Forresterin tauti

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
henkilö jäykistyy luuston/nivelien puolesta ajan myötä.eli menee kait täysin jäykäksi ja liikkumattomaksi tai jotain :(
ANTEEKSI mut pakko sanoa. liekö sen jäykistymisen takia forresterin taudiksi nimettykin.
nyt menen nukkumaan.
ja vielä anteeksi,ei saa pelleillä vakavalla asialla :(
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
minnen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
henkilö jäykistyy luuston/nivelien puolesta ajan myötä.eli menee kait täysin jäykäksi ja liikkumattomaksi tai jotain :(
yritin kanssa googlettaa,hitsi,tutun kuulloinen tauti..mutta toi forrester ei luulis olevan virallinen nimi/kauhean epävirallinenkaan..kun ei löydy..kokeilin muitakin tapoja etsiä sinulle tietoa:(ikävä tilanne tutullasi.
 
Minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
henkilö jäykistyy luuston/nivelien puolesta ajan myötä.eli menee kait täysin jäykäksi ja liikkumattomaksi tai jotain :(
Se on forestierin tauti. Ranskalainenkohan se oli joka sen taudin joskus totes. Mun miehellä on se. Minkä ikäinen se sun tuttu on jolla tämä tauti todettu?

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
henkilö jäykistyy luuston/nivelien puolesta ajan myötä.eli menee kait täysin jäykäksi ja liikkumattomaksi tai jotain :(
Se on forestierin tauti. Ranskalainenkohan se oli joka sen taudin joskus totes. Mun miehellä on se. Minkä ikäinen se sun tuttu on jolla tämä tauti todettu?
kiitos!
noin 60 ikäinen
 
Liinuska74
DISH-syndrooma eli Forestierin tauti rintarangassa

Vastaus, Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
"Hyperostoottinen spondyloosi (DISH) on hitaasti kehittyvä pääasiassa rintarankaan kehittyvä muutos, joka voidaan luokitella jonkinlaiseksi kulumaviaksi, vaikka ei sitä rasitus aiheuta. Sairaus on melko yleinen, mutta koska sen aiheuttamat vaivat ovat yleensä vähäiset, ei siitä paljonkaan tietoja löydy. DISHin ominaispiirre on nikamien luutuminen toisiinsa, jolloin rintarangan ja -kehän liikkuvuus heikkenee. Varmaankin kysyjän vaivat ainakin osaksi johtuvat noista muutoksista. Hoito on pääosin fysioterapeuttista, ja tämän alan hoitolaitoksessa on hyvä miettiä oikea ohjelma. Pitkälläkään aikavälillä sairaus ei yleensä aiheuta merkittävää invaliditettia ja vaivatkin pysyvät useimmiten kohtuullisina. Jos vaivoja on runsaasti, niille kannattaa hakea muuta selitystä. "
 
Minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
henkilö jäykistyy luuston/nivelien puolesta ajan myötä.eli menee kait täysin jäykäksi ja liikkumattomaksi tai jotain :(
Se on forestierin tauti. Ranskalainenkohan se oli joka sen taudin joskus totes. Mun miehellä on se. Minkä ikäinen se sun tuttu on jolla tämä tauti todettu?
kiitos!
noin 60 ikäinen
Mun miehellä todettiin sairaus n.35-vuotiaana, todella harvinainen tauti näin nuorelle. Yleensä yli 50-60 vuotiaiden sairaus, monella lisänä vanhuusiän diabetes ja ylipaino. En tiedä johtuuko muut vaivat sairaudesta vai edesauttaako sairaus muita vaivoja. Vähän löytyy tietoa koko sairaudesta ja jopa täällä suhtkoht isossa kaupungissa kaikki lääkärit ei ole edes kuulleet moisesta sairaudesta. Miehen kohdalla ennustetta ei tiedetä, tulevaisuus on täysin pimennossa sairauden etenemisen suhteen. Niska miehellä on jäykistynyt etukenoon, liikkuvuus ei enää palaa. Selän osalta säännöllinen jumppa hidastaa lopullista jäykistymistä. Järkyttävät kivut pahimpina kausina selässä.

