokeri ei ole pahin vaan rasvat.

Yhteistyössä