Miksi kostat naapurin äänet jotka koet ärsyttävinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vaikka naapuri eläisi aivan tavanomaista elämää kerros ja rivitalossa ja ne äänet kuuluu sun asunnon puolelle huonosta äänieristyksestä johtuen, heiltä kuuluu puolestaan koiran haukkuminen asuntoni puolelle . Esimerkiksi TV tai musiikki on normaalia elämää. Kaikki ei voi käyttää kuulokkeita vaikka äänentoisto oiskin parempi niillä, tinnitus pahenee... Nyt puhutaan kohtuullisesta TV:n ja musiikin kuuntelusta radiosta sitten päiväsaikaan, tunnin verran päivässä. Elokuva saattaa kestää 1h 30min

Kysyn nyt täältä ensin yleisesti koska uskon että tälläisiä kostajia/kiusaajia on paljon. Aina jännästi kun alan kuuntelemaan TV tai musiikkia niin alkaa hirveä pauke ja kolina seinän takana, jotta ihminen ei pystyisi rentoutumaan
Oletko kokeillut eri aikoina päivästä ja onko reaktio aina samanlainen vai onko kyseessä normaalit arkiset äänet myös naapurissa?
Oletko itse normaalia herkempi?

Minua ei naapuruston tv:n
katselu häiritse millään tavalla.
Ei todellakaan. Teinit 'luukutti'
räppiä aika usein volumet
kaakossa, mutta he muuttivat
pois. En mä heippalappuja
musan takia rustannut. 😀

En ole omistanut televisiota
14 vuoteen, koska luovuin
siitä kokonaan. Kun uusi laite
oli 3 vuotta nököttänyt
avaamatta katsottuani
vain kahdet urheilukisat
+ muutaman TTK-jakson,
päätin lasinaamasta luopua
lopullisesti. Netissä katson
kaiken kuulokkeilla.
Samoin äänikirjat, podit..

En naapureita ajatellen
myöskään kuuntele
musiikkia vapaassa
tilassa tai harjoita
laulamista/
soita instrumenttejä talossa.
Koska paperiseinät.

Parempia äänieristyksiä
toivottavasti tulevaisuudessa.

Treenatessa olis kiva joskus
hetki luukuttaa musaa
kotonakin.

.

Hyvää vkl, Ap. 👋

Oletko kokeillut eri aikoina päivästä ja onko reaktio aina samanlainen vai onko kyseessä normaalit arkiset äänet myös naapurissa?
Oletko itse normaalia herkempi?
Aina samanlainen reaktio mihin tahansa päiväsaikaan. En ole herkkä äänille, mutta kiusaamiselle olen jos se pitkään jatkuu. Kyllä sen aistii ja huomaa kun toinen osoittaa mieltä ja kiusaa. Hirveä kolistelu alkaa aina silloin kun mulla TV tai musiikki päällä.. vaikka ne saisi ihmisen olon sietämättömäksi, niin ei sitä ärsytystä tarvitse silti näyttää, varsinkaan kun nitistän itseni niin pieneksi että teen näitä asioita vain päiväsaikaan, enkä kovin pitkään, enkä tahallaan. Vois vähän tulla naapuria vastaan

Minulle autottomalle
sooloihmiselle toimitetaan
isompia, erittäin painavia elintarviketilauksia
kotiovelle. Paketeissa usein
pehmusteena 'ilmatyynyjä.'
Joskus poksautan suurimmat
tyhjäksi. Toivottavasti kukaan
ei tätä ääntä ole kiusantekona ottanut.

[*#6 jatko]

---

Naapurissa asuu setis, joka yrittää kouluttaa sinua.
Nuorehko pariskunta ne on. Kato kun kaikki vetää nykyään luurit päässä, niin oletetaan että kaikki pystyis käyttää kuulokkeita. Eikä ihmistä tulisi kerrostaloissa tai rivitaloissa kouluttaa vaikka hän kävisi yöllä suihkussa, vetäisi yöllä vessan, puhuu normaaliin ääneen kotonaan jne. Naapurin mielestä normaalia elämää on ja naapurien hyvää huomioonottamista se että -> Osta äänetön imuri jos vain mahdollista, osta äänetön pesukone, kuuntele musiikki ja ohjelmat vain kuulokkeilla, puhu kuiskaten.

