Ketäs äänestit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ketäs äänestit tai aiot äänestää? Tai kerro ainakin puolue. Vai jätitkö äänestämättä?

Itse äänestin Vihreitä ihan vaan siksi, että hyvä tuttu oli siellä ehdokkaana. Muutenkin haluan äänestää jotakin joka on mahd. kaukana persuista ja vapauden liiton kaltaisista puolueista.

Oon kyllä äänestänyt ennen myös Keskustaa, demareita ja jopa Kokoomusta.

Olen köyhä, joten ääni Vasemmistolle. Nuorempana äänestin Kokoomusta kun oli vielä haaveita ja uskoa. Mutta kun elämä heitellyt niin nykyään mulla tämä periaate:

Äänestä sitä porukkaa, joka ajaa sinun etuasi. Niin muutkin tekee. Tai kaikkihan ei tee, koska eivät omaa etuaan ymmärrä. Mielestäni persujen äänestäjissä on paljon tätä porukkaa.

Rikkaat ja hyvin toimeentulevat äänestävät Kokoomusta. Perusduunarit sitten SDP:tä. Minunkaltaiset (pätkäduunia yms.) sitten Vasemmistoa. Sitten saavat kaikki ryhmät oman osansa. Sitten on tärkeetä, että sen perusteella puolueet pystyy keskustelemaan.

Kokoomusta mun mielestä myös äänestää moni, jonka ei pitäisi. Johtuu just siitä, että halutaan nähdä itsensä voittajana.

Olen silti sitä mieltä, että Suomessa vielä aika hyvä tilanne. Mutta taistella pitää koko ajan, muuten kyllä muututaan yhä enemmän amerikkalaiseen suuntaan. Sitä en näe hyvänä.

Olen köyhä, joten ääni Vasemmistolle. Nuorempana äänestin Kokoomusta kun oli vielä haaveita ja uskoa. Mutta kun elämä heitellyt niin nykyään mulla tämä periaate:

Äänestä sitä porukkaa, joka ajaa sinun etuasi. Niin muutkin tekee. Tai kaikkihan ei tee, koska eivät omaa etuaan ymmärrä. Mielestäni persujen äänestäjissä on paljon tätä porukkaa.

Rikkaat ja hyvin toimeentulevat äänestävät Kokoomusta. Perusduunarit sitten SDP:tä. Minunkaltaiset (pätkäduunia yms.) sitten Vasemmistoa. Sitten saavat kaikki ryhmät oman osansa. Sitten on tärkeetä, että sen perusteella puolueet pystyy keskustelemaan.

Kokoomusta mun mielestä myös äänestää moni, jonka ei pitäisi. Johtuu just siitä, että halutaan nähdä itsensä voittajana.

Olen silti sitä mieltä, että Suomessa vielä aika hyvä tilanne. Mutta taistella pitää koko ajan, muuten kyllä muututaan yhä enemmän amerikkalaiseen suuntaan. Sitä en näe hyvänä.

Persuja äänestin yhä. Mä voin sanoo sulle, että köyhänkin kantsis äänestää persuja. Vasemmistopolitiikalla loppuu kaikki kakunleipojat ja kohta ei ole mitään jaettavaa. Te köyhät tarvitsette meitä ahkeria ihmisiä pyörittämään yhteiskuntaa, että saatta sitten edes murusia. Ilman meitä ei oo ees niitä murusia teille. Ja enempää te ette ees ansaitse.

Äänestämällä vasemmistoliittoa pysyt köyhänä.

Persuja äänestin yhä. Mä voin sanoo sulle, että köyhänkin kantsis äänestää persuja. Vasemmistopolitiikalla loppuu kaikki kakunleipojat ja kohta ei ole mitään jaettavaa. Te köyhät tarvitsette meitä ahkeria ihmisiä pyörittämään yhteiskuntaa, että saatta sitten edes murusia. Ilman meitä ei oo ees niitä murusia teille. Ja enempää te ette ees ansaitse.
👍

👎

"Orpon luvattu maa

Hallitustaipaleen alusta alkaen pääministeri Petteri Orpo on eri sanoin toistanut seuraavaa ajatusta:

Meidän on pakko tehdä näitä vaikeita ratkaisuja. Emme me näitä pahuuttamme tee. Meillä ei vain ole vaihtoehtoa. Kunhan tämän piinan käymme yhdessä läpi, pääsemme luvattuun maahan.

Ajatuksesta on muodostunut pääministerin poliittisen viestinnän ydin. Sen kautta hän on kyennyt myös hyödyntämään ja vahvistamaan puolueensa talouspoliittisen imagon perinteistä ja myytin mittasuhteet saavuttanutta piirrettä: vastuullisuutta.

Paljon julkisuutta on saanut myös Orpon kanta, jonka mukaan hänen hallituksensa siivoaa edellisen hallituksen sotkuja. Tätä viestiä hän on toistanut säännöllisesti ja sanonut suoraan, että hänen ratkaisujensa arvostelijat ovat vastuuttomia velanottajia.

