K/B-komposti

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiva, että tulevat Suomeen, varsinkin kun elokuussa on varsinainen festarikausi Euroopassa ja täällä alkaa olla jo ohi. Olisi varmaan voinut olla tarjolla isompia festareita Euroopassa, mutta Suomi voitti.
Eiköhän he olisi menneet suuremmille festareille jos sellaiset samaan aikaan olisi ollut muualla tarjolla. Tietty aikataulu voi olla heillä tiukka ja Suomen vierailu lyhyt. Maksetaankohan Suomen festareista enemmän kuin Balkanin?

vierailija
Tuosta sijainnista on napinaa myös Twitterissä, jännä et monet ois kuitenkin valmiita menemään esim. Provinssiin, joka on periaatteessa ihan yhtä kaukana. Ja osa näistä valittajista on käyneet myös K:n keikalla ties missä hornantuutissa, mut nyt ihan nono et Joksut esiintyy Mikkelissä.
Provinssissa on ihan omanlaisensa tunnelma ja siellä on yleensä kiinnostavimmat esiintyjät, niin siksi moni menee sinne mieluummin.

vierailija
Eikö tuollaiset yleensä koske niitä esiintyjiä joilla on tosi isot keikkapalkkiot? Esim. The Soundsilla oli aikoinaan Suomessa useita festarikeikkoja samana kesänä.
Kaikki on suhteellista. Nyt on kyseessä pienehkö, uusi festari, ja pienehkö ei niin tunnettu pääesiintyjä. Se missä Provinssin ja Måneskinin välillä iso summa voi tarkoittaa 500t, niin Dinosaurusrokille ja Joksuille esimerkiksi 50t on suhteessa ihan yhtä iso summa. Eli uudelle festarille olisi katastrofi jos he buukkaavat heille isolla summalla jonkun ulkkariartistin, ja sitten niitten fanikunta valitsisikin ostaa liput jollekin toiselle niiden keikalle. Jonkinlainen eksklusivisuusdiili on melkein pakollinen festarille.

Kai muistatte viime kesän eksklusiivisen makkaratehdaskeikan?

vierailija
Eiköhän he olisi menneet suuremmille festareille jos sellaiset samaan aikaan olisi ollut muualla tarjolla. Tietty aikataulu voi olla heillä tiukka ja Suomen vierailu lyhyt. Maksetaankohan Suomen festareista enemmän kuin Balkanin?
Ehkä heille sopi Suomen festarikeikka just elokuulle, useimmat muut isot festarit kuitenkin kesä-heinäkuussa. Ja varmaan houkutti, et ovat pääesiintyjiä, vaikka onkin pienempi festari kyseessä. 😁

vierailija
En mäkään! Mulle tuli ekana heti sellainen olo, että aha, nyt on pää avattu! Varmasti esiintyvät vielä muillakin festareilla täällä, itse toivoisin heitä Järvenpään Puistobluesiin, olen nähnyt siellä Lynyrd Skynyrdin ysärillä ja sijainti oli todella hyvä ja saavutettavissa.
Itse taas vähän epäilen, että voi olla ainoa tai sitten ehkä joku yksi toinen. He on kuitenkin niin pieni tekijä Suomessa, että jos tekevät ison kiertueen riittääkö pienen fandomin lisäksi joka paikkaan kiinnostuneita. Lisäksi Viisuista on jo aikaa ja tämän vuoden viisuartistit on jo ihmisten mielissä. Etenkin kun he ei soi radiossa eikä ole suurta hittiä Suomessa. Kiva tietysti jos olen väärässä.

vierailija
Kaikki on suhteellista. Nyt on kyseessä pienehkö, uusi festari, ja pienehkö ei niin tunnettu pääesiintyjä. Se missä Provinssin ja Måneskinin välillä iso summa voi tarkoittaa 500t, niin Dinosaurusrokille ja Joksuille esimerkiksi 50t on suhteessa ihan yhtä iso summa. Eli uudelle festarille olisi katastrofi jos he buukkaavat heille isolla summalla jonkun ulkkariartistin, ja sitten niitten fanikunta valitsisikin ostaa liput jollekin toiselle niiden keikalle. Jonkinlainen eksklusivisuusdiili on melkein pakollinen festarille.

Kai muistatte viime kesän eksklusiivisen makkaratehdaskeikan?
Niin riippuu nyt ihan siitä millaisen palkkion Joksut tuosta keikasta saa. Eivät välttämättä isoa.

vierailija
Huvittaa nyt nämä itsekeskeiset ulisijat. "Mutta kun minä..." Siis jos ensimmäinen reaktio tuollaiseen keikkajulkistukseen on valitus siitä, että ei ole MINULLE HYVÄ, niin ei voi kun nauraa. Artistit menee sinne, minne kutsutaan ja mikä on kannattavaa ja sopii muuhun aikatauluun. Ei siinä kysellä yksittäisten anonyymipalstalaisten mielihaluja. Älkääkä vedotko siihen, että kyllä mulla on oikeus... Itse pidän kyllä kummallisena sitä, että ei olla edes yhtään iloisia bändin puolesta, että heidät on tilattu tänne + iloisia siitä, että monet pääsee näkemään heidät Suomessa. Ainoa mikä tuntuu kiinnostavan, on se minä itse. hohhoijaa.
Ootpa tyhmä, kun et tajua, että ääneen voi asioita harmitella, eikä se tarkoita, etteikö ymmärtäisi noita lapsellisia itsestäänselvyyksiä, joita listasit ("Artistit menee sinne minne kutsutaan jne")
Nyt on hotelli Scandicista varattu huone molemmille öille ja peruutan, kun esiintymisslotti varmistuu, noista sen varauksen, joka on turha! Tai jos en mene, niin vaikka molemmat.
Maksu vasta hotelliin saapuessa 😎

vierailija
Totta kai festarit tietää buukkaamiensa artistien keikkasuunnitelmista, niiden pohjalta neuvotellaan keikkapalkkioiden suuruudet ym. Festarisopimuksissa sovitaan tarkkaan saako artisti tehdä muita keikkoja tietyn ajanjakson ja alueen sisällä, varsinkin jos on pääesiintyjäkiinnitys. Eli hyvin tavallinen tilanne on että festari tarjoutuu maksamaan hyvän summan eksklusiivisestä keikasta, jotta sen artistin fanit on pakko ostaa festarille liput, eikä niin että artisti ottaa rusinat pullasta vetämällä omat faninsa omalle keikalleen ja sitten tulee vaan esiintymään muiden artistien faneille festarille.

Jos ei ole pääesiintyjä niin eksklusiivisuus saattaa olla täysin olematonta, tai luokkaa "ei toista keikkaa samassa kaupungissa 6kk sisällä". Mutta kalliille pääesiintyjä-sloteille on usein tiukat sopimukset. Jos artisti menee ja rikkoo sopimuksen ottamalla muita keikkoja eksusiiviselle alueelle niin sopimuksessa on varmasti säädetty sopimusakko.
Esimerkiksi Måneskinin viime vuoden Provinssi-kiinnitys oli ekskusiivinen pohjoismaissa sille kesälle, eli diiliin kuului että he eivät tee muita keikkoja pohjoismaissa sinä vuonna.
Eiks toi 6kk ole aika isosti jo sitova? Joksujen kokoiselle bändille siis.

Yhteistyössä