Aina samanlainen reaktio mihin tahansa päiväsaikaan. En ole herkkä äänille, mutta kiusaamiselle olen jos se pitkään jatkuu. Kyllä sen aistii ja huomaa kun toinen osoittaa mieltä ja kiusaa. Hirveä kolistelu alkaa aina silloin kun mulla TV tai musiikki päällä.. vaikka ne saisi ihmisen olon sietämättömäksi, niin ei sitä ärsytystä tarvitse silti näyttää, varsinkaan kun nitistän itseni niin pieneksi että teen näitä asioita vain päiväsaikaan, enkä kovin pitkään, enkä tahallaan. Vois vähän tulla naapuria vastaan
Kuulehan nyt sinulla on talon yhtenä asukkaana aivan samanlaiset oikeudet kun muillakin asukkailla elää normaalia elämää ja tuottaa arjen ääniä.
Jos naapurista kuuluu ääniä kun katsot tvtä tai kuuntelet musiikkia niin so what.
Oletko saanut mitään apua tuohon nuoruudessa tapahtuneeseen kiusaamiseen, joka on jättänyt sinuun noin pahat traumat?

Kuulehan nyt sinulla on talon yhtenä asukkaana aivan samanlaiset oikeudet kun muillakin asukkailla elää normaalia elämää ja tuottaa arjen ääniä.
Jos naapurista kuuluu ääniä kun katsot tvtä tai kuuntelet musiikkia niin so what.
Oletko saanut mitään apua tuohon nuoruudessa tapahtuneeseen kiusaamiseen, joka on jättänyt sinuun noin pahat traumat?
Olisi so what jos naapuri oikeasti keskittyisi omaan elämäänsä, mutta kostokolistelu on nykyään erittäin yleistä. Heti kun ei jokin ääni miellytä. Ilmapiiri käy vaan niin ahdistavaksi, kun toinen koittaa pomottaa miten täällä eletään, vaikka itse eläisin järjestyssääntöjen mukaan. Sitten nämä ihmiset käyttää väärin sitä Kotirauha pykälää eli mitään ei saisi kuulua naapurin puolelle tai ainakaan sellaisia ääniä joista he ei pidä ja käytännössä tämä on mahdottomuus normaalisti elämällä, ellet hiljaa hiivi, kun ei kerrostaloihin ja rivitaloihin rakenneta kunnon äänieristystä säästösyistä

Nuorehko pariskunta ne on. Kato kun kaikki vetää nykyään luurit päässä, niin oletetaan että kaikki pystyis käyttää kuulokkeita. Eikä ihmistä tulisi kerrostaloissa tai rivitaloissa kouluttaa vaikka hän kävisi yöllä suihkussa, vetäisi yöllä vessan, puhuu normaaliin ääneen kotonaan jne. Naapurin mielestä normaalia elämää on ja naapurien hyvää huomioonottamista se että -> Osta äänetön imuri jos vain mahdollista, osta äänetön pesukone, kuuntele musiikki ja ohjelmat vain kuulokkeilla, puhu kuiskaten.
Kolisteleeko se naapuri, jos käyt yöllä vessassa tai puhut normaaliin ääneen puhelimessa? Vai onko kyse sittenkin siitä, että se musiikinsoittosi on häiritsevää?

Apn kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää häntä tulemaan paikalle kun demonstroit tilanteen. Jos selkeästi tulee esiin kuvaamasi käytös voi isännöitsijä antaa naapurille huomautuksen.
Yleensä ne äänet kulkevat talon rakenteita pitkin.

🟠Minulta vain #6 ja #8.
.....

