Tuli mieleen tuosta Marik91 pohdinnasta, että voiko paljon munarakkuloita olla huono juttu, niin just kuuntelin Yle Areenasta "Yksin tehty lapsi" -podcastia, ja siinä tämä yli 30v nainen sanoi, että hällä on myös ultrassa todettu vastaavaa ja nuorena ajatteli että hedelmällisyys on taattu, mutta nyt sitten vanhempana kun yrittää lasta hoidoilla, niin olikin todettu että runsas määrä voisikin kertoa ennenaikaisten vaihdevuosien lähestymisestä.
En siis halua pelotella, etenkin kun teillä on vaikea tilanne jo valmiiksi, mutta onneksi olette jo hoidon piirissä. Voi myös olla, että olen ymmärtänyt väärin, niin en nyt absoluuttiseksi totuudeksi tätä sano. Mut sillain vinkkinä!
Suosittelen kyllä tuota podcastia kaikille, vaikkei yksin lasta yrittäisikään. Mielenkiintoinen tarina ja vertaistuki.
Enpä oo törmännyt tuollaiseen tietoon itse, että se runsas munarakkuloiden määrä voisi viitata ennenaikaisiin vaihdevuosiin! Ja käsittääkseni munasarjojen ikääntyminen ja toiminnan heikkeneminen usein ilmenee kuukautiskierron lyhentymisellä, johon syynä voi olla esim munarakkulan nopeutunut kasvu, varhainen ovulaatio ja keltarauhashormonin toiminnan heikkeneminen. Mulla luultavasti nyt lyhyt luteaali ja keltarauhasen heikkous johtuvat vielä synnytyksestä ja siitä palautumisesta, kun esim maitoakin vielä tulee. Ja ovulaatio on enemminkin myöhäinen, ei varhainen. Ja oviksen kuitenkin joka kierrossa bongaan

Tiedostan toki, että määrä ei kerro laadusta mitään, vähäisilläkin määrillä voi saada hyvin raskauden alulle ja suuri määrä ei takaa et olis paljon hyvälaatuisia, toki jos esim ivf mennään niin hyvä et on paljon munarakkuloita, joita kerätä. Henkimaailman juttuja nämä kenellä onnistuu ja millä lähtökohdilla

Ja lääkäri kehui et mun arvoilla
ja ultrauksen perusteella tilanne hyvä, täytän 34v ja FSH oli 3,4, se olisi koholla jos vaihdevuodet lähenisi, ja AMH oli 2,59 joka kuulemma myös oikein hyvä ikäiselläni. Luottavaisin mielin olen. Meillähän "yllättäin" miehen tulokset oli selkeästi heikommat kuin raja-arvot, toki ne kontrolloidaan uudestaan, mutta jos yhä heikot, niin todennäköisesti siinä syy miksi raskauden alkaminen kestänyt. Siksi suunniteltiinkin heti IVF/ICSI jos uusikin näyte heikko.
Oon siinä käsityksessä, että vaihdevuosien lähestyessä munasolu- ja keltarauhashormonituotanto hiipuu ja ennen lopullista menopaussia
FSH "piiskaa" vielä siinä vaiheessa munasarjoja toimimaan, vaikka munasolua ei enää irtoakaan! Eli ovista ei enää tapahdu. Itsellä onneksi joka kuukausi ovulaatio tapahtuu, eikä esim kierron pituus suuremmin heittele.
Mutta kiitos kommentistasi joka tapauksessa, vaikka koitan kyllä pysyä positiivisena, että ei mulla mitään varhaiseen menopaussiin viittaavaa ole kokonaistilanne huomioiden
En lähtisi arvuuttelemaan toisille huonoja vaihtoehtoja. Nää asiat ottaa niin raskaasti muutenkin ja negatiivista infoa on kyllä tarjolla netissä vaikka millä mitalla.
Niin kauan kun kommentit perustuu ylimalkaisiin olettamuksiin, varsinkin kun voivat olla täysin hakoteillä, niin parempi ettei niitä viljele tuosta noin.
Tsemppiä ja toivoa täällä tarvitaan. ❤ Lääkärit on latistamista varten.
Kiitos
@Macademia tsemppikommentista, totta, että aihe on arka ja ei ainakaan kaipaa turhia pirujen maalailuja seinille

Uskon kyllä lääkärin arvioon jonka muodostanut tutkimuksista ja labroista, että ei ole hätää vielä
Sama juttu muuten greipeistä, jestas et on lisännyt kosteutta ja limoja!
Nyt on kyllä pakko sanoa että oon tosi iloinen että rupesitte puhumaan iästä. Itse täytän tänä vuonna 34 ja mies täyttää 37. Meillä ei yhtään lasta ole ja miehen kanssa ollaan kuljettu samaa matkaa jo 16 vuotta

. Itse en siis mikään nuori ensisynnyttäjä olisi ja vähän meinaa ahdistaa että menikö aika jo,kun tässä kestää näin kauan
Mäkin täytän tänä vuonna 34v, ja pidinkin itseäni vanhana ensisynnyttäjänä, vaikkei 32v edes oo nykyään niin vanha

ajat muuttuneet. Ja hyvin palauduin fyysisesti ym. Mun mies täyttää 43v.
Joku kyseli oviksen aikaisista talletteluista, niin yleensä me 2-3 kertaa siinä oviksen aikoihin, oviksen lähestyessä yleensä jo joka toinen päivä ja plussapäivänä ja ovispäivänä, joskus vielä seuraavanakin. Viime tärppikierrossa seksiä oli -3 DPO, DPO 0 ja DPO 1.

Viime kierrossa painettiin 6 päivää putkeen ja meinas iskee turnausväsymys