Ministeri Sari Ezzayah (KD) haluaa halvat tuotteet pois kauppojen hyllyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ministeri MTV:lle: Hallitus haluaa puuttua kauppojen halpismerkkeihin
"Ketjujen omat merkit hallitsevat kauppojen hyllytilaa entistä vahvemmin.

Kauppojen omat halpamerkit joutuivat maa- ja metsätalousministeri Sari E$$ayahin hampaisiin.

Kauppojen private label -merkkejä ovat muun muassa K-ryhmän Pirkka ja S-ryhmän Coop ja Kotimaista.

E$$ayah painottaa, että hallitus pyrkii paikkaamaan epäterveitä käytäntöjä elintarvikemarkkinalain muutoksilla. Hänen mukaansa alkutuottaja on tällä hetkellä koko ketjun heikoimmassa asemassa, kun taas kauppa tekee Euroopan tasolla poikkeuksellisen kovaa tulosta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksen mukaan kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä pysytteli vuosina 2016–2023 noin 26 prosentin tuntumassa.

Osuus on selvästi matalampi kuin monissa muissa Euroopan maissa, mutta kehitys on Suomessa ollut tasaisen nousujohteista: viime vuosina ketjujen omat brändit ovat alkaneet hallita hyllytilaa entistä vahvemmin, kun tuotevalikoima on kasvanut."

Oikeiston kauhukabinetti haluaa että maksat täyden yritysten ahneusinflaation greedflationin hinnan, etkä säästele rahassa kaupan halpatuotteilla. Seuraavaksi kielletään varmaan punalaputetut tuotteet. Talouden ja kulutuksen jarrun OrpoPurran oikeistohallituksen EK-politiikan yli pakottamalla ihmiset ostamaan kalliita tuotteita, joissa greedflaatio ja shrinkflaatio on suurinta. Ahneus kunniaan!

Toivottavasti saadaan kohta halpaa lihaa Etelä-Amerikasta.
Joo, se on maahan ostettaessa halpaa, mutta tukun jälkeen kaupassa yritysten ahneusinflaatiohinnoittelun jälkeen yhtä kallista kuin nytkin. Ei ole esim. kahvin tai kaakaon maailmanmarkkinahintojen pudotus vaikuttanut Suomen kahvin ja suklaan hintaan laskevasti, pikemminkin edelleen nousevasti.

Joo, se on maahan ostettaessa halpaa, mutta tukun jälkeen kaupassa yritysten ahneusinflaatiohinnoittelun jälkeen yhtä kallista kuin nytkin. Ei ole esim. kahvin tai kaakaon maailmanmarkkinahintojen pudotus vaikuttanut Suomen kahvin ja suklaan hintaan laskevasti, pikemminkin edelleen nousevasti.
Ylen Maailman politiikan arkipäivää-ohjelmassa Israelista Portugaliin muuttanut henkilö sanoo, että Portugalissa on elintarvikkeilla halvemmat hinnat.
Olen iloinnut Prisman Coop-tuotteiden hinnoista.
Maataloustuottajien kannattaa miettiä mitä tuottavat.
Minä ja moni muukin on lähes kokonaan lopettanut maito- ja lihatuotteiden käyttämisen. Maatalous on suuri päästöjen aiheuttaja, eikä lihan- ja maidontuotanto ole eettistä touhua.

Ylen Maailman politiikan arkipäivää-ohjelmassa Israelista Portugaliin muuttanut henkilö sanoo, että Portugalissa on elintarvikkeilla halvemmat hinnat.
Minä ja moni muukin on lähes kokonaan lopettanut maito- ja lihatuotteiden käyttämisen. Maatalous on suuri päästöjen aiheuttaja, eikä lihan- ja maidontuotanto ole eettistä touhua.
Pullan leivonnassa käytetään maitoa

Asioista noin hyvin perillä olevana voinet kertoa, mitä suomalisten tuottajien pitäisi tuottaa, että se olisi eettistä ja kaikenlaiset muutkin kriteerit täyttävää.
Ja lisäksi ilmaista.
Ideoita otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla.

Asioista noin hyvin perillä olevana voinet kertoa, mitä suomalisten tuottajien pitäisi tuottaa, että se olisi eettistä ja kaikenlaiset muutkin kriteerit täyttävää.
Ja lisäksi ilmaista.
Ideoita otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla.
Maaseudulla lapsuuteni elämeenä tunnen maalousasiat liiankin hyvin. Myös työelämässä luonnontieteiden alalla asia oli aina pivittäin esillä.
Tietenkin muutos on kipeä asia. Ruokailutottumuksiaan on vaikea muuttaa vaikka ne ovat epäterveelliset.
Elämä on luopumista, Olen luopunut esim. kokonaan sokerista. Somerijuurrikkaan tuottajat ehkä älähtävät tästäkin aiheesta. Asioista pitää keskustella vaikka se tuottaakin pahaa mieltä. En ymmärrä ollenkaan kotieläinten pitämistä kaupunkiasunnoissa. Musti ja Mirri-kaupat takovat voittoa ihmisten tarpeella korvata eläimillä ihmissuhteensa.
Kun painan Lähetä-painiketta, kuulen korvissani kivien suhinan. Saatte kivittää.

Maaseudulla lapsuuteni elämeenä tunnen maalousasiat liiankin hyvin. Myös työelämässä luonnontieteiden alalla asia oli aina pivittäin esillä.
Tietenkin muutos on kipeä asia. Ruokailutottumuksiaan on vaikea muuttaa vaikka ne ovat epäterveelliset.
Elämä on luopumista, Olen luopunut esim. kokonaan sokerista. Somerijuurrikkaan tuottajat ehkä älähtävät tästäkin aiheesta. Asioista pitää keskustella vaikka se tuottaakin pahaa mieltä. En ymmärrä ollenkaan kotieläinten pitämistä kaupunkiasunnoissa. Musti ja Mirri-kaupat takovat voittoa ihmisten tarpeella korvata eläimillä ihmissuhteensa.
Kun painan Lähetä-painiketta, kuulen korvissani kivien suhinan. Saatte kivittää.
Maaseudulla koko ikäni eläneenä ja ruokaa tuottaneena ymmärrän ihan henkilökohtasisestikin, mitä muutos on ja miten se vaikuttaa.
Mutta kyse onkin siitä, että yksi pitää pahana yhtä ja toinen toista. Kukaan eikä mikään ole vielä tähän mennessä pystynyt sanomaan sitä, mitä näissä olosuhteissa voisi tuottaa niin, että jokainen voisi hyvällä omallatunnolla syödä täällä tuotettua ruokaa.
Ja muutoksesta tai sen puutteesta on meikäläistä turha moittia. On kokeiltu kanat, siat, maito, vilja, vihannekset ja naudanliha.
Jokainen hiukankin asioista perillä oleva voi päätellä, mitä tuo tarkoittaa, kun se on tapahtunut puolen vuosisadan kuluessa.

Yhteistyössä