Koululaiset jättävät kasvisruoat syömättä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mä teen useamman kerran joko kaikille tai sitten osalle. Meidän nuorison kouluissa ei kyllä ole mainittua kasvissuikalekeittoa, ja luulisi siinä olevan jonkun sortin protskua, mutta kuten yllä totesin, kesäkeitto oli aika yleinen ruoka koulussa mun kouluajoilla. No olihan siinä se maito..


Joo Aihisen opit ovat kyllä hyvät! Eilen tuli Masterchefissä oivia vinkkejä kasvisten valmistukseen. Uunijuureksia teen usein, mutta nyt esim. se fondant kuulosti herkulliselta ja heti viikonloppuna aion tehdä.
Et Ehkä huomannut että mainitsin Aihisen ANTIsankarikseni :D


Jus noi fondantit sit kiteyttävätkin kaiken mistä en hänen ruoanlaittotyylissään pidä.

Tai siis. Ois ihan okei syödä muutaman karran vuodessa tai jopa kerran kuukaudessa Aihisen voipitoisia tuotoksia mut eivät ne arkeen kuulu!
 
Ja sit vielä se, ettei laitoskeittiöissä ois taitoa.

Voi hyvinkin olla!


Mut jos listat on määrätty korkeammalta taholta ja tavarantoimittajat myös eikä mistään saa poiketa niin on varmasti mahdotonta yrittää muokata ruokalistaa sellaiseksi että rahaa ostaa tarpeeksi mausteita millä ruoasta saa maukasta jäisi.
 
Kasvissuikalekeitto ei ole mikään pääruoka, vaan lämmin alkuruoka vaikkapa alkusalaatin sijaan. Ikimaailmassa ei tuollainen riitä pääruoaksi lounaalla kasvavalle ja liikkuvalle nuorelle. En itsekään pärjäisi. Näissä koulujen kasvisruoissa on monesti se ongelma, että poistetaan vain liha miettimättä sen kummemmin, mistä nuori saa proteiinin. Rasvat on usein myös vedetty minimiin, joten ei ihme, jos lähikaupassa käy kuhina.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Kasvissuikalekeitto ei ole mikään pääruoka, vaan lämmin alkuruoka vaikkapa alkusalaatin sijaan. Ikimaailmassa ei tuollainen riitä pääruoaksi lounaalla kasvavalle ja liikkuvalle nuorelle. En itsekään pärjäisi. Näissä koulujen kasvisruoissa on monesti se ongelma, että poistetaan vain liha miettimättä sen kummemmin, mistä nuori saa proteiinin. Rasvat on usein myös vedetty minimiin, joten ei ihme, jos lähikaupassa käy kuhina.
Kyllä esim. borssikeitto on varsin hyvä pääruoka, ihan ilman lihaakin. Sitä oli lapsuudessani koulussa täysin kasvisversiona.
 
vierailija
Totta on. Mun toinen nuoreni on ollut jo muutamia vuosia kasvissyöjä (siis ei syö lihaa, muu käy), ja kouluaterioissa on kyllä eroja. Välillä kehuu, että oli tosi hyvää. Mun lapsuudessani ja nuoruudessani oli kyllä esim. kesäkeittoa ja muita kasvisruokia, kyllä niitä söi.
Eiks kesäkeitto ollu se mis on kukkakaalia. Oon viimeks syöny lapsena. Iskä käski syömään lautasen tyhjäks ni mä otin aina paperin suun eteen ja muka yskäsin ja samal kukkakaalit meni paperiin jonka rypistin kaaleineen taskuun😁 en ole sen jälkeen kesäkeittoa syönnyt en pitänyt. Mut kyl mun tyttö välil valitsee kasvisvaihtoehdon.
 
vierailija
Et Ehkä huomannut että mainitsin Aihisen ANTIsankarikseni


Jus noi fondantit sit kiteyttävätkin kaiken mistä en hänen ruoanlaittotyylissään pidä.

Tai siis. Ois ihan okei syödä muutaman karran vuodessa tai jopa kerran kuukaudessa Aihisen voipitoisia tuotoksia mut eivät ne arkeen kuulu!
No se meni kyllä ohi 🤣

Juu en minäkään voita kamalan paljon käytä, mutta ajattelin, jos nyt kerran kokeilisi tuollaistakin ja kai siinä voi käyttää kasviperäistä rasvaa, esim. Violife Vioblock on maukasta. Mut muuten joo käytän enimmäkseen oliiviöljyä.
 
No mä en tykkää maitoon keitetystä keitosta, mutta kyllä sitä kesäkeittoa söi, ihan nurisematta. Joskus muinoin oli myös maitokaalia.

Ehkä nykylapset on totutettu liian hyvään, kun ruoka ei maistu, niin sitten haetaan epäterveellistä "herkkua" lähikaupasta?


Jos "liian hyvä" tarkoittaa makaronia, ketsuppia, jauhelihaa ja kananugetteja niin varmasti onkin.


