Että alko ärsyttää kun srk taas nöyryyttää kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ev.lut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ev.lut.

Vieras
Ystäväni jehovan todistaja. Se oli ollut juttelemassa vanhimpien kanssa siitä millaista hänen elämänsä on ollu pari vuotta. Toisin sanoen ystäväni oli rukoilemassa, että saa vielä olla seurakunnassa. :headwall:
Sille oli sanottu että se on eläny kamalaa elämää, mutta ei sitä voi rankaistakaan kun ei hän ole paha kuitenkaan ja katuu tekojaan. "Sinä vain olet heikko henkisesti". Nyt sitä sitte opetetaan uudelleen totuuteen vai mitä se selitti... AAAARGH! Miten jonku äiti on voinu tehdä niin, että lapsensa kasvattanu tuommosessa lahkossa joka saa ihmisen sekaisin uhkailemalla erotuksella...

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ Näytähän ystävällesi tuo linkki.

Ei onnistu. Ei se halua sieltä pois. Se pelkää että joutuu pois. Suuttuis mulle jos vihjaisin, että minusta on väärin miten ne kohtelee sitä. Siksi lähettelin kaverille vain haleja kun se tuosta mesetti...

jehovat ei ole ainoita, myös helluntailaiset harrastavat tätä ihan samaa. olin nuoruudessani muutamaan otteeseen vanhimmistoveljien puhuttelussa ja sain joukon varoituksia, ennen kuin älysin itse häipyä lahkosta. syynä oli, että seurustelin "uskosta osattoman" pojan kanssa, meninpä vielä kihloihinkin ja muutin samaan osoitteeseen. minulta kiellettiin kuorossa laulaminen ja muu osallistuminen seurakunnan tehtäviin, ainoastaan tilaisuuksissa sain käydä.

tästä jo 10 vuotta aikaa, mutta enpä ikinä enää elämässäni edes kuse moisen lahkon (enkä minkään muunkaan lahkon) suuntaan.

Jehovat ovat kokonaan eri juttu kuin ns. oikeat ja tavalliset uskontokunnat.

Olen ollut tekemisissä jehovien kanssa, aivan uskomatonta raamatun vääristelyä, ihan kummallista ajattelua ja toimintaa, omiakin sääntöjä kiertävät tosi mainiosti.

ei kyse ole siis seurakunnasta, srk:sta tulee mieleen ev.lut. eikä jehovat ole mikään srk vaan lahko, ei edes uskonto. Kristittyjä he eivät ole. Muistakaa se.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-hellari:
jehovat ei ole ainoita, myös helluntailaiset harrastavat tätä ihan samaa. olin nuoruudessani muutamaan otteeseen vanhimmistoveljien puhuttelussa ja sain joukon varoituksia, ennen kuin älysin itse häipyä lahkosta. syynä oli, että seurustelin "uskosta osattoman" pojan kanssa, meninpä vielä kihloihinkin ja muutin samaan osoitteeseen. minulta kiellettiin kuorossa laulaminen ja muu osallistuminen seurakunnan tehtäviin, ainoastaan tilaisuuksissa sain käydä.

tästä jo 10 vuotta aikaa, mutta enpä ikinä enää elämässäni edes kuse moisen lahkon (enkä minkään muunkaan lahkon) suuntaan.

Itse en ole törmännuyt tähän ja olen helluntailainen, eli kyse on yksittäisen seurakunnan toiminnasta, ei koko järjestön.

Helluntailaiset eivät ole lahko. Helluntailaiset noudattavat Raamattua toisin kuin lahkolaiset, jotka tekevät omat raamattunsa. Kuten jehovat.

Jehovista eroaminen ei onnistu noin vain, koska silloin koko suku ja yhteisö kääntää selkänsä ja ihminen jää ihan yksin.
Lahkolaiset toimii näin. Ei hellarit.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-hellari:

Itse en ole törmännuyt tähän ja olen helluntailainen, eli kyse on yksittäisen seurakunnan toiminnasta, ei koko järjestön.

Helluntailaiset eivät ole lahko. Helluntailaiset noudattavat Raamattua toisin kuin lahkolaiset, jotka tekevät omat raamattunsa. Kuten jehovat.

