Jos imettäjä joutuu maidottomalle dietille

• Viestiketjun aloittaja tyhmäkiin tyhmempi
  • Ensimmäinen viesti
Nalletar
Kaikki mahdollinen pois. Ja se on vaikeaa. Esim. kekseissä on usein maitojauhetta. Mä en itse ole joutunut asian kanssa elämään, mutta koittanut löytää kahvitarjottavia, jne.

hera, kaseiini, laktoosi, kaseinaatti, heraproteiini, maitoproteiini pois, ja kaikki missä on mitään mikä on tullut lehmän utareista ulos.
Ja kokemuksesta voin kertoa että sitä maitoa on hedelmäkarkeista lähteen kaikessa.
ite olin liki vuoden maidottomalla dietillä joten tiedän mistä puhun, kaupassa saa lukea kaikki paketit, leivistä lähtien.

Kahvin sekaan voit laittaa soijamaitoa, ensin maitoa kuppiin n.2-3cm ja sitten kahvi päälle. Tosin mä sain aina gocreenin juoksettumaan, niinpä käytin alproa..

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
hera, kaseiini, laktoosi, kaseinaatti, heraproteiini, maitoproteiini pois, ja kaikki missä on mitään mikä on tullut lehmän utareista ulos.
Ja kokemuksesta voin kertoa että sitä maitoa on hedelmäkarkeista lähteen kaikessa.
ite olin liki vuoden maidottomalla dietillä joten tiedän mistä puhun, kaupassa saa lukea kaikki paketit, leivistä lähtien.

Kahvin sekaan voit laittaa soijamaitoa, ensin maitoa kuppiin n.2-3cm ja sitten kahvi päälle. Tosin mä sain aina gocreenin juoksettumaan, niinpä käytin alproa..

kokemusta myös on ja nyt on kokemusta lapsen maidottomasta dieetistä. Maitoperäisiä juttuja voi löytyä uskomattomistakin paikoista, karkeissa esim ns kettukarkit. Ja jos viimeksi pari kuukautta sitten joku oli maidoton niin onko vielä. eli aina pitää varalta lukaista se tuoteseloste läpi ja oudoimmista toisenkin kerran.
Minä olen joskus purnannut joissakin hotelliaamisisilla kun ei merkata täysin maidotonta (vaikka niitäkin tuotteita on kun alkaa kyselemään) mutta laktoositon kerrotaan. Ei ehkä selvillä kaikilla se merkitys ja ero, se että laktoosi-intolerantikko saanee mahansa kuralle mutta maitoproteiiniallergikko voi saada pahimmassa tapauksessa anafylaktisen shokin.
onneksi on noita maidotomia maidon korvikkeita esim soija, kaura- ja riisimaidot ja kermat. Ja herkkuhetkiin meidän maidoton käyttää YOsa kaurahapate"jugurtteja" ja tofujätskejäkin on.
Pullaa voi tehdä veteen ja marjapiirakat joihin tulee nestettä teen mehuun ja myös esim tiikerikakun omenamehun kanssa ja hyvää tulee. kiusauksiin kaurakermaa tms ja lasagnekin syntyy esim riisimaidosta.
yyta saa laittaa....

Liisa
Täällä myös yksi joka oli maidottomalla dietillä puoli vuotta. Aluksi oli vaikeaa mutta kyllä sitä löytyy nykyään aika paljon syötävää ilman maidon ainesosia. Paljon vihanneksia, marjoja ja ihan perusruokaa: lihaa, makkaraa(atrian punainen lenkki esim.),kokolihaleikkeleet. Muista sit kalsiumlisä itsellesi.

Jep, listalla olevat pois ruokavaliosta
Maitoallergisen dieetti
---------------------
Vältettäviä, maitoproteiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat
maito ja maitojauheet,
hera ja heraproteiini,
kaseiini ja kaseinaatit,
maitoproteiini,
jogurtti, viili, piimä, rahka, jäätelö, kasvisrasvajäätelö,
juusto ja juuston-, sekä jogurtinkaltaiset kasvisrasvavalmisteet,
voi ja maitoa tai maitoproteiinia sisältävä margariini ja vähälaktoosiset tuotteet.
Näiden lisäksi täytyy välttää kaikkia teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joissa on käytetty mainittuja ainesosia.

ja ravintoloissa
sekä kylässä ym. muista kysyä, missä pihvit ym on paistettu, ettei voissa tai margariinissa (niissäkin monissa maitoproteiinia)

Rankkaahan se on, mutta vauva voi paremmin ja kiloja karisee mammalta ;). Kalkkilisä voi olla tarpeen. Apteekista saa myös täysin maidottomia GEFILUS-maitohappobaktereeja, niistä on usein apua vatsavaivaisille.

Ja kahvin kanssa fatserin mustikkapiirakka, se oli nannaa kun löyty valmiina jotain mitä saa syödä :p siis herkkua..
Lapsella on edelleen maidoton ruokavalio, samoin poissa on muutama muukin yleinen aine mitä on kaikkialla, esim. maissi..

Meidän kuopuksella todettiin maitoallergia 4kk sitten. Jätin silloin maidon ja piimän juonnin pois. Käytän edelleen kahvissa maitoa ja saatan syödä päivässä pari juusto siivua tai jäätelön. Iho oireet helpottuivat jo pelkällä maidon juonnin ja jogurttien syönnin lopettamisella.
Minulle sanoi silloin allergiahoitaja, että vähennä maitotuotteiden käyttö edes 5dl päivässä, sekin kuulemma olisi saattanut auttaa. Vähensin sen tuohon kahvimaitoon ja se tehos, joten täysin maidottomalla minun ei tarvinut ruveta.

naksu
Onnea dietille tossa edellä on jo kerrottukin kaikki oleellinen.
Muutama vinkki vielä:tarkista aina itse jos mahdollista onko maitoperäisiä aineita ruuassa . Varsinkin kahviloissa, bensiksillä ja ravintoloissa pyydä tarkistamaan keittiöstä että ei ole maitoproteiineja. Mulle kävi muutaman kerran että sanottiin että on se maidotonta, myöhemmin selvis että olikin vain laktoositonta.
Kiloja karisi lähes 20 koko 1,5vuoden aikana. Oli hyvin motivoitu laihis.

Yhteistyössä