Ministeri Riikka Purra esittää toimeentulouudistukselle jatkouudistusta – ”Harva lähtee yövuoroihin siivoamaan, jos saman rahan saa tekemättä mitään"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikku hiljaa alkanee kansalaisille selvitä, että jatkossa hyvinvointivaltiossa hyvinvointi pitää ansaita omalla työpanoksella. Luovuuttaan ei kannata käyttää selittääkseen, miksi juuri nyt työnteko ei sovi vaan sen keksimiseen, miten työhön pääsee ikävätä tuntuvanakin aikana tai etäällekin.

Montako tällaista työtä välttelevää ihmistä arvelet olevan? Itse en jaksa, että kovin monta lopulta. Työkyvyttömien on aika vaikea tehdä töitä, ja sitten taas on tällä hetkellä runsaasti ihmisiä, jotka eivät hakemisesta huolimatta saa töitä. Potentiaaliset työnantajat ovat helisemässä, kun postissa tulee lukemattomia hakemuksia, jotka pitäisi käydä läpi.

Tuo esimerkin Johannes on väliinputoaja, mutta ei hallituken toimeentulotuen ehtojen kiristämisen takia, vaan siksi, että mielenterveyden ongelmien kanssa kamppaileva jätettiin vuosiksi oman onnensa nojaa tuhlaamaan opintotukikuukausiaan ilman, että siitä oli hyötyä sen paremmin yhteiskunnalle kuin Johanneksellekaan. Johanneksen ongelmat syntyivät opetusministeri Li Anderssonin aikana.

Tarjoan tässä ilmaisen ratkaisun opetusministerille: pois liika "akateeminen vapaus" ja tilalle koulumaisuus, joka pakottaa pysymään aikatauluissa. Silloin vaikeuksiin ajautuva huomataan nopeasti ja asioihin voidaan puuttua ajoissa. Liika itsenäisyys ei sovi kaikkille nuorille eikä lapsille.
Olen joskus lukenut että opiskelija ei niin helposti saisi sairaslomaa mutta en enää muista miksi. Tai siis varmasti itse sairasloman saa mutta asianmukaisen tuen saaminen sillle ajalle oli jotenkin ongelmallista. Siksi sitten virutaan opiskelijana. Tätä tuskin on korjattu.

Olen joskus lukenut että opiskelija ei niin helposti saisi sairaslomaa mutta en enää muista miksi. Tai siis varmasti itse sairasloman saa mutta asianmukaisen tuen saaminen sillle ajalle oli jotenkin ongelmallista. Siksi sitten virutaan opiskelijana. Tätä tuskin on korjattu.
Ja nythän sen jonkun ensikertalaiskiintiön takia monen ns. väärän alan valinneen on vaan yritettävä valmistua siitä minkä on valinnut.

Montako tällaista työtä välttelevää ihmistä arvelet olevan? Itse en jaksa, että kovin monta lopulta. Työkyvyttömien on aika vaikea tehdä töitä, ja sitten taas on tällä hetkellä runsaasti ihmisiä, jotka eivät hakemisesta huolimatta saa töitä. Potentiaaliset työnantajat ovat helisemässä, kun postissa tulee lukemattomia hakemuksia, jotka pitäisi käydä läpi.
Ei varmaan montaakaan. Itse en tunne ainuttakaan. Tunkua työpaikoille on.

Se on totta että turhia hakemuksia kyllä lähetellään jos haluttuja paikkoja ei kyseisenä aikana ole avoinna. Tässäkin vähän naiivisti ajatellaan että "laajalla skaalalla" olevat hakijat ovat kaikki tosissaan innostuneita myyjän paikasta. Turhaa työtä se on varmasti teettänyt mutta ehkä kauppiaalla on vielä aikaa käydä ne kaikki läpi.

Mitä niitä työttömiä on 300-400 tuhatta ja sit vielä se porukka joka elää pelkillä Kelan tulonsiirroilla.

Yhteistyössä