Alhainen verenpaine raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolottaa

Vieras
Elikäs päässä on pyörinyt ja tänään kaupassa sumeni ja sumeni kunnes lopulta pimeni vintti: / verenpaine oli 78/52 kotona mitatessa ja rv 17+..Onko muilla noin matalia lukemia? Lisättäköön että normisti paineet on n. 98/65

Salmiakki on mun paras kaveri, joka raskaudessa. Ja suola myös. Miinuspuolena turvotus, mutta parempi sekin kun taju pois missä milloinkin.

Eli alhaisesta raskausajan verenpaineesta kärsitään myös täällä.

Hyvä tai siis ei hyvä jos siellä myös heikottaa:p Täytyykin pistää salmiakki ostoslistalle ja laittaa mies kauppaan ettei tämänpäiväinen toistu:D
On se siinä mielessä hyvä, että mielummin alhaiset paineet kuin liian korkeat :)

Esikoista odottaessa ehdin yhden päivän aikana pökertyä ensin linja-autoon, sitten ostoskeskukseen, ja lopulta Hesburgeriin. Kolmannen pyörtymisen kohdalla ei enää edes hävettänyt :D. Onneksi maha oli silloin jo selkeästi näkyvissä, niin oli jotain mihin vedota. Kuopusta odottaessa oli samaa vaivaa myös, mutta silloin en muistaakseni kupsahtanut julkisilla paikoilla juurikaan.

Nyt viikkoja on vasta himpun verran alle 11, ja muutaman kerran on jo vintti meinannut pimentyä. Salmiakkia on suussa parhaillaankin, se auttaa mulla sitäpaitsi vähän pahoinvointiinkin :). Muttei tarpeeksi hyvin: eilen oksensin kauppareissulla ekana puskaan, sitten ojaan, ja kolmannella kerralla ehdin juuri ja juuri lastenhoitohuoneen vessaan. Sunnuntaipäivä, kalmankalpea akka, vatsaa ei vielä näy...krapulan piikkiin taatusti meni mutta menköön :snotty:

[QUOTE="vieras";25075441]Oi voi. Ei salmiakkia eikä lakritsia raskausaikana, koska glykyrritsiini lisää keskenmenon riskiä.[/QUOTE]
Ja voi haitata lapsen hermoston kehitystä eli lisätä esim. adhd:n todennäköisyyttä.

[QUOTE="vieras";25075441]Oi voi. Ei salmiakkia eikä lakritsia raskausaikana, koska glykyrritsiini lisää keskenmenon riskiä.[/QUOTE]
Ei ole neuvola sitä yhdenkään raskauden aikana kieltänyt.

[QUOTE="vieras";25075511]No ehkä neuvola ei ole mutta Evira sanoo, että pitäisi rajoittaa. Tokis silloin tällöin voi syödä, mutta ei niin paljon, että sillä olisi jo verenpaineeseenkin merkitystä. Pussillinen viikossa eli 250g on jo todettu haitalliseksi (ei toki tarkoita, että kaikille olisi haittaa).[/QUOTE]
Mulla menee Pantteri-askeja 3 kpl viikossa, joskus ehkä 4 askia. Yksi aski = 38 grammaa. Lienee ihan sitä kuuluisaa kohtuukäyttöä joka on sallittua? Ja kyllä mä neuvolaani luotan, sieltä on saatu tähänkin asti ihan ajantasaista neuvoa :)

Mulla on ongelmana se, että neuvolassa lukemiksi voi tulla 100/ 145 ja kotona normaalissa elämässä 68/98. Onneksi tädit nykyään uskoo, kun voi katssoa oman mittarin muistista!!! Mä olen vain niin neuvolakammoinen. Siihen kun laitettais verenpainelääkitys niin...

Pantteriaskit sisältävät glykyritsiinia enemmän kuin tavallinen lakritsi. Eli toisinsanoen salmiakki on vaarallisempaa raskausaikana kuin lakritsi. Pantterin glykyritsiinipitoisuus on 3 mg/g. Tällöin yhdessä 38 gramman askissa on glykyritsiinia 114 mg. Tällöin kolmessa askissa on 342 mg glykyritsiinia ja neljäss askissa on 456 mg. Kohtuukäytön yläraja on 500 mg viikossa. Kuitenkin jo 200 mg viikossa voi aiheuttaa sikiölle haittoja. Eli tämä ei missään tapauksessa ole sikiölle turvallista, vaikka se onkin niin sanottua kohtuukäyttöä. Jo kohtuullinen ja erityisesti runsas salmiakin käyttö tuhoaa istukan suojamekanismin ja sikiö altistuu liian suurelle määrälle kortisolia. Kortisoli on voimakkaasti vaikuttava ja hermostolle toksinen.

Yhteistyössä