Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En ehdi tänään tästä aiheesta valitettavasti tämän enempää kirjoittamaan, mutta K&B shippi poikkeaa mun aikaisemmista fandomeista siten, että näillä kahdella on oikeassa elämässä syvä yhteys toisiinsa ja poikkeuksellinen kemia välissään. Ne fandomit joissa olen aiemmin seikkaillut, ovat lähinnä perustuneet kahteen fiktiiviseen henkilöön tai jos kyseessä on ollut ihan oikeita henkilöitä, niin heidän yhteys on ollut vähän keksittyä tyyliin Ville Valo ja Antti Tuisku. Vaikea sanoa, miksi jotkut shipit väsähtävät kuukaudessa ja toiset kestävät vuosia. Kai se on kiinni näistä hahmojen persoonallisuuksista, karismasta jne. sekä siitä, että kuinka aktiivisia, luovia jne. itse shippaajat ovat. K&B shippi on kuitenkin eka, jossa törmään näin negatiivisiin tunnelmiin ja siihen että jotkut yrittävät kaataa shipin. Ehkä sitä on muissakin fandomeissa, mutta mä olen jotenkin onnistunut välttämään ne. Riippuu vähän myös siitä, että millä alustalla shippaus tapahtuu. Anonyymilla nettipalstalla on aina niin helppoa huudella.
Tänään tuntuu hieman vaikealta saada ajatuksia kasaan, mutta tässä joitain tuumauksia, toivottavasti ne eivät ole kovin sekavia. Anteeksi pitkähkö teksti! Ensimmäisenä tulee mieleen, että Käärijästä ja Bojanista on valtavan paljon enemmän materiaalia kuin joissakin muissa shipeissä, jotka on saattaneet perustua vaikka vaan lyhyeen kohtaukseen tv-sarjassa. Toiseksi tietenkin se, että tässä on kyse oikeista ihmisistä, joiden väliseen kemiaan omakin shippaukseni perustuu. Ammennan sekä oikeista tapahtumista että omasta mielikuvituksesta. K/B ei ole ensimmäinen rp-shippini, mutta aikaisemmat ovat olleet ainakin materiaalin puuttumisen vuoksi pinnallisempia, joten niissä en ole päässyt kokemaan samanlaista intensiivistä kiintymyksen tunnetta kuin K/B-shipissä.

Oma shippaushistoriani kattaa yli 20 vuoden aikajänteen. Shippiympäristöt on muuttuneet hurjasti tänä aikana. Ensimmäiset fandom-yhteisöni olivat mm. Livejournalissa ja Fanfiction.netissä, myöhemmin Tumblrissa ja AO3:ssa. Kommunikaatio oli erilaista kuin mitä se on tänä päivänä sosiaalisessa mediassa: hitaampaa, ehkä pohdiskelevampaa, eri tavalla jäsenneltyä, ja se tapahtui yleensä nimimerkeillä. Samanmielisten löytäessä toisensa yhteisöihin muodostui sosiaalisia käytössääntöjä, joilla shippauksesta ja ympäristöstä pyrittiin tekemään kaikille yhteisön jäsenille tasapuolista ja mukavaa. Syntyi tägit, ficcigenret, oma jargon. Erilaiset ristiriitoja aiheuttavat ilmiöt tiedostettiin ja niille annettiin nimiä, kuten ship war. Nuo ristiriidat ei kuitenkaan koskaan ainakaan omissa fandomeissani näyttäytyneet hirveän suurina, koska niitä pyrittiin tietoisesti välttämään.

Nyt tässä K/B-shipissä ja näillä alustoilla, Puutarhassa ja Vauvalla, ristiriidat on olleet jokapäiväisiä. Luulen, että siihen vaikuttaa monikin asia. Ensinnäkin on tietysti nämä alustat, jotka ovat avoimia, anonyymeja ja joissa käy muutakin väkeä kuin shippaajia. Tapa, jolla alustat on rakennettu kannustaa provokatiiviseen käytökseen. Toinen syy on varmaankin Käärijäilmiön aiheuttama huomio. Shippikeskusteluun on tullut paljon ihmisiä, jotka ovat kenties kiinnostuneita Käärijästä tai JO:sta, mutta eivät välttämättä shippauksesta, joten heistä on muodostunut tavallaan yhteisön reunaeläjiä. Heidän viestintänsä rikkoo ydinyhteisön viestintää. Kolmas syy on se, että koska huomio on ollut poikkeuksellista, on K/B:tä alkanut shipata sellaisia ihmisiä, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta shippauksesta. Tällöin heillä ei myöskään ole kokemusta shippauskulttuuriin liittyvistä toimintatavoista tai halua sitoutua niihin. Trollit puolestaan eivät halua sitoutua niihin ollenkaan. Neljäs syy on reaaliaikaisuus: jos Bojan julkaisee nyt kuvan Instassaan, on tieto siitä muutaman sekunnin kuluttua Vauvalla. Mahdollisuus nopeaan reagointiin aiheuttaa myös nopeita tulkintoja, josta voi seurata monia ristiriitoja, varsinkin yhdistettynä anonyymiyteen.