Mun muksut (kaikki jo täysiikäisiä) toivoivat viimeksi "sitä hyvää paistettua kukkakaalia" ja "jotain munakoisosta".
 
vierailija
Eiks kesäkeitto ollu se mis on kukkakaalia. Oon viimeks syöny lapsena. Iskä käski syömään lautasen tyhjäks ni mä otin aina paperin suun eteen ja muka yskäsin ja samal kukkakaalit meni paperiin jonka rypistin kaaleineen taskuun en ole sen jälkeen kesäkeittoa syönnyt en pitänyt. Mut kyl mun tyttö välil valitsee kasvisvaihtoehdon.
👍

Ongelma on kasvisten kanssa usein se, että ne kypsennetään liian löllöiksi ja viimeisetkin vitamiinit katoavat.
 
vierailija
Jos "liian hyvä" tarkoittaa makaronia, ketsuppia, jauhelihaa ja kananugetteja niin varmasti onkin.


Mun muksut (kaikki jo täysiikäisiä) toivoivat viimeksi "sitä hyvää paistettua kukkakaalia" ja "jotain munakoisosta".
Joo ja noissahan se "hyvä" on karmea määrä suolaa ja huonolaatuista rasvaa, ketsupissa vielä sokeria, jos ei valitse laadukkaampaa.

Hyvältä kuulostaa, meillä tykätään myös kukkakaalista ja munakoisosta ja vaikka mistä. Mun "nuorukaisen" lemppari on myös yksittäisenä kasviksena höyrytetty parsakaali, johon lisään valkosipulia ja hiukan chiliä ja lorauksen oliiviöljyä.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Minun tyttäreni lukiossa opettaja opetti että älkää lähtekö kasvishömppään mukaan, ihminen tarvitsee elänlihaa ravinnoksi ja puhui myös kananmunien ravintoarvoista.

Jos ihan järjellä ajattelee niin ymmärtää, että kasvit eivät ole optimaalista ravintoa. Ihminen ei kykene hyödyntämään hyvin kasviproteiinia ja ihminen pakertaa kuidut pihalle. Eläimen liha ja rasva hyödynnetään ja siitä saa ravintoa mitä ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana.

Jotkut ovat siinä uskossa että suolisto tarvitsee kuituja. Lukekaa uudelleen tutkimukset: suolisto on mukautuva ja suolistomikrobit saavat ravintoa/suolisto toimii kuiduittakin.

Miettikää millaisen määrän kasveja joutuu syödä jos haluaa edes pienen osan ravinnosta mitä kunnon pihvistä saa! Kaikkea ravintoa mitä ihminen tarvitsee on toki turha edes haaveilla saavansa pelkistä kasveista.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Minun tyttäreni lukiossa opettaja opetti että älkää lähtekö kasvishömppään mukaan, ihminen tarvitsee elänlihaa ravinnoksi ja puhui myös kananmunien ravintoarvoista.

Jos ihan järjellä ajattelee niin ymmärtää, että kasvit eivät ole optimaalista ravintoa. Ihminen ei kykene hyödyntämään hyvin kasviproteiinia ja ihminen pakertaa kuidut pihalle. Eläimen liha ja rasva hyödynnetään ja siitä saa ravintoa mitä ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana.

Jotkut ovat siinä uskossa että suolisto tarvitsee kuituja. Lukekaa uudelleen tutkimukset: suolisto on mukautuva ja suolistomikrobit saavat ravintoa/suolisto toimii kuiduittakin.

Miettikää millaisen määrän kasveja joutuu syödä jos haluaa edes pienen osan ravinnosta mitä kunnon pivistä saa! Kaikkea ravintoa mitä ihminen tarvitsee on toki turha edes haaveilla saavansa pelkistä kasveista.
Nooh ku käsket syödä pihviä ni. Ni mitä se maksaa kympin kpl jos asukkaita on 4 ni menee pihveihin 40e per laaki ja siit syö yhen päivän. Et kenellä lapsi perheellä on varaa syödä päivätolkulla pihvei? Lukekaa hampun siemenen ravintoarvot on rasvaa ja proteeinia. Koulun kasvisruokiin reippaasti hampun siemeniä.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Kyse ei ole siitä, onko se hyvää vai ei. Borssikeitto syödään smetanan kanssa, josta saa ainakin rasvaa, mutta proteiini jää uupumaan.
Täytyykö jokaisessa ruoassa olla proteiinia? Se on kumma miten "ennen" pärjättiin vähemmälläkin, vaikka esim. arkiliikuntaa oli enemmän, muksuina juostiin metsässä, pelattiin pallopelejä, kiivettiin puissa ja kenties oli harrastus vielä sen lisäksi.
 
vierailija
Nooh ku käsket syödä pihviä ni. Ni mitä se maksaa kympin kpl jos asukkaita on 4 ni menee pihveihin 40e per laaki ja siit syö yhen päivän. Et kenellä lapsi perheellä on varaa syödä päivätolkulla pihvei? Lukekaa hampun siemenen ravintoarvot on rasvaa ja proteeinia. Koulun kasvisruokiin reippaasti hampun siemeniä.
Oikein mainio tuote 👍
 
Nooh ku käsket syödä pihviä ni. Ni mitä se maksaa kympin kpl jos asukkaita on 4 ni menee pihveihin 40e per laaki ja siit syö yhen päivän. Et kenellä lapsi perheellä on varaa syödä päivätolkulla pihvei? Lukekaa hampun siemenen ravintoarvot on rasvaa ja proteeinia. Koulun kasvisruokiin reippaasti hampun siemeniä.
on siinä linnunsiemenillä hintaa, 13€/kg
 

Yhteistyössä