Selittäkää minulle tämä laskutehtävä:

vierailija
Mutta voisihan astioissa olla 0, 60, 120. - Miten tuolla "jäljellä olevalla" selitetään yhtään mitään?
Eli ajatteletko että "jäljellä olevalla" tarkoitetaan että se bensa on jossain muualla?

Mielestäni tuossa tehtävässä tarkoitetaan että bensiinä on jäljellä noissa astioissa tuon verran ja kysytään paljonko niissä on ollut yhteensä silloin kun kaikki olivat täysiä.
 
vierailija
Ehkä tehtävä olisi pitänyt muotoilla niin että "Pekka" kävi ostamassa kolme täyttä samankokoista astiallista bensaa ja nyt jäljellä on 60 litraa. Yksi täysi astia, yksi puolillaan olevan ja yksi tyhjä. Paljonko Pekka alunperin osti bensaa?
 
vierailija
Tämän on tosiaan sanottu olevan oikea vastaus, mutta mitenkäs selität sen? - Minusta jos on jäljellä 60 litraa, niissä astioissa voi olla minkä verran tahansa suhteessa 0, 1/2 x, x.
Jos niissä voisi olla eri määrä keskenään, niin silloin voisi tehdä
x y z - kaavan:
0 + Y/2+ z = 60

Ja silloin laskennallisesti ne voisi olla mitä tahansa, kun yhdenkään astian tilavuutta ei kerrota tai täyttä bensiinimäärää ei tiedetä. Tuosta yhtälöstä voi tehdä vain esimerkkikaavoja:

Jos y = 40
40/2 + z = 60 -> 20 + z = 60 -> z = 40.
Tai
Jos y = 30
30/2 + z = 60 -> 15 + z = 60 -> z = 45.

Eli yhtälön rakentamisessa etsi tekijä/tekijät, joita ei tunneta, merkitse ne x y z, (tai vaikka a b c), ja hae niiden suhde toisiinsa ja/tai kysyttävään asiaan (bensiiniin).
Silloin, kun tekijä on sama, punainen omena, kaikki punaiset omenat on vaikkapa x. Vihreät omenat sitten y. Tuon kun löytää tehtävänannosta, niin loppu menee lauleskellen.

(Mä niiiiiin rakastin yhtälöitä koulussa, sanallisissa olin muuten tosi huono)

Fm
 

Yhteistyössä