"Perussuomalainen Nuoriso peräänkuuluttaa pakkoruotsista ja virkamiesruotsista luopumista kaikilla koulutusasteilla."

vierailija
"Koko kansaa pakottavalle kielelliselle erityiskohtelulle ei ole perusteita tilanteessa, jossa 95 % väestöstä puhuu äidinkielenään muuta kieltä kuin ruotsia, kaksikielisiä kuntia Manner-Suomessa on vain 11 ja ulkomaalaisia on määrällisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä."

Kuulostaa todella hyvältä.👍

vierailija
"Koko kansaa pakottavalle kielelliselle erityiskohtelulle ei ole perusteita tilanteessa, jossa 95 % väestöstä puhuu äidinkielenään muuta kieltä kuin ruotsia, kaksikielisiä kuntia Manner-Suomessa on vain 11 ja ulkomaalaisia on määrällisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä."

Kuulostaa todella hyvältä.
"Ylekin on ollut aikaansa edellä, sillä arabiaa ja somaliaa tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ruotsia, toteaa PS-Nuorison puheenjohtaja Lauri Laitinen."

Mitä mieltä olet itse asiasta, eli pakkoruotsista?

Mun mielestä ruotsi on tosi helppo kieli oppia. Olisi järkevää aloittaa sen oppiminen jo ala-asteella ensimmäisenä vieraana kielenä.

Tai vaihtoehtoisesti kaikkien kielien pitäisi olla valinnaisia. Silleen että yläasteen loppuessa osaisit suomen kielen lisäksi ainakin kolmea kieltä auttavasti.

En tajua miksi juuri englanti on se mikä on pakollinen. Yhtälailla voisi opetella vaikka mandariinikiinaa tai saksaa.

vierailija
Mun mielestä ruotsi on tosi helppo kieli oppia. Olisi järkevää aloittaa sen oppiminen jo ala-asteella ensimmäisenä vieraana kielenä.

Tai vaihtoehtoisesti kaikkien kielien pitäisi olla valinnaisia. Silleen että yläasteen loppuessa osaisit suomen kielen lisäksi ainakin kolmea kieltä auttavasti.

En tajua miksi juuri englanti on se mikä on pakollinen. Yhtälailla voisi opetella vaikka mandariinikiinaa tai saksaa.
Ruotsia pitää opiskella koska se on niin helppoa? 🤔

Etkö tosiaan tajua miksi englanti on pakollinen kieli? Jopa lapset tajuavat miksi englantia pitää opiskella.

vierailija

👍

Englannin kielellä on tosiaan maailmassa liian suuri asema.

Ruotsia pitää opiskella koska se on niin helppoa? 🤔

Etkö tosiaan tajua miksi englanti on pakollinen kieli? Jopa lapset tajuavat miksi englantia pitää opiskella.
Enhän sanonut että ruotsia pitää opiskella!

Ja mandariinikiina on maailman puhutuin kieli. Miksi siis englanti on pakollinen mutta se ei? Espanjaakin puhutaan englantia enemmän. Miksei se?

vierailija
Enhän sanonut että ruotsia pitää opiskella!

Ja mandariinikiina on maailman puhutuin kieli. Miksi siis englanti on pakollinen mutta se ei? Espanjaakin puhutaan englantia enemmän. Miksei se?
Sanoitpa.

"Mun mielestä ruotsi on tosi helppo kieli oppia. Olisi järkevää aloittaa sen oppiminen jo ala-asteella ensimmäisenä vieraana kielenä."

Moniko Euroopassa puhuu kiinaa?

vierailija
Sitä päätöstä ei tehdä kansallisissa tai ylikansallisissa parlamenteissa, että mikä kieli valitaan valtakieleksi. Tietenkin ymmärrät tämän itsekin, mutta haluat vaan jankata. Englanti nyt vaan on ykköskieli maailmassa niin kuin dollari on ykkösvaluutta ja näillä mennään kunnes se kiina tai espanja tulee ohi. Syyt asiaan ovat historialliset ja varmasti helposti googletettavissa, jos ei historiantuntien opit imperiumeista ja kauppakomppanioista muistu mieleen.

Yhteistyössä