Jehovista eroaminen ei onnistu noin vain, koska silloin koko suku ja yhteisö kääntää selkänsä ja ihminen jää ihan yksin.

Jaa, kyllä meidänkin seurakunnassa erotettiin ja puhuteltiin, kun yksi nainen alkoi seurustella "väärän" miehen kanssa. Ja minä jouduin parikin kertaa puhutteluun, kun epäiltiin, että harrastin esiaviollista seksiä poikaystäväni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:

kuinka monen seurakuntalaisen luulet olleen minuun enää missään yhteydessä sen jälkeen kun erosin lahkosta? eiköhän heitä vain kielletty pitämästä minuun yhteyttä. sukuni ja perheeni eivät kääntäneet selkäänsä, koska heistä ei kukaan kuulunut helluntaiseurakuntaan.

on se vaan parempi kun kuuluu ev.lut seurakuntaan vaikkei siellä kävisikään, saa olla aika hyvin rauhassa vaikka tekisi miten päin tahansa, eivät voi ainakaan erottaa kirkosta sen takia että oot sattunut saamaan lapsen avioliiton ulkopuolella, ite voit erota kirkosta jos siltä tuntuu

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
on se vaan parempi kun kuuluu ev.lut seurakuntaan vaikkei siellä kävisikään, saa olla aika hyvin rauhassa vaikka tekisi miten päin tahansa, eivät voi ainakaan erottaa kirkosta sen takia että oot sattunut saamaan lapsen avioliiton ulkopuolella, ite voit erota kirkosta jos siltä tuntuu

Meillä suurin osa seurakunnan työntekijöistä avoliitossa, äitini mielestä se tosi kauheaa. Heidän pitäsi olla esimerkkinä muille, ja susiparina ovat

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:

Näinpä. Mua itseä häiritse lahkoissa ja/tai vapaissa suunnissa tuo maallikkojen kohottaminen tuomarin asemaan... Kun Jumala kumminkin sanoi että älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi... Mä keskustelen synneistäni mielummin rukouksen kautta Jumalan kanssa, kuin joidenkin maallikkojen!

Yksi ystäväni opiskeli toimittajaksi ja haki töihin helluntailaisten sanomalehteen. Hänelle jo luvattiin paikka, mutta sitten selvisikin, että asui miehensä kanssa avoliitossa. Luvattu työpaikka peruttiin...

ei täällä päin ainakaan oo mitään lahko helluntailaisia. ehkä noista lahkoista johtuu sitten se kun kauhistutaan sanaa helluntailainen. itse siis en kuulu mihinkään,tai kirkkoon joo mutta käyn vähän joka seurakunnnassa. Mutta täällä on kyllä siis ihan vapaata se helluntalaistoiminta. ja kyllä he ovat ihan tekemisissä niidenkin kanssa jotka eivät sinne kulu tai edes usko

Yksi ystäväni opiskeli toimittajaksi ja haki töihin helluntailaisten sanomalehteen. Hänelle jo luvattiin paikka, mutta sitten selvisikin, että asui miehensä kanssa avoliitossa. Luvattu työpaikka peruttiin...
Kävelin kauppakeskuksessa ja helluntalainen katulähetystä tekevä nainen juoksi perääni ja antoi seurakuntansa esitteen.
Keskutelimme pitkän tovin. Hänellä on erittäin jyrkät mielipiteet siitä mitä on synti. Otin esimerkiksi Päivi Räsäsen, ja nainen sanoi olevansa täysin samaa mieltä Päivin kanssa uskon asioista. Nainen on maahanmuuttaja ja lukee Raamattua englannin kielellä. Sanoin, että hänelle tulee vaikeuksia työelämässä terveydenhoitoalalla opiskelunsa jälkeen, jos hän tuputtaa jyrkkiä mielipiteitään uskon asioista potilaille.
Tykkään jutella ventoviraiden kanssa kaikista asioista maan ja taivaan välillä, mutta tänään tuli tunne, että en enää jaksa ja halua.
Ahdistavassa hengellisessä hädässä olevat ihmiset ovat helppoa riistaa hihhulilahkoille. Varsinkin huonoa suomea puhuvat maahanmuuttajat ovat helpohkoja käännytettäviä.

Yhteistyössä