Olen minäkin
monenlaisissa taloissa
asunut, mm. vanhassa
Jugend-suojelukohteessa
kera oman kakluunin;
kuin myös tuliterässä
uudistalossa
ja kaikkea näiden väliltä.
Äänieristys ollut
vähintään tyydyttävä,
ellei erinomainen.
Aiemmissa kodeissa/
kohteissa ei tod. ole tätä
tasoa ollut äänien siirtyminen
kuin nykyisessä talossani.

Joskus on joku puhelimessa
ystäväni kanssa
puhumani hlökoht.
asia päätynyt palstallekin,
mutta se aloitus poistui
täältä nopeasti. Joku
naapuri teki pikkujekun..
Aika hurjaa.

Näillä spekseillä valitettavasti
joutuu koko ajan tiedostamaan
oman tuottamansa äänimaiseman paperiseinien
talossa.. 🤷

*Nämä eivät liity minuun.

Taas tämä sama. Normaali elämäkään ei saa olla häiritsevää. Ja tinnitus ei estä kuulokkeiden käyttämistä.
Niin mutta kun sinunlaisia häiritsee tämä, tuo, se, nämä, ne normaalit elämisen äänet ja kun keksit että jokin sinua häiritsee, vaikka se ois aivan tavanomainen asia niin naapurin on heti lopetettava se! Näin pidät ihmistä hihnassa ja panta saattaa alkaa kuristamaan milloin vaan kaulaa kun saadaan jatkuvasti olla varuillaan mistä valitat seuraavaksi! Tinnitus ei estä kuulokkeiden käyttämistä, mutta sinä haluat että tässä edetään vain tahtosi mukaan, et ota huomioon siitä kun sanon että ne pahentaa mun tinnitusta.. vaikka sun on vaikea uskoa, niin voisit olla silti tinkaamatta kun aikuinen ihminen sulle kertoo miten hänen kehonsa toimii. Silti kuvittelet tietäväsi paremmin miten mun keho toimii. Haluat määrätä, etkä tulla yhtään vastaan siinä vaikka laillista on että kotonaan saa myös vähän aikaa kuunnella TV ja musiikki ilman kuulokkeita, 1h-1h 30min ei todellakaan ole pitkä aika kun vuorokaudessa on 24 tuntia. On ylipäätään väärin että joutuu stressaamaan näin tavallisesta asiasta, mutta koitan ottaa huomioon naapuria että tekisin mahdollisimman vähän ettei tarvitse kokonaan kuitenkaan elää ilman nautintoja!

Kolisteleeko se naapuri, jos käyt yöllä vessassa tai puhut normaaliin ääneen puhelimessa? Vai onko kyse sittenkin siitä, että se musiikinsoittosi on häiritsevää?
Musiikin soitto on aina häiritsevää kerrostaloissa ja rivitaloissa ihmisten mielestä jos se musiikki ei satu olemaan just sitä mitä tykkää kuunnella! Ei ole yhteisöasumisessa enää mitään semmoista rentoutta ja ymmärrystä, että niin kun eletään seinä kiinni toisissamme niin sieltä naapurista kuuluu välillä ääniä ja voisi jättää vaan huomiotta naapurin TV äänet ja musiikin. Kyllä, täällä naapuri on ajastanut myös sen miten paljon saan puhelimeen puhua, täytyy pitää hyvin minimissä ettei ala heillä hermo kiristymään.

