Jättitutkimus: Liha- ja maitotuotteet eivät lisääkään kuolemanriskiä – tulos päinvastainen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ihmisiä on vuosien ajan peloteltu, että liha ja maito vievät niistä nauttivat hautaan ennen aikojaan. Nyt kaikkien aikojen laajin tutkimus näyttää päinvastaista.

Eläinproteiini ei lisää kuolemanriskiä, vaan tulosten mukaan se voi jopa suojata syövältä.

Ideologiset kampanjat eivät muuta sitä tosiasiaa, että tutkimus toisensa jälkeen tukee eläinperäisen proteiinin paikkaa terveellisessä ruokavaliossa.

Tutkijoiden mukaan tämä selkeyttää keskustelua, jossa eläinproteiini on vuosikausia leimattu riskitekijäksi.

Esimerkiksi kouluissa ja ruokapolitiikassa on menty aihealueen ympärillä överiksi, kun lapsille on yritetty tyrkyttää lihaa ja maitoa korvaavia teollisia vaihtoehtoja, joiden terveyshyödyistä ei kuitenkaan ole vastaavaa näyttöä.

Liha, kala ja maitotuotteet ovat olleet osa ihmisen ravintoa vuosituhansien ajan. Ilman niitä emme olisi kehittyneet tai selviytyneet. Ne sisältävät välttämättömiä ravintoaineita, joita on vaikea saada muualta yhtä helposti ja luonnollisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
Tai muista hiilihydraateista, rasvasta, prosessoiduista einesruuista, tai ylipäätään mistään mitä syödään liikaa suhteessa kulutukseen.

 
Ei kai kukaan, missään, ole edes väittänyt että lisäisi. Siis kohtuudella käytetettynä.


Se sit taas, onko lihan/maidon syönti maapallolle hyväksi ja se, riittääkö ruokaa tulevaisuudessa kaikille, on juttu erikseen

Ei pidä sotkea eri asioita !
 
Tutkimuksesta pitäisi tietää enemmän kun pelkkä lopputulema. Minkä ikäisiä koehenkilöitä, perussairaudet ja lähtöterveydentila, liikkuminen, ravinnon sisältö, määrä ja laatu jne Mukana on niin paljon muuttuvia ja vaikuttavia tekijöitä.
 

Yhteistyössä