 
Minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Minä vaan

Etenikö miehelläsi kuinka nopeasti tauti, kun se todettiin?
Varmaan sairaus on ollut aika kauan, koska n. parikymppisenä jo joku lääkäri epäili alkavaa selkärankareumaa röntgen kuvien perusteella. Sairaus on erään lääkärin mukaan samantyyppinen kuin selkärankareuma, mutta ilman tulehdusta. Tuolloin 35-vuotiaana alkoivat kovat ja tuskalliset selkäkivut ja tutkimuksissa meni n. kaksi vuotta ennenkuin syy löytyi ja nimi sairaudelle. Tällä hetkellä mies on nelikymppinen ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Kivut pysyvät kurissa lääkkeillä ja omaa liikuntakykyään yrittää pitää kunnossa säännöllisellä liikunnalla. Joillakinhan tuo sairaus voi olla hyvinkin kivuton, mutta miehelläni luutumisen lisäksi kasvaa luupiikkejä joka puolella selkä- ja kaularankaa, liekö se sitten aiheuttaa kipuja. Tähän väliin on mahtunut kaikenlaisia tapahtumia, monenlaista kohtelua sairaanhoidon puolella ja suuri epätietoisuus sairauden etenemisestä. Nyt tilanne on suhtkoht rauhallinen, mutta on tämä aikamoinen koettelemus ollut koko perheelle.

 
Minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Minä vaan

Etenikö miehelläsi kuinka nopeasti tauti, kun se todettiin?
Varmaan sairaus on ollut aika kauan, koska n. parikymppisenä jo joku lääkäri epäili alkavaa selkärankareumaa röntgen kuvien perusteella. Sairaus on erään lääkärin mukaan samantyyppinen kuin selkärankareuma, mutta ilman tulehdusta. Tuolloin 35-vuotiaana alkoivat kovat ja tuskalliset selkäkivut ja tutkimuksissa meni n. kaksi vuotta ennenkuin syy löytyi ja nimi sairaudelle. Tällä hetkellä mies on nelikymppinen ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Kivut pysyvät kurissa lääkkeillä ja omaa liikuntakykyään yrittää pitää kunnossa säännöllisellä liikunnalla. Joillakinhan tuo sairaus voi olla hyvinkin kivuton, mutta miehelläni luutumisen lisäksi kasvaa luupiikkejä joka puolella selkä- ja kaularankaa, liekö se sitten aiheuttaa kipuja. Tähän väliin on mahtunut kaikenlaisia tapahtumia, monenlaista kohtelua sairaanhoidon puolella ja suuri epätietoisuus sairauden etenemisestä. Nyt tilanne on suhtkoht rauhallinen, mutta on tämä aikamoinen koettelemus ollut koko perheelle.
Niin ja lisään vielä sen, ettei tietoa taudin etenemisestä ole vieläkään. Emme tiedä viekö tuo tauti pahimmillaan liikuntakyvyn kokonaan vai ei, lisääntyykö kivut vai ei. Kaikki on vain arvoitusta, koska lääkäritkään eivät osaa sanoa miten tauti etenee ja tuoko lisää vaikeuksia.
 
Eeva Jokinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olisiko kenelläkään tietoa,netistä en oikein löydä..
kiitos jos joku voisi valaista :)

hieman kirjoitusvirhettä sanassa mutta tässä on tietoa koska itse sairastan tätä on inhottava luutumistauti.

mulla on jo selkä jäykistynyt tämän takia. voi siis tulla selkäänkin. DISH tulee sanoista Diffuusi Idiopaattinen Skeletaalinen Hyperostoosi, joskus siitä käytetään nimeä Forestierin tauti. Käytännössä se tarkoittaa liiallista luun syntymistä etenkin rankaan, mutta myös ranteisiin, olkapäihin, kantapäihin ja niin edelleen. Syytä taudille ei tiedetä, eikä myöskään täsmähoitoa ole olemassa.
 
