Vihreä maahanmuuttaja kritisoi rankasti pakkoruotsia: "Ruotsin kielen pakollisuudesta tulisi käydä yhteiskunnallinen keskustelu"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
"Ruotsi on ainoa pakollinen aine suomea äidinkielenään puhuville peruskoulusta, toiselle astelle ja korkeakouluun saakka. Millään muulla kielellä - kuten englannilla tai äidinkielellä - saati muilla aineilla ei ole tällaista erityisasemaa."

"Ruotsi on ainoa pakollinen aine suomea äidinkielenään puhuville peruskoulusta, toiselle astelle ja korkeakouluun saakka. Millään muulla kielellä - kuten englannilla tai äidinkielellä - saati muilla aineilla ei ole tällaista erityisasemaa."

hänen kannattaa siirtyä katsomaan elokuvia ym ruotsalaisilta kanavilta ja Suomessa asiaohjelmat suomenruotsiksi. Niin tehtiin 1970-luvullaki kun ne kanavat näkyivät. Silloin ei ollut tekstinpeittosivuja mut nyt on: uusinnat niin et se on käytössä.

RKP:läisten helppo olla suvaitsevaisia ja haukkua persuja rasisteiksi, kun sädekehä loistaen omat lapset voi laittaa rotupuhtaisiin ruotsinkielisiin päiväkoteihin ja kouluhin.

Ei ole mitään ongelmaa kun osaa. Katso nyt vaikkapa Puutarhakausi tekstinpeiton kanssa.
Kun ikää ja viisautta karttuu, 65+ Yle Teemalla on ihana ohjelma.
Ohjelmassa puhutaan aitoa ruotsia, jota minä tarvitsen
jutellessani lapsenlapsieni kanssa. He puhuvat myös suomea.
Tämä ruotsin kielijankkaus jatkuu palstalla loputtomiin.
Huonon itsetunnon omaavat reppanat jaksavat vatvoa jo loppuun kaluttua puheenaihetta.

Huonon itsetunnon omaavat reppanat jaksavat vatvoa jo loppuun kaluttua puheenaihetta.
IS

"Nyt se on tutkittu: Suomea äidinkielenään puhuvilla korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla"

Vai olisiko huono itsetunto sillä taholla, joka pakkotuputtaa oma rumaa ja tarpeetonta kieltään muille, koska ei itsekään usko, että kukaan haluaisi sitä opiskella vapaaehtoisesti?

Jos aihe on loppuun kaluttu, miksi asia jaksaa vuodesta toiseen kiinnostaa RKP:tä? Se vaati pakkoruotsin ala-asteelle, se vaati pakkoruotsin lisätunnit peruskouluun, nyt se vaatii pakkoruotsia päiväkotiin.

Kerropa, miksi, jos aihe on niin loppuun kaluttu? Miksi sitä pitää vaatia ja vinkua lisää vuodesta toiseen?

Uusimmat

Yhteistyössä