"Naamani eteen laitettiin paperi missä kysyttiin että oletko tämän kyseisen lapsen ”synnyttänyt vanhempi” vai ”ei-synnyttänyt vanhempi” vai ”joku muu"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viherpunikkien hulluutta ei vain voi ymmärtää...
Atte olisi voinut vaatia pääsyä vertaisryhmään katsomaan, miten ei-synnyttäneet vanhemmat imettävät.;)

"– No, minä raksitin sen ”joku muu” ja kirjoitin siihen kohtaan, että ”isä”."

Juuri näin. Jos joku haluaa olla ei-synnyttänyt vanhempi, niin siitä vaan. Mutta sitten kyllä pitää kantaa se leima ylpeänä ja esittäytyä muutenkin, että "hei olen Pertti, tämän Jonnen ei-synnyttänyt vanhempi".

Luulin aikanaan, että se oli jonkinlainen edistysaskel, kun tuli ihan tavalliseksi sanoa, että lapsella on kaksi äitiä tai kaksi isää. Mutta eipä sekään tietenkään riittänyt kuten näissä asioissa yleensä ei mikään riitäkään (koske kyse on matkasta eikä määränpäästä), ja niinpä nykyään sitten vissiin Jonnella on kaksi ei-synnyttänyttä vanhempaa ja ehkä yksi synnyttänytkin vielä.

Entä jos on adoptoinut lapsen? Nainen on silloin sekä äiti, että ei synnyttänyt vanhempi. Jos siellä kysyttäisiin vain oletko isä vai äiti, niin oletus olisi, että nainen silloin on synnyttäjä, ja tässä tapauksessa se antaisi väärää tietoa, joka voisi olla esim. terveydenhuollossa tarpeellista. Ei nyt tehdä tästä niin vaikeaa.

Entä jos on adoptoinut lapsen? Nainen on silloin sekä äiti, että ei synnyttänyt vanhempi. Jos siellä kysyttäisiin vain oletko isä vai äiti, niin oletus olisi, että nainen silloin on synnyttäjä, ja tässä tapauksessa se antaisi väärää tietoa, joka voisi olla esim. terveydenhuollossa tarpeellista. Ei nyt tehdä tästä niin vaikeaa.
Kyllä sinä nyt teet tästä ihan itse turhan vaikean asian. Uudistuksen motiivi ei ole se, että sanojen äiti ja isä käyttö olisi aiheuttanut terveydenhuollossa vaaratilanteita.

Yhteistyössä