Niin mutta kun sinunlaisia häiritsee tämä, tuo, se, nämä, ne normaalit elämisen äänet ja kun keksit että jokin sinua häiritsee, vaikka se ois aivan tavanomainen asia niin naapurin on heti lopetettava se! Näin pidät ihmistä hihnassa ja panta saattaa alkaa kuristamaan milloin vaan kaulaa kun saadaan jatkuvasti olla varuillaan mistä valitat seuraavaksi! Tinnitus ei estä kuulokkeiden käyttämistä, mutta sinä haluat että tässä edetään vain tahtosi mukaan, et ota huomioon siitä kun sanon että ne pahentaa mun tinnitusta.. vaikka sun on vaikea uskoa, niin voisit olla silti tinkaamatta kun aikuinen ihminen sulle kertoo miten hänen kehonsa toimii. Silti kuvittelet tietäväsi paremmin miten mun keho toimii. Haluat määrätä, etkä tulla yhtään vastaan siinä vaikka laillista on että kotonaan saa myös vähän aikaa kuunnella TV ja musiikki ilman kuulokkeita, 1h-1h 30min ei todellakaan ole pitkä aika kun vuorokaudessa on 24 tuntia. On ylipäätään väärin että joutuu stressaamaan näin tavallisesta asiasta, mutta koitan ottaa huomioon naapuria että tekisin mahdollisimman vähän ettei tarvitse kokonaan kuitenkaan elää ilman nautintoja!
Toi mitä sanoit tinnituksesta on munkin kohdalla totta. Nyt se on tollanen tv kuvaputki ääni. Mut jos kuuntelisin musaa kuulokkeilla ni mun tinnitus ääni voimistuisi moneksi viikkoo tosi kovaksi. Joudun kuuntelee siis musiikkia ilman kuulokkeita.

Eikä ihmistä tulisi kerrostaloissa tai rivitaloissa kouluttaa vaikka hän kävisi yöllä suihkussa, vetäisi yöllä vessan, puhuu normaaliin ääneen kotonaan jne.
Niinpä. Eikä ihmisiä pitäisi "kouluttaa" tiellä jarruvaloja vilkutellen, mutta silti sitä jotkut setämiehet tekee. Eli hyvin voivat sinunkin naapuri yrittää "kouluttaa" sinua kostamalla kaikki äänet. IHmiset on niin pikkumaisia.

Toi mitä sanoit tinnituksesta on munkin kohdalla totta. Nyt se on tollanen tv kuvaputki ääni. Mut jos kuuntelisin musaa kuulokkeilla ni mun tinnitus ääni voimistuisi moneksi viikkoo tosi kovaksi. Joudun kuuntelee siis musiikkia ilman kuulokkeita.
Joo, mikä siinä on niin vaikeaa että ystävällisyys puuttuu. Jokainen varmasti tietää että tv:n ja musiikin kuuntelu on erittäin tavanomaisia asioita, niitä suurin osa ihmisistä nykypäivänä tekee! Nämä jotkut ahdistelijat sekopää rupeaa jopa väittämään että ei tv:n ja musiikin ääni ole normaalin elämisen ääniä kun ei ne ole ihmisen elämään liittyviä pakollisia ääniä. Vaikka samaan aikaan varmasti tietävät että viihde on henkireikä! Jos ei tajua, miksi ihminen tarvitsee viihdettä elämäänsä, niin en minä jaksa sellaisen kanssa alkaa väittelemään. Toivon että kohtuudella osattaisiin tulla vastaan.

Joo, mikä siinä on niin vaikeaa että ystävällisyys puuttuu. Jokainen varmasti tietää että tv:n ja musiikin kuuntelu on erittäin tavanomaisia asioita, niitä suurin osa ihmisistä nykypäivänä tekee! Nämä jotkut ahdistelijat sekopää rupeaa jopa väittämään että ei tv:n ja musiikin ääni ole normaalin elämisen ääniä kun ei ne ole ihmisen elämään liittyviä pakollisia ääniä. Vaikka samaan aikaan varmasti tietävät että viihde on henkireikä! Jos ei tajua, miksi ihminen tarvitsee viihdettä elämäänsä, niin en minä jaksa sellaisen kanssa alkaa väittelemään. Toivon että kohtuudella osattaisiin tulla vastaan.
Mitäs jos alkaisit hakemaan itsellesi uutta asuntoa kun tuntuu olevan niin hankalaa.

Yhteistyössä