Viesti on puskenut hyvin läpi, ja ainakin toistaiseksi isossa julkisuudessa kokoomus on profiloitunut pääosin velkaongelman ratkaisijana.

Tämä on kiinnostavaa, koska kiistatonta näyttöä ei löydy siitä, että kokoomuksen talousosaaminen olisi sen parempaa kuin monen muun puolueen. Esimerkiksi 2007–2019 maamme talouspolitiikasta vastasi kokoomuslainen pää- tai valtiovarainministeri. Tuona aikana valtionvelka kasvoi sekä absoluuttisesti että suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Velkaantumista voi selitellä vaikkapa 2008 finanssikriisillä, mutta samanlaisia force majeure -tyyppisiä syitä lainan ottamiselle on ollut muillakin hallituksilla.

Kokoomuksen maine vastuullisena talousosaajana vaikuttaakin olevan betonia, johon mikään ei pysty. Kunta- ja aluevaalien alla mainetta kuitenkin nakertaa kaksi toisiinsa liittyvää seikkaa: uhriutumista hyödyntävän poliittisen viestinnän umpikuja ja itse yhteiskunnallinen todellisuus.

Kun pääministeri sanoo olevansa vaihtoehdottomassa tilanteessa ja joutuvansa siivoamaan edellisen hallituksen jälkiä, hän uhriutuu. Kun hän korostaa ”vaikeiden päätösten” taakkaa, hän tekee itsestään uhrin niiden ihmisten sijaan, joita päätökset koskevat. Sama tapahtuu, kun hän eduskunnassa toteaa, ettei oppositio kykene näkemään mitään hyvää hallituksen politiikassa.

Uhriutuminen on halpa mutta toimiva populistisen viestinnän keino. Merkittävää yhteiskunnallista valtaa omaavan käytössä se happanee kuitenkin nopeasti. Mitä kauemmin pääministeri esittää itsensä uhrina, sitä syvemmälle hän ajautuu uhriutumisen mukanaan tuomiin voimattomuuden tunnemielikuviin ja muiden syyttelyn aiheuttamaan uskottavuuskriisiin. Jos pääministeri jatkaa tällä tiellä, koko hallitus alkaa tragikoomisesti näyttää oman toimintansa uhrilta.

Samalla yhteiskunnallinen todellisuus haastaa pääministerin viestintää lahjomattomalla tavallaan. Pahenevan työttömyyden, köyhyyden, eriarvoistumisen, vahvan velkaantumisen ja näköalattomuuden myötä monen kärsivällisyys ja usko alkavat loppua. Monet talouspolitiikan asiantuntijat ovat Orpon ratkaisuista erimielisiä. Ihmisillä herää yhä enemmän kysymyksiä.

Entäpä jos kokoomuksen talouspoliittinen osaaminen ei olekaan niin erinomaista kuin myytti lupaa? Entäpä jos valittu linja ei rakenna vaan tuhoaa kasvun ja hyvinvoinnin edellytyksiä? Entäpä jos muun muassa köyhien, nuorten ja opiskelijoiden uhrauksilla kivetty tie luvattuun maahan ei johdakaan muualle kuin entistä pahempaan yhteiskunnalliseen kriisiin?"

.
En äänestä lainkaan.
Tämä on päätökseni.
Lapsuudenkodissani oli
kokoomuslainen pohjavire.
Itse olen poliittisesti
sitoutumaton.
Katsoin oman vaalipiirini
ehdokkaat läpi, mutta
siinä osallistumiseni 2025.
👋
.

Miksi niin monet ryntäävät ennakkoäänestämään, vaikka eivät varsinaisena vaalipäivänä ole matkoilla?
Minä äänestän sunnuntaina, järkevästi ajattelevia nuoria (tai ainakin nuorehkoja) naisehdokkaita.

Jos asuisin Kauniaisissa, Binga Tupamäki saisi ääneni.
binga_tupamaki_galleria_6.jpg

.
En äänestä lainkaan.
Tämä on päätökseni.
Lapsuudenkodissani oli
kokoomuslainen pohjavire.
Itse olen poliittisesti
sitoutumaton.
Katsoin oman vaalipiirini
ehdokkaat läpi, mutta
siinä osallistumiseni 2025.
.

*Minulta vain tämä kommentti.
En koskaan puhu 'miehestäni',
olenhan naimaton. 'Miesystävä'
on eri juttu, mutta en näitä
yksityisasioitani tuo someen!

Osa kommenteista jopa
vaaliketjussa on takuulla
piloilla tehtyjä ja kiusaajahenkisiä.
[En ihmettelisi, vaikka paikkakuntalainen nainen].

Ikävä kyllä pahuus on kaikkialla.

Yhteistyössä