Eeva Jokinen
DISH tulee sanoista Diffuusi Idiopaattinen Skeletaalinen Hyperostoosi, joskus siitä käytetään nimeä Forestierin tauti. Käytännössä se tarkoittaa liiallista luun syntymistä etenkin rankaan, mutta myös ranteisiin, olkapäihin, kantapäihin ja niin edelleen. Syytä taudille ei tiedetä, eikä myöskään täsmähoitoa ole olemassa.Kivunhoito ja liikunta apuna kivun määräämissä rajoissa.
 
marita.huhtiniemi@hotmail.com
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olisiko kenelläkään tietoa,netistä en oikein löydä..
kiitos jos joku voisi valaista :)
olen sairastanut nuoresta asti. Vasta 1996 sain diagnoosin
1999 asti ollut työkyvyttömyys eläkkeellä. Olen syntynyt 1951
 
"Tuuma"
Minulla todettiin tämä tauti 12/2009 ja olen jäykistynyt rintarangan kohdalta todella paljon, en pysty tekemään mitään missä hengästyn, koska ranka ei anna periksi. Kivut ovat kestäneet monta vuotta, mutta hiukan ovat hellittäneet. Tätä tautia sairastavia ei tunnu löytyvän mistään keskustelupalstoilla. Toivoisin löytäväni samaa sairautta sairastavia, jotta tietäisi miten muilla menee.
 
"Eve"
Täältä löytyy yksi, jolla juuri vuoden alussa todettiin moinen sairaus.
Aika pihalla tässä olen vielä diagnoosini kanssa. Mistään kun ei tunnu löytyvän juuri mitään tietoa. =(
 
"tuuma"
Sama juttu silloin, kun sain tietää taudistani. Työterveyslääkärinikään ei ollut kuullut taudista. Minulla oli monta vuotta selkäkipeä ja syytä ei löytynyt millään, mutta kun otettiin magneettikuvat niin siellä oli jo selkeät muutokset.
Oletko työelämässä? Minulle yliopistollinen sairaala suositteli heti hakemaan osa-aikaeläkettä, jonka sain sitten toisella yrittämällä määräaikaisena näin aluksi. Ja se on ollut erittäin hyvä ratkaisu. Selkä väsyy ja on kipeä, en edes jaksaisi kokopäiväistä työtä, vaikka se on toimistotyötä.
Minulla todettiin tauti 45-vuotiaana eli pari vuotta sitten. Miten sinulla? Ja miten alkoi tämä tauti. Minä olen jäykistynyt yläselästä kokonaan, en pysty tekemään mitään hengästyttävää urheilua. Mutta kivut ovat jonkun verran vähentyneet.
 
"kipeä"
Hei, minä olen sairastanut n 7 vuotta kyseistä tautia, olin 40 v kipujen alkaessa. Kivut on kamalat ja lähes kaikkialla vähätellään taudin aiheuttamia kipuja-jopa palvottu kipuplk.n lääkäri käski laihduttamaan ja kuntoilemaan niin kyllä ne kivut siitä katoavat. No laihtunut olen nyt 20 kg ja kivut ovat hieman pahemmat kuin pari vuotta sitten kun kävin kipupolilla. Töihin en ole pystynyt moneen vuoteen, mutta eläkkeestä ei ole tietoakaan. Jäljellä oleva työkunto kun riittää kuulemma johonkin työhön. Näiden kipujen lisäksi, tässä vuosien varrella on tullut monenlaisia muita oireita esim puutumisia, tunnottomuutta,näköhäiriöitä,huimausta ym... Olen muutamille keskustelupalstoille kirjoitellut aikaisemminkin kokemuksistani. Tästä sairaudesta on todella vähän tietoa ja myös suurimalla osalla lääkäreistä tuntuu olevan aivan väärä käsitys tästä sairaudesta.
 
Tautia vaivaavan eukko
Niinpä siis miehelläni todettiin jo vuosia sitten (nyt 50v).. No eipä siitä mitään sanottu kuin juuri tuo että ei tule olemaan mikään syy eläkkeeseen... hih.. ihanku sitä olis miehenikään silloin edes ajatellut. Nyt alkaa noita ns. luupiikkejä tulla ja kipujakin. Surullista minusta tuo suhtautuminen tähän tautiin.. Kukahan lääkäri rupeaisi vähän enemmän tätä tutkimaan. Koska huomaan vieressä että miehelläni on todellakin kipuja.. niin kuinka lääkäri voi sanoa ettei se aiheuta kipua..????? Annan kaikille voimahalit jotka tätä sairastavat... se ei ole kivaa..
 

Yhteistyössä