Palstailu onkin mahdollistanut erittäin intensiivisen, rikkonaisen, hauskan ja kuormittavan shippauskokemuksen. Se on myös hyvin erilainen kokemus, kuin minkä olisin saanut vain Tumblrista.

Vastaus vielä siihen, onko K/B-shipissä jotakin erityistä verrattuna muihin shippeihin. On. Kaikissa shipeissä on ollut jotakin erityistä. Tässä shipissä se on ollut mahdollisuus seurata näin pitkään aitoja ihmisiä aitoine tunteineen. Se on sekä liikuttavaa että tekee kiitolliseksi. Samaa kuin muissa shipeissa on se, että tulkinnat tunteista teen itse, mielikuvituksellani höystäen.
Kiitos molemmille vastauksista ja kokemuksistanne, oli mielenkiintoista lukea ja saada perspektiiviä :)
 
vierailija
Todellako sun mielestä on ok, että Bojanille koko ajan tungetaan Käärijää päin naamaa? Et tajua, että menee yli? No jos tähän malliin jatkuu niin eiköhän jossain vaiheessa jopa asianomaiset ärähdä. Tähän asti ovat varovaisesti yrittäneet vihjata, ettette pahoittaisi mieltänne, mutta ette vaan tajua. Ihme porukkaa todellakin.
Kyllä. Onks joku uusi shippisääntö, että shipin elinkaaren loppupäässä muista hieroa shippiä päähenkilöisen silmille, koslka säännöt eivät enää päde
 
vierailija
Jos nyt ajatellaan, että ovat itse sitä K:ta myös työntäneet fanien naamaan haastatteluissa ja Tallinnassa lavalla, niin en nyt olisi kovin huolissani jostain fanin antamasta t-paidasta. B voi halutessaan pitää sitä, tai heittää sen pois. Ei sen kummempaa. Enemmän outoa on ajatella, että se jotenkin B:tä häiritsisi ja ahdistaisi, kun kuitenkin itse on hyvin avoimesti höpöttämässä K:sta niin liveissä kuin haastatteluissakin.

Ja kyllä, aikuiset ihmiset varmasti osaavat ärähtää, jos homma karkaa käsistä. Tuskin tosin ensin viikkoa aiemmin yllyttäisivät tähän ja sitten seuraavalla viikolla ärähtäisivätkin, joten omat spekulaatiosi ovat tällä hetkellä hyvin tuulesta temmattuja.Mutta onneksi he tosiaan ovat aikuisia ja osaavat myös todeta ääneen, jos jokin asia ei heille sovi. Sinun ei tarvitse sitä tehdä heidän puolestaan, ja tuollainen ylisuojeleva ote on jopa vähän häiritsevää, kun et kuitenkaan ole heille läheinen, vaikka taidat niin vähän kuvitella.
Avoimet höpöttelyt K sta ovat loppuneet kuin seinään. Sitähän tässä on ihmetelty. Tilanne on muuttunut.
 
vierailija
Niinpä. En ainakaan tällä hetkellä lahjoittaisi heille mitään toisiinsa viittaavaa. On olemassa muitakin mahdollisuuksia antaa lahja, jos haluaa.
Niinpä. Miten joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista halua miettiä, olisiko sellainen lahja tuossa tilanteessa, jossa on mahdollista, että toisen toivoma suhde on mahdoton, nyt itsestä niin kiva?
 
vierailija
Avoimet höpöttelyt K sta ovat loppuneet kuin seinään. Sitähän tässä on ihmetelty. Tilanne on muuttunut.
Jep. Ja jos yhtään järjen murusta on päässä, jää odottamaan miten tilanne kehittyy. Jos päähenkilöt alkavat uudestaan hyvätuulisesti (ja ehkä vähän vihjailevasti) toisistaan höpöttämään, katsoisin, että tuollaisille lahjoille on vihreä valo. Jos eivät, kannattaa ehkä miettiä.
 
vierailija
No jos haluaa toimia fiksusti ei tässä tilanteessa tyrkytä heitä toisilleen.
Täällä vaan ei taideta haluta toimia fiksusti. "Minä haluan shipata ja saan halutessani myös hieroa shippiä asianomaisten naamaan. Se on oikeastaan sääntöjen vastaista, mutta hieronpa kuitenkin, koska asianomaisten on nyt vihdoinkin tajuttava, että kuuluvat yhteen, koska minä haluan". Tämä taitaa olla tämän ketjun yleinen mielipide. Jos joku sitä kyseenalaistaa, on trolli, ankeuttaja tai muuten vain huono ihminen.
 
vierailija
Ennen on puhuttu ihan kysymättäkin. Jotain on kyllä muuttunut. Mulle yksityiselämän jatkuva läsnäolo viime vierailulla oli se vihon viimeinen todiste. Siihen on vaan pakko totutella itse kunkin. Jos sitten ei halua täysin huijata itseään.
Laitapa listaa, miten usein B ennen puhui K:sta ja miten pitkään on nyt tätä hiljaiseloa ollut. Ja laitapa listaa, missä kohtaa tuo yksityiselämän jatkuva läsnäolo on ollut poissa ja nyt muka yllättäen tullut silmille. Nimittäin et ole nyt yhtään looginen.
 

Yhteistyössä