Miten oppisin nopeasti taskuparkin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
en vain osaa. rehellisesti sanottuna en ole harjoitellut sitä sitten autokoulun ja siitäkin on jo tosi kauan.

nyt tilanne on sellainen, että olisi tosi tärkeää osata taskuparkki😭 mun työpaikalla ei ole mitään hienoja parkkipaikkoja joihin ajaa suoraan vaan on pakko parkkeerata kadulle. ja tietty toisten autojen väliin jos ei ole mitään helppoa vapaana.
mä en kestä ja pelottaa ja kädet hikoilee. ja jos mulla kestää liian kauan etsiä parkkipaikkaa niin tulen myöhässä töihin.

miten oppisin nopeasti sen?

vaikea harjoitella kun en halua naarmuttaa kenenkään autoa enkä häiritä liikennettä 😞
 
Pitäskö sun testata sitä joskus rauhassa, hiljaisella kadulla?

Ajat edellä olevan auton rinnalle. Ala samalla peruuttaa&kääntää rattia jalkakäytävään päin. Kun sisätaustapeilissä näkyy takanaolevan auton rekisterikilpi keskellä peiliä, oikaise renkaat suoraan. Peruuta vähän matkaa suoraan ja kun oman auton konepelti näyttäs mahtuvan ruutuun, kampea rattia vasemmalle ja väännä ittes ruutuun.

Saattaa tarvita vielä vähän naisellista vekslaamista sen jälkeen jotta etäisyys jalkakäytävästä ois sopiva, mut se on pientä. :giggle:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kruuttis
vierailija
Se alkaa sujua kun pääsee säännöllisesti harjoittelemaan.

Echon ohjeisiin pari tarkennusta. Ensinnäkin kaikkein yleisin tapa mokata on juurikin siinä, että aletaan peruuttaa ja kääntelemään rattia sen enempää miettimättä. Ts. mennään fiilispohjalta ja usein auto jää silloin liian kauas reunasta. Näinkin onnistuu kun tietää mitä tekee, mutta epävarmalle kuljettajalle on parempi luoda standardi. Eli käännä ensin renkaat ääriasentoon ja ala vasta sitten peruuttaa. Näin suoritus alkaa aina vakiosti ja etenee aina samalla tavalla. Ja sitten toinen tarkennus, että käytä taustapeilin sijaan sivupeiliä auton linjan tarkastamiseen. Eli omasta sivupeilistä kun näkyy takana olevan auton koko keula, niin silloin perä on menossa oikeassa kulmassa ruutuun ja renkaat voi suoristaa. Sitten täytyy enää saada etupää käännettyä sisään.

Alla on ihan hyvä video, mutta siinä kehotetaan jättämään 1 metri autojen väliin alkuasetelmassa, mutta se on kyllä sitten ihan maksimi. Eli kannattaa ehkä pyrkiä mieluummin siihen puoleen metriin. Jos lähdet esim. 120 cm:n päästä viereisestä autosta liikkeelle, et saa sellaiseen normaalikoloon itseäsi ajettua riittävän syvälle kun tila loppuu kesken.


Ja ehkä tärkein neuvo on se, että aina voi vaikka nousta autosta ja tarkastaa tilanteen. Ei siinä ole mitään noloa. Noloa on kolhaista toista autoa sen takia, että ei kehtaa nousta katsomaan miten paljon siinä on väliä. Nykyautoissa on usein kamera käytössä, mutta aina ei ole ja pysäköintitutka taas saattaa huijata aika paljon. Minulla oli aikaisemmin auto, joka huusi täyttä hälytystä jo puolen metrin päässä ja nykyinen taas on melkein kiinni kun piipitys muuttuu jatkuvaksi. Jos ei noita ominaisuuksia tunne, on parempi tarkastaa.
 
vierailija
Mä harjoittelen täällä muovisten puutarhatuolien kanssa nurmella.
Mulla ottaa aina oikea keula kiinni tuoliin, on liian lähellä sitä "autoa" minkä viereen ajan eka ja siitä alan peruuttamaan. Joka kerta käy sama vaikka yritän peruuttaa tarpeeksi oikealle käännetyn ratin kanssa.
Onko joku linjoilla ja osaisi sanoa mitä teen väärin?
 
vierailija

